Ministr dopravy zdvihá mosty. Za půl miliardy

Petr Holub
5. 9. 2007 17:20
Tři mosty přes Labe se zvýší o jeden až tři metry.
Ministr dopravy.
Ministr dopravy. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Tři mosty přes Labe se zvýší o jeden až tři metry. Za půl miliardy korun se tak usnadní lodím cesta z Mělníka do Chvaletic.

Vedle plánované stavby jezů na dolním Labi jde o největší investici do vodní dopravy v příštích sedmi letech.

O metr se zvýší železniční most u Nymburka a o tři metry silniční most u Poděbrad. Zbývá získat svolení ministra na stavbu nového sklápěcího železničního mostu v Kolíně.

VÍCE O STAVBĚ V NYMBURCE:

Půlmiliardová operace umožní, aby se na nákladní lodě nakládaly dva kontejnery na sebe. Pod nízké mosty se dnes totiž vejde pouze jeden.

Sklápěcí most v Kolíně

"Pro nakládku dvou kontejnerů do Chvaletic je nezbytné zajistit podjezdnou výšku alespoň 5,25 metru. Z hlediska evropské praxe je tato podjezdná výška posuzována jako minimální parametr kvalitní a efektivně využitelné vodní cesty," upřesňuje záměr Ředitelství vodních cest Pavlína Straková.

Pro tento záměr získalo ředitelství podporu ministra dopravy Aleše Řebíčka.

Proti plánu lodníků jsou ovšem železničáři. Představitelé Správy železniční dopravní cesty si neoficiálně stěžují, že sklápění mostu na trati mezi Poděbrady a Kolínem zpomalí dopravu na této už dnes přetížené trati. Oficiálně nechávají rozhodnutí na ministerstvu:
"Zda je stavba efektivní, účelná, potřebná apod. vždy musí zvažovat hlavně investor, který všechno platí," řekla na dotaz Aktuálně.cz  ředitelka kanceláře železniční správy Anna Kodysová.

Nemusíme až do Pardubic

Ještě počátkem letošního března byla hlavním argumentem pro zvyšování mostů chystaná výstavba plavebního kanálu Přelouč, který by umožnil velkým dopravním lodím zajíždět do rozšířeného přístavu v Pardubicích. "Ekonomická pozice východních Čech vyžaduje posilování vazby na námořní přístavy," stojí v doporučení Správy vodních cest.

Koncem března stavbu přeloučského kanálu však zamítl ministr životního prostředí Martin Bursík, kterému vadilo, že zasahuje do chráněných území u Labe.

Plán na zvyšování mostů se však nezastavil a v květnu se začal zdvihat most v Nymburce. V říjnu by měla být stavba u konce.
Pro Ředitelství vodních cest se zastavením stavby přeloučského kanálu nic nezměnilo.

"Naše argumenty platí nezávisle na tom, zda se bude nebo nebude pokračovat ve splavnění Labe do Pardubic. Zvyšování podjezdné výšky má za cíl umožnit přesun části přepravních proudů do přístavů nad Mělníkem, především do přístavu ve Chvaleticích. V tomto přístavu se mimo jiné vyrábějí i velké lodě na export, pro které je nízká podjezdná výška problematická," vysvětluje Pavlína Straková.

Když už se staví v Nymburce

Železničářům vadí, že sklápěcí most zdrží železniční dopravu.

Straková však tento projekt vidí jako ústupek lodníků. Jiná varianta by totiž znamenala, že se most, který ústí přímo na kolínské nádraží, zvýší až o tři metry. Trať z Poděbrad by se v takovém případě jen těžko napojila na hlavní trať Praha-Kolín-Pardubice. Experti Ředitelství vodních cest dodávají, že by stačilo most sklápět na čtvrthodinu dvakrát až třikrát denně.

Železničáři ovšem upozorňují, že není možné, aby se mnohem silnější dopravní sektor podřizoval nárokům fakticky bezvýznamné vodní dopravy. Železnice dnes zajišťuje čtvrtinu nákladní a polovinu veřejné osobní dopravy v Česku a její podíl by se měl podle dotačních plánů Evropské unie zvyšovat. Na lodích se přepraví necelé tři promile nákladů, v osobní dopravě slouží jen výletníkům.

Z pohledu lodníků je však v této chvíli už nutné mosty v Poděbradech i v Kolíně zdvihnout. Jinak by stomilionová investice v Nymburce nebyla k ničemu.

 

Právě se děje

Další zprávy