Ostrava má 17 kilometrů dálnice se zavěšeným mostem

Lenka Smyčková, spolupracovnice Aktuálně.cz
1. 12. 2007 13:06
D 47 se slavnostně otevřela v sobotu po poledni
Most přes Odru v Bohumíně-Švibicích je zavěšený na ocelových lanech Je to nejkomplikovanější úsek stavby
Most přes Odru v Bohumíně-Švibicích je zavěšený na ocelových lanech Je to nejkomplikovanější úsek stavby | Foto: Petr Sznapka

Ostrava - Ani hustý déšť nezabránil stovkám lidí všech věkových kategorií přijít se podívat v sobotu na slavnostní otevření úseku dálnice D47 z Ostravy do Bohumína, který patří k nejdražším v celé síti.

Zvědavce na dálniční křižovatku v Ostravě-Rudné přitáhl i bohatý doprovodný program a ohlášená účast známých jmen. Mezi nimi nechyběl prezident Václav Klaus, ministr průmyslu a obchodu Martin Říman a hejtman Moravskoslezského kraje Evžen Tošenovský.

Vytrvalý déšť Ostravany nezastrašil. Vyzbrojili se deštníky, aby naposledy viděli dálnici bez aut
Vytrvalý déšť Ostravany nezastrašil. Vyzbrojili se deštníky, aby naposledy viděli dálnici bez aut | Foto: Petr Sznapka

"Při každé návštěvě Moravskoslezského kraje byla dálnice tématem číslo jedna. Viselo ve vzduchu dlouhou dobu. Proto jsem rád, že se můžu účastnit otevření prvního úseku," prohlásil Klaus.

Do Ostravy přijel prezident jen krátce po svém návratu z Nigérie, kde bylo podle jeho slov až pětatřicet stupňů. "Takže teď jsem se globálně ochladil," okomentoval nepřízeň počasí.

Na otevření se - stylově, tedy na kolech - přijeli podívat také zástupci ze sdružení Ostravští kolaři, kteří dálnici vítají, ale také upozorňují na některé nedostatky. 

"Odvede mnoho aut ze středu města. Je však škoda, že nebylo do výstavby dálnice zahrnuto přemostění v oblasti svinovských mostů, které by sloužilo chodcům a cyklistům. Zatím také nejsou dostavěny některé podchody a podjezdy pro chodce a cyklisty," uvedl Ostravský kolař Pavel Matějka.

Odpoledne vozily lidi po nové dálnici autobusy s odborným výkladem, předvedl se Karel Loprais s tatrovkou a policisté zinscenovali přepadení autobusu. Vrcholem byl večerní koncert skupiny Buty a ohňostroj.

"Otevření ve velkém stylu jsme zvolili poté, co měla podobná akce obrovský úspěch v Plzni při otvírání úseku dálnice D5," uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. Náklady zaplatí firmy, které dálnici v Ostravě stavěly.

Sedm kilometrů proti hluku

Sedmnáct kilometrů nové dálnice si podle Vápeníkové bujaré otevření zaslouží. "Jedná se o mimořádně technicky náročný úsek. Je na něm celkem čtyřiačtyřicet mostů v celkové délce šest kilometrů. Protihlukové stěny jsou dlouhé v součtu přes sedm kilometrů," vypočítává.

Stát za nový úsek dálnice zaplatil přibližně šestnáct miliard korun, a patří tak mezi nejdražší v Česku. Celkem má  D47 vyjít na osmapadesát miliard.

Jednou z nejzajímavějších staveb úseku je zavěšený most přes řeku Odru a Antošovické jezero na úseku z Hrušova do Bohumína.  Patří k největším v české dálniční síti. Stojí v ploché krajině, proto se nemají pilíře o co opřít. Jeho centrální úsek je tudíž zavěšený na ocelových lanech.

D1 povede až do Ostravy

Sedmnáct zbrusu nových kilometrů dálnice mezi Ostravou-Rudnou a Bohumínem je kamínkem do mozaiky celkem osmdesátikilometrové dálnice D47, která má vést z Lipníku nad Bečvou na česko-polskou státní hranici.

Bývalý ministr dopravy Milan Šimonovský ji sliboval dostavět do roku 2008, už teď je ale Ředitelství silnic a dálnic jasné, že úsek z Bělotína do Životic a dále do Bílovce nebude hotový dříve než v roce 2009.

Se zprovozněním úseku mezi Bohumínem a hranicemi ředitelství nepočítá dříve než v roce 2010. Kompletní D47 by po dokončení měla splynout s nejdelší českou dálnicí D1.

Podle ředitelství je logické, aby dálniční tah spojující tři největší města země - Prahu, Brno a Ostravu nesl označení D1.

 

Právě se děje

Další zprávy