Vláda schválila dálnice. Sestra D1 se stavět nebude

Petr Holub
19. 9. 2007 21:43
Většina investic půjde podle starých plánů
Foto: Ředitelství silnic a dálnic

Praha - Kabinet odhlasoval dopravní investice za 835 miliard v příštích sedmi letech. Uspěl tak ministr dopravy Řebíček, jeho kolega ze životního prostředí Bursík uplatnil jen dílčí změny.

Silnice a dálnice se budou v příštích sedmi letech stavět podle strategie, kterou už před dvěma lety připravila vláda Jiřího Paroubka.

Potvrzení tradičního přístupu zajistil ministr Aleš Řebíček, který kolegům předložil harmonogram staveb až do roku 2015. Na vzor z minulé vlády se ve schváleném materiálu výslovně odvolává.

Na Moravu hůř než dosud

V harmonogramu chybí byť jen zahájení stavby rychlostní silnice R35, která by zajistila druhé spojení Čech a Moravy a odlehčila dálnici D1. Ta se bude pouze rozšiřovat v desetikilometrovém úseku Kývalka-Brno.

Občanskodemokratičtí ministři tak rezignovali na volební slib, podle kterého se ze všech dálnic měla nejdříve dostavět právě R35.
"Nemohu teď rychle odpovědět, jestli se mezi stovky dopravních staveb dostala právě tato silnice," připustil opomenutí náměstek ministra dopravy Jiří Hodač, který má investice na starosti.

Bursíkova bilance
Autor fotografie: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Bursíkova bilance

Co Bursík prosadil

  • Ministři dopravy a životního prostředí nově posoudí vedení tras: a) severozápadní části pražského okruhu (trasa přes Suchdol, nebo přes Řež) b) dálnice D3 přes Středočeský kraj (úsek přes Posázaví) c) rychlostní silnice R55 (úsek přes přírodní rezervaci Bzenecká doubrava)
  • Ministr dopravy bude jednat s rakouským protějškem, jestli dálnici D52 vést přes Mikulov, nebo přes Břeclav Bude vypracována analýza, která srovná jízdní doby na železnicích a silnicích
  • Ministr zapracuje do plánu dopravních investic nové obchvaty obcí, přes které vedou silnice I. třídy

Co Bursík neprosadil

  • Bude vypracována multikriteriální analýza plánovaných dopravních staveb. Podle ní vznikne seznam priorit, které dopravní stavby jsou nejvíc efektivní.
  • Přednostně se bude stavět druhé spojení Čech a Moravy po rychlostní silnici R35
  • Rychlostní silnice Praha-Karlovy Vary bude v úseku od Nového Strašecí jen dvoupruhová

Více o dálnicích:

Místo toho by však mohla být dostavěna méně významná rychlostní silnice R4 z Příbrami do Písku a R7 ze Slaného do Chomutova.

Víc peněz a volnou ruku

Pozice stavitelů dálnic se proti Paroubkovým dobám zlepší. Získají ještě víc volnou ruku a budou mít k dispozici o mnoho větší balík peněz.

Bývalý premiér totiž požadoval, aby se připravila tzv. multifunkční analýza, která by rozhodla, jestli jsou plánované dopravní stavby opravdu užitečné, a sestavila seznam těch nejdůležitějších. Topolánkův kabinet na analýze netrvá, i když ji slíbil ve svém programovém prohlášení.

Řebíček své kolegy přesvědčil argumentem, že je třeba stavět tam, kde jsou už stavby připraveny a projednány v územním a stavebním řízení.

"Prioritizace akcí je dána investiční připraveností staveb a jejich technickou realizovatelností v čase," odmítl dokonce i žádost ministra financí Miroslava Kalouska, aby seznam předložil.

Multifunkční analýzu označil za nezbytný předpoklad efektivních investic do rozvoje dopravy také Nejvyšší kontrolní úřad v kontrolní zprávě 06/36. Když vláda zprávu ignoruje, zapomíná na další slib ze svého programu: "Bude zvýšena vymahatelnost náprav závěrů NKÚ."

Víc peněz dnes vláda zajistila stavitelům v jiné části dnešní agendy, státním rozpočtu na letošní rok. Výdaje Státního fondu dopravní infrastruktury, z nichž většina jde na dálnice, se proti letošním 72 miliardám korun zvýší o dalších 20 miliard.

Suchdol, Posázaví a Mikulov dostaly šanci

I když Bursík musel ustoupit v tom nejdůležitějším, prosadil možnost, že se budou korigovat nejvíce sporné úseky chystaných dálnic.

Vládní komise by tak měla například rozhodnout, jestli půjde pražský okruh přes městskou část Suchdol nebo po trase okolo Řeže, která je lacinější o osm a půl miliardy. Jednat se má i o dálnici D3 v Posázaví a spojení Brno-Vídeň přes Mikulov.

Proti těmto dálnicím nejvíc protestují místní starostové.

"Do jara příštího roku také má být připravena analýza, která popíše, jaký je provoz v průtazích silnic 1. třídy obcemi. V těch nejvíc postižených by se měl postavit obchvat," upozornil Bursíkův náměstek Aleš Kuták, že část dopravního programu vlády se podařilo uplatnit.

 

Právě se děje

Další zprávy