Ministerstvo dopravy zdržuje stavbu sestry D1

Petr Holub
29. 10. 2007 16:35
Severnímu spojení Čech a Moravy chybí 106 km
Foto: Ředitelství silnic a dálnic

Praha - Jde o nejdůležitější dopravní stavbu v zemi. Severní spojení Čech a Moravy po rychlostní silnici R35 umožní odlehčit přetíženou dálnici D1.

Za nejdůležitější z plánovaných dálnic označila R35 (spolu s pražským okruhem) studie, kterou si od společnosti Mott&MacDonald vyžádal v roce 2006 ministr dopravy.

K dokončení rychlostní silnice chybí 106 kilometrů mezi Opatovicemi poblíž Hradce Králové a Mohelnicí nedaleko Olomouce.

Sliby politiků

Před volbami ve stejném roce slíbily její dostavbu do roku 2010 tři strany: ODS, lidovci a ČSSD.

Přesto plán dopravních investic do roku 2015, který koncem září schválila Topolánkova vláda, se stavbou nepočítá. Až v roce 2014 se začnou vykupovat pozemky.

Kudy na Moravu? ilustrační snímek
Kudy na Moravu? ilustrační snímek | Foto: Ludvík Hradilek

Potvrdilo se tím, že exekutiva ztratila přinejmenším rok a půl od voleb a že v přípravě nejdůležitější stavby neučinila ani jediný krok.

Proto je již dnes jisté, že silnice R35 nebude hotova dříve než v polovině příštího volebního období.

Čtyři hrají Černého Petra

Za stavbu nesou odpovědnost čtyři instituce.

Ředitelství silnic a dálnic připravuje dokumentaci, vykupuje pozemky a je hlavním investorem.

Podléhá ovšem ministerstvu dopravy, které podle podkladů od ředitelství rozhoduje o tom, kde a kdy se začne stavět.

Ministr dopravy ovšem potřebuje, aby kolega z resortu životního prostředí schválil dokumentaci EIA o vlivu na životní prostředí.

Musí také počkat, až trasu silnice zanese do svého územního plánu zastupitelstvo Pardubického kraje.

Zmíněné úřady si teď předávají Černého Petra, kdo za zdržení může.

Foto: Aktuálně.cz

Řebíček obviňuje kraj

Ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS) obvinil krajské zastupitelstvo. Vláda podle něho vyškrtla silnici R35 z harmonogramu staveb jen zdánlivě. "Pokud nevíme, kudy dálnice povede, nemůžeme to uvést do harmonogramu. Jsme však připraveni plán operativně změnit," řekl novinářům jeho mluvčí Karel Hanzelka.

Předvolební sliby 2006
Autor fotografie: Aktuálně.cz

Předvolební sliby 2006

Program ODS Do roku 2010 druhé spojení mezi Čechami a Moravou, tedy postavení rychlostní silnice R35 mezi Hradcem Králové a Mohelnicí Program KDU-ČSL Rozvoj dopravní infrastruktury podpoříme zejména dokončením ústecké dálnice (D8), ostravské dálnice (D47), hradecké dálnice (D11) a severním propojením Hradec Králové Olomouc (R35). Program ČSSD Urychlit přípravu i realizaci rychlostní komunikace R35 z Hradce Králové do Olomouce s cílem odlehčit dopravu na D1.Urychlit přípravu i realizaci rychlostní komunikace R35 z Hradce Králové do Olomouce s cílem odlehčit dopravu na D1.

Upozornil tak, že v prostřední části stavby mezi Vysokým Mýtem a Svitavami není definitivně schválen územní plán.

Řebíčkův náměstek Jiří Hodač navíc při jednání s vedením Pardubického kraje upozornil, že vláda peníze neuvolní, dokud v územním plánu nebude celá trasa. Tím ovšem zpochybnil dosavadní praxi, kdy se začaly stavět jednotlivé úseky prakticky na všech trasách, které dosud nebyly v celku schváleny.

Zástupce hejtmana vrací kartu

Obvinění také odmítá pardubický vicehejtman Roman Línek (KDU-ČSL). "Územní plán Pardubického kraje byl podepsán už koncem roku 2006," řekl na dotaz Aktuálně.cz.

Rozhodnutím krajských zastupitelů se změnila tehdejší tzv. severní varianta v úseku mezi Vysokým Mýtem a Svitavami, se kterou dosud Ředitelství silnic a dálnic počítalo, na variantu jižní, kterou doporučovala ekologická sdružení.

Krajské zastupitelstvo si ovšem vyžádalo studii, která by na jižní trase vyjasnila některá sporná místa. Studie bude projednána nejpozději v únoru. "Drtivá většina zastupitelů dnes prosazuje rychlost stavby, a proto nečekáme velké spory," míní Línek.

Vicehejtman připouští, že zastupitelé mohli dát debatou o dílčích úpravách trasy záminku ke zdržení. Stavitelé však už mohli začít s přípravou stavby na ostatních úsecích mezi Opatovicemi a Vysokým Mýtem i mezi Svitavami a Mohelnicí.

"Na tahu je ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic," zdůraznil Línek.  

Spánek na dopravě

Odpovědnost za zdržení odmítá i ministr životního prostředí Martin Bursík. Ten na otázku Aktuálně.cz zdůraznil, že silnice R35 nemá alternativu.

Ministerstvo životního prostředí už loni v prosinci schválilo dokumentaci EIA pro úsek Opatovice-Vysoké Mýto, na zbytku připravované silnice zatím na potřebnou dokumentaci čeká.

"Už jsme stanovili oblasti, na které je třeba se při zpracování dokumentace zaměřit," vysvětlila vedoucí Bursíkova tiskového oddělení Jarmila Krebsová.

Tento výklad připouští i Ředitelství silnic a dálnic.

"Pozemky se zatím nezačaly vykupovat," dodává mluvčí Marta Vápeníková. Zároveň potvrzuje, že Ředitelství silnic a dálnic obdrželo už v květnu 2007 od ministra životního prostředí výzvu, aby připravilo dokumentaci EIA pro úsek Svitavy-Mohelnice.

Výkup pozemků ovšem nemůže začít, dokud ministerstvo dopravy nepřidělí potřebné peníze. Samo Ředitelství silnic a dálnic už může odevzdat dokumentaci EIA přinejmenším v úseku Svitavy-Mohelnice.  

 

Právě se děje

Další zprávy