Jedete příliš rychle? Uvidíte svou značku na ceduli

Tomáš Fránek
30. 1. 2008 9:12
Pilotní projekt "šokování" řidičů se osvědčil
Foto: Jaroslav Jiřička

Brno - Šok řidiče z toho, že na ceduli u silnice uvidí kromě toho, že jel výrazně rychleji než mohl, také svoji poznávací značku a počet trestných bodů - to je jeden z receptů, jak zlepšit bezpečnost na tuzemských silnicích.

Systém Prevent, který s takovým "šokovým" jednáním řidičů počítá, vymysleli na základě objednávky Ministerstva dopravy odborníci z Centra dopravního výzkumu.

Od roku 2005 v pilotním projektu za pomoci kamer, radarů a varovných cedulí zkoumali chování řidičů ve středočeském Miličíně a na křižovatkách v Jihlavě.

Nejezdili na červenou

A ukázalo se, že všechna opatření měla výrazný vliv na zvýšení bezpečnosti.

V Miličíně, v místě, kde auta i přes obec jezdí poměrně rychle, došlo po umístění kamer k výraznému zpomalení dopravy. V Jihlavě se zase po instalaci kamer na světelné křižovatky snížil počet řidičů projíždějících na červenou.

"V prvních 15 dnech pilotní instalace detekce jízdy na červenou došlo ke 48 případům vjezdu na červený signál, kdežto v posledním měsíci pouze k 7 případům," uvedli ve svém práci dopravní experti Martin Hájek a Marek Ščerba.

Ti na základě výsledků pilotního sledování vypracovali systém, který by měl zlepšit bezpečnost na rizikových úsecích tuzemských silnic. A největší důraz kladou na preventivní opatření.

Na cestách by tak měly vyrůst světelné informační tabule, na kterých se řidiči dozví, že překročili v nebezpečném úseku rychlost.

Kromě údaje o rychlosti se na tabulích, které mají být asi sto metrů od upozornění na to, že jde o nebezpečné místo, objeví také poznávací značka auta s informací o tom, o kolik bodů řidič může přijít a jaký přestupek spáchal.

Z výzkumů britských specialistů, se kterými tuzemští experti svůj návrh konzultovali, vyplývá, že spárováním rychlosti a registrační značky konkrétního vozidla a zveřejněním tohoto údaje na světelné tabuli za měřeným úsekem dojde k "šoku" z odhalení.

Většina zpomalí

"Většina řidičů zpomalí a projede krizovým úsekem bezpečně," tvrdí autoři studie.

Na tabulích se mohou objevit i další informace jako jsou třeba údaje o počasí, o blízkosti přechodu u školy nebo nehodách na trase.

Experti nyní pracují na tom, jak celý systém financovat, jaké přesně informace se mají na tabulích objevit a kde mají být umístěny.

V rámci pilotního projektu ale experti narazili i na problém, se kterým si česká legislativa neví rady.

Až padesát procent řidičů, které kamery v Miličíně i Jihlavě zaznamenaly při nějakém přestupku, tvrdilo, že auto neřídilo a za volantem byl někdo z příbuzenstva - tedy vymluvilo se na osobu blízkou.

Tuto možnost by policie chtěla ze zákona odstranit, není ale jasné, zda se to podaří. Proti je část odborníků upozorňující na to, že jde o právně složitý problém.

 

Právě se děje

Další zprávy