Autostráda na Děčín nebude, Bursík přivaděč zakázal

Martina Machová Martina Machová
31. 7. 2008 15:40
Místní vyhrávají boj za zachování železnice

Praha/Děčín - Úřad Martina Bursíka rozhodl vleklý spor o obchvat Děčína a jeho napojení na podkrušnohorskou dálnici D8.

Dálniční přivaděč nepovede ani místo železnice, ani Chrochvickým údolím. Studie EIA, která zkoumala dopad stavby silnice na životní prostředí, označila převážnou část obou variant jako nepřípustné.

Ve čtvrtek její závěry zveřejnilo ministerstvo životního prostředí hned poté, co Ředitelství silnic a dálnic po značných průtazích zaplatilo za její zpracování. Na konečný verdikt čekali zejména aktivisté, kteří protestovali proti stavbě frekventované silnice v centru Dečína.

Čtěte více: Železnice nebo autostráda? Řebíčkův muž tlačí na kolegy

Ačkoli není stanovisko studie EIA závazné, odvíjí se od něj veškerá další povolení ke stavbě. Ta by se jím měla řídit a výstavbu nepovolit.

S propagátory přivaděče se přesto ministerstvo životního prostředí v jednom shoduje. Současná situace je neudržitelná a obchvat Děčína je nutný.

Historie přivaděče D8
Autor fotografie: Martina Machová

Historie přivaděče D8

  • prosinec 2004 - oznámení o záměru stavby přivaděče z Děčína na dálnici D8
  • leden 2007 - veřejnost se dozvídá o 5. variantě přivaděče, který má vést místo železnice
  • leden až únor 2007 - postupný vznik tří občanských sdružení
  • září 2007 - poprvé oficiálně zveřejněná dokumentace 5. varianty
  • leden 2008 - vlaky na trati se zastavily, Ústecký kraj je na tento rok neobjednal
  • únor 2008 - ombudsman kritizuje kraj, že nečinil nic pro záchranu dráhy a že jednal proti dopravní politice České republiky
  • květen - obce a občanská sdružení se domlouvají s ČD na dopravě do konce roku 2008 a předběžně i na rok 2009
  • červen 2008 - Správa železniční dopravní cesty zjišťuje, že trať je v havarijním stavu a vlaky na ni nesmějí
  • červenec 2008 - oznámení další náhlé výluky, tentokrát kvůli špatné geometrii kolejí. Dráha je téměř celá zavřená 

Ze studie vyplývá, že ekologicky šetrná je jen jedna třetina takzvané trasy A, která vede přes Chrochvické údolí. Podle zeleného ministerstva to má být i klíč k řešení obchvatu Děčína a Bursíkovi lidé silničářům nabízejí v dalším trasování pomoc. Ve hře je přidání dalšího tunelu pod cennými přírodními lokalitami.

"K variantě B, která počítala s využitím tělesa železnice, bylo vydáno nesouhlasné stanovisko, a to zejména proto, že má znatelně větší vliv na obyvatelstvo, nelze ji považovat za obchvat Děčína, protože de facto kopíruje stávající stav a vyžaduje zrušení perspektivní železniční trati," popsal Bursíkův poradce přes dopravu Martin Robeš.

Červenou této trase daly hned dva rozpory s dvěma klíčovými dokumenty - Státní politikou životního prostředí a s Dopravní politikou ČR 2005 - 2013.

Proti kamionům místo železnice protestovala děčínská občanská sdružení. Pod petici proti vedení silnice místo kolejí se podepsaly tři tisíce obyvatel, kteří se obávali negativního dopadu stavby na jejich životní podmínky. 

U varianty A zas navrhovaná trasa výrazně zasahuje do chráněných území.

"Je příliš blízko přírodní památky Jílovské tisy, tedy první zóny CHKO České Středohoří, a nad Jílovým zasahuje do botanicky cenných luk, kde jsou poslední lokality unikátních liliovitých rostlin, které jsou nepřesaditelné," líčí stěžejní důvody nevhodnosti trasy Robeš.

Čtěte více: Nehoráznost! volají obce. Stát jim tvrdě bere železnici 

Nezanedbatelným důvodem, proč nelze vést dálniční přivaděč touto variantou, je podle něj i fakt, že nad Oldřichovem by došlo k zásadnímu narušení lesa a výraznému narušení estetiky krajiny.

Přesto je varianta směrem na Chrochvické údolí ta správnější.

"Je přijatelná z jedné třetiny, tedy v úseku pěti kilometrů od dálnice D8 k Modré. Proto by podle nás měla zde navázat a vybalancovat trasu tak, aby do chráněných lokalit nezasahovala. Řešením by bylo přidání dalšího tunelu," uvedl Martin Robeš.

Ředitelství silnic a dálnic se staví k závěrům studie zdrženlivě. "Zatím jsme stanovisko studie EIA od ministerstva životního prostředí neobdrželi, a tím pádem jsme neměli možnost se s ním seznámit," uvedla jeho mluvčí Martina Vápeníková.

 

Právě se děje

Další zprávy