Metro na Ruzyň s užšími stanicemi, ubudou i podchody

Pavel Baroch
1. 3. 2009 10:35
Dopravní podnik hledá, jak při stavbě podzemky ušetřit
V tunelu metra při rychlosti 80 km/h.
V tunelu metra při rychlosti 80 km/h. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Nová trasa metra, která povede z centra Prahy až na letiště v Ruzyni, by oproti původním plánům měla být výrazně levnější.

Dopravní podnik například plánuje, že zúží nástupiště na nových stanicích nebo zruší některé podchody.

Vyplývá to z dopisu Davida Dohnala, vedoucího odboru strategického a investičního rozvoje dopravního podniku adresovaného Kateřině Ondřejové z pražské Vinoře. Ondřejová si stěžovala na fungování městské dopravy a zároveň kritizovala, že nově otevřené stanice metra do Letňan jsou příliš honosné.

"Existuje v situaci, kdy není možné dlouhodobě počítat se zvyšováním dotací do hromadné dopravy, nějaký plán úspor?" zeptala se Dopravního podniku Ondřejová. Firma jí odpověděla, že úspory by se měly projevit už na nově plánované trase z Dejvic přes Petřiny a Motol do Ruzyně.

David Dohnal z vedení pražského dopravního podniku Ondřejové napsal, že úspory by měly směřovat na "redukci investičních nákladů i na snahu o minimalizaci budoucích provozních nákladů".

Vestibul bude na povrchu

Jako konkrétní příklady Dohnal uvedl třeba to, že se ve stanicích zúží nástupiště, změní se i velikost eskalátorových tunelů, jeden z podzemních vestibulů se nahradí nadzemním, zruší se méně opodstatněné podchody anebo se minimalizují prostory pro technologické zázemí jednotlivých stanic.

"V případě nové trasy metra D jsou uvažované optimalizační zásahy ještě zásadnějšího charakteru," napsal Dohnal. Dopravní podnik by například chtěl, aby nová trasa vedla co nejvíce po povrchu, jak je to například u některých úseků "béčka". Také stanice by měly být co nejúspornější.

"Jsme si plně vědomi skutečnosti, že pouze výrazným tlakem na snižování investičních a provozních nákladů lze čelit nepříznivému ekonomickému vývoji, očekávanému v následujících letech," napsal David Dohnal z vedení dopravního podniku.

Stanice metra Střížkov na křižovatce ulic Vysočanská a Lovosická je nejvýraznější nadzemní stavbou nového úseku.
Stanice metra Střížkov na křižovatce ulic Vysočanská a Lovosická je nejvýraznější nadzemní stavbou nového úseku. | Foto: Ondřej Besperát

Úspory? Možná až miliardy

Kolik peněz by Praha mohla úspornou variantou nových linek podzemní dráhy ušetřit, Dohnal neuvedl. Jelikož jde o investici za desítky miliard korun, lze odhadnout, že by šlo ušetřit stovky milionů až miliardy korun.

Hospodářské noviny při otvírání nových stanic na prodloužené trase C do Letňan loni v květnu napsaly, že pouze za povrchovou část stanice Střížkov ve tvaru ryby zaplatilo město jen architektům půl miliardy korun.

"V některých případech, mezi něž patří i stanice metra Střížkov, je řešení stanic spojeno s tlakem (převážně ze strany představitelů zainteresovaných městských částí) na vytvoření architektonické dominanty dané části města," vysvětlil David Dohnal z dopravního podniku, proč jsou některé stanice tak drahé.

 

Právě se děje

Další zprávy