Studenti v Brně řídí autobusy. Riskantní, varuje expert

Jiří Hloušek
13. 12. 2008 9:05
Psycholog: Lidé pod 25 let za volant autobusu nepatří
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Brno - Dopravní podnik města Brna hledá řidiče a práci za volantem autobusu nabízí také studentům vysokých škol. Expert na dopravní psychologii však varuje: "Tohle není dobrý nápad."

České zákony tomu sice nebrání, ale odborník tvrdí, že taková praxe je riskantní.

"Rozhodně to není dobrý krok, ačkoli autobus ve městě jezdí předem určenou trasu. Byl bych opatrný v tom, aby řídili lidé pod pětadvacet let," říká expert v oboru dopravní psychologie pražské nemocnice Na Bulovce Martin Kořán.

"Studentům nad 21 let jsme letos na podzim nabídli možnost výhodné brigády v pozici řidič. V současné době této nabídky využila desítka studentů, jednáme s dalšími a přijmeme je začátkem nového roku," říká Karel Homolka z brněnského dopravního podniku.

Podnik investuje do vyškolení studentů desítky tisíc, ačkoli student po získání titulu pravděpodobně práci řidiče autobusu opustí.

"Dopravní podnik by udělal lépe, kdyby motivoval řidiče aby neodcházeli. Studenti zkrátka nemají praxi," říká šéf odborů Dopravního podniku Brno Otakar Mokrý.

Brněnský dopravní podnik hodlá v příštím roce přijmout 150 řidičů tramvají, trolejbusů i autobusů.

Přednáška a pak řídit autobus

"Zájemce musí mít jednadvacet let, řidičák skupiny B a nesmí být trestaný. Rozšíření řidičského průkazu na D a osvědčení o profesní způsobilosti zajistí náš podnik," říká mluvčí podniku Hana Pohanková. 

Studenty se zájmem vozit denně stovky lidí čekají psychotesty, lékařská prohlídka a zmíněná autoškola. "Zájemci absolvují sto čtyřicet hodin teorie a jízd, dále patnáct pracovních dnů zkušebních jízd v ulicích," vysvětluje Pohanková.

Investované desetitisíce dopravní podnik podmiňuje odpracováním 250 směn během tří let.

"Podle našich propočtů se investice vrátí," říká Homolka. "Studenti mají stejné platové podmínky jako zaměstnanci, tedy necelé osmdesát tři koruny na hodinu. "Po absolvování získají veškeré příplatky a výkonnostní odměny," dodává.

Uvedení nováčka do praxe trvá čtyři měsíce. "Na konci jsou studenti perfektně připraveni," tvrdí mluvčí.

Obecné ohrožení? Teoreticky, říká psycholog

Dopravní psycholog vysvětluje, proč považuje nabídku dopravního podniku za neuváženou.

Slovenští hasiči odbavují vrak autobusu linky Bardějov-Praha.
Slovenští hasiči odbavují vrak autobusu linky Bardějov-Praha. | Foto: Reuters

"Studenti zkrátka nemohou být vyježdění. Student bez praxe může stěží vyhovět nárokům, které jsou na profesionálního řidiče kladeny," říká Kořán.

"Jde o teoretickou možnost obecného ohrožení. Mladí lidé nemají dostatečné psychovolní vlastnosti," dodává psycholog dopravy a vzpomíná na tragickou chybu řidiče autobusu společnosti Student Agency.

Na Slovensku jeho chybou zahynuli čtyři lidé. "Pětadvacetiletý řidič měl sice naježděno pět let s kamionem, ale autobus řídil teprve půl roku," zdůrazňuje Kořán.

"Nikdo si nedokáže představit následky, které si řidič nese byť po nezaviněné nehodě," říká soudní znalec a psycholog Kořán.

Ve své praxi se setkal s případy, kdy řidič vinu neunesl.

Ostatní dopravní podniky na studenty necílí

Dopravní podnik v dalším krajském městě - Pardubicích - vysokoškoláky neoslovuje. "Hlásí se nám sami," říká Alena Kynclová.

"Jedná se o studenty Dopravní fakulty J. Pernera Pardubické univerzity. Zaměstnáváme čtyři studenty, jsou to vesměs fandové dopravy. Řidičák si hradili sami a pracují zde již delší dobu," říká Kynclová. „Investice do zaškolení se nám určitě vyplatila," dodává.

Jako řidiči u nás pracují tři vysokoškoláci, ale ti již vystudovali, říká Alena Čadová z personálního oddělení českobudějovického dopravního podniku.

Tatra jede z kopečka
Tatra jede z kopečka | Foto: Ludvík Hradilek

"V minulosti jsme zaměstnávali studenty jako řidiče tramvají a někteří později nastoupili do trvalého poměru jako řidiči či jako technicko-hospodářští pracovníci. Někteří ze studentů, kteří pracovali na lodní dopravě, nastoupili do trvalého pracovního poměru," říká Homolka z Brna.

Nejlepší řidiči přišli z vojny

Kořán vzpomíná na základní vojenskou službu. "Armádní řidič byl vytypován již po dokončení černého řemesla." Tedy oborů jako automechanik či opravář zemědělských strojů.

"Na vojně si mladík udělal papíry a postupně jezdil vším, co mělo kola - za každých okolností v obtížných podmínkách. Po vojně se o takového řidiče mohli dopravci porvat," říká Kořán.

Psycholog míní, že se vyježděný řidič do krizové situace obvykle ani nedostane, anebo ji s rozvahou vyřeší.

 

Právě se děje

Další zprávy