Západ Prahy si oddychne. Nová dálnice na Vary se otvírá

Pavel Baroch
19. 12. 2008 11:20
V Česku se letos zprovoznilo 47 km čtyřproudých silnic
Reflexní pásky zmizí, cesta je hotová. Výjezd z Prahy na západ bude od víkendu podstatně jednodušší a rychlejší.
Reflexní pásky zmizí, cesta je hotová. Výjezd z Prahy na západ bude od víkendu podstatně jednodušší a rychlejší. | Foto: Ondřej Besperát

Hostivice - Česká dálniční síť je odedneška delší o deset kilometrů. Řidičům se otevírá další část rychlostní komunikace z Prahy na Karlovy Vary.

Oddychnou si především obyvatelé obcí Hostivice, Jeneč a Pavlov, kudy denně projíždějí až desítky tisíc aut včetně kamionů.

"No pochopitelně, že jsme rádi, dálnice nás zbaví hluku, prachu a hlavně hustého provozu," řekla deníku Aktuálně.cz místostarostka Jenče Zdeňka Mulíčková.

Ředitel státního Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík potvrdil, že v Hostivici, Jenči i Pavlově byly kvůli nekonečným kolonám aut překračovány emisní limity i hlukové normy.

Právě kvůli enormnímu zatížení tří středočeských obcí Ředitelství silnic a dálnic ve spolupráci se Středočeským krajem stavbu nové čtyřproudové komunikace R6 za tři miliardy korun urychlilo, takže se motoristům otevírá o dva roky dříve.

Na novou silnici vjedou řidiči však až v sobotu, přestože slavnostní otevření autostrády bude už v pátek. Stavaři totiž musí zaslepit dosavadní sjezd z už dokončené R6 mezi Pavlovem a Novým Strašecím, což nejde za plného provozu. Proto se musí počkat až do večerních hodin.

Letos 47 kilometrů

Rychlostní silnice mezi Prahou a Pavlovem o celkové délce 10,4 kilometru je poslední letos zprovozněná autostráda. Nejvíce čtyřproudových komunikací se otevřelo na Moravě, nejdelší úsek z Lipníku nad Bečvou do Bělotína měří více než patnáct kilometrů.

Velkou úlevu přinesl třeba i nový tříkilometrový úsek dálnice D11, který se motoristům otevřel teprve před několika dny. Nová silnice odvedla dopravu z obce Libišany, kudy projížděla prakticky všechna auta směřující z Prahy do Hradce Králové.

"Současná délka dálnic a rychlostních silnic dosahuje 1059 kilometrů, přičemž v roce 1989 to bylo 544 kilometrů," řekla Aktuálně.cz mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Celkem by měla mít česká dálniční síť přibližně 2100 kilometrů. "Další tisícovka by měla být zbudována v daleko kratším čase, řekněme do roku 2020," dodala Vápeníková.

Foto: Aktuálně.cz

Nové úseky na Moravě

Příští rok by se mělo motoristům otevřít dalších 53 kilometrů nových dálnic a rychlostních silnic, přičemž nejdelší úseky budou zprovozněny na dálnici D1 mezi Olomoucí a Ostravou.

"Rok 2009 bude pro D1 klíčový," konstatovala mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. V září se na této strategické dálnice otevřou hned tři úseky o celkové délce 34,4 kilometrů.

Výrazně by příští rok měla pokročit i stavba dálničního okruhu kolem Prahy, takže na jaře 2010 by se měly propojit brněnská dálnice D1 s plzeňskou D5.

 

Právě se děje

Další zprávy