Nehoda v Čerčanech: strojvedoucí jel moc rychle

Kateřina Eliášová
16. 7. 2007 19:10
Výpravčí signalizoval prázdnou kolej
Část viny na nehodě nese strojvedoucí rychlíku
Část viny na nehodě nese strojvedoucí rychlíku | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Za nehodu, která se v sobotu stala v železniční stanici Čerčany, může dílem i strojvedoucí rychlíku. Do stanice vjel rychle a nestihl vlak včas zabrzdit. Vlak narazil do pantografu stojícího na stejné koleji. Strojvedoucí stojícího vlaku nehodu nepřežil.

Vina nepadá ale jen na něj, za nehodu jsou podle všeho zodpovědní také výpravčí a dva signalisté. Strojvedoucí totiž dostal těsně před vjezdem do stanice špatné hlášení.

"Návěstidlo mu signalizovalo, že jede na obsazenou kolej, nicméně výpravčí mu vysílačkou sdělil, že má kolej volnou," řekl Aktuálně.cz druhý nejvyšší muž Drážní inspekce Jan Kučera.

Strojvedoucí měl ale podle pravidel uposlechnout návěstidlo, tvrdí Kučera.

Jan Kučera, náměstek drážní inspekce, u nehody v Čerčanech.
Jan Kučera, náměstek drážní inspekce, u nehody v Čerčanech. | Foto: Ondřej Besperát
Online rozhovor s náměstkem Drážní inspekce Janem Kučerou

Vlak vjel do stanice rychlostí 40 kilometrů v hodině, rychlost pak strojvedoucí mírně zvýšil. Když  na koleji uviděl stojící pantograf, pokusil se rychle rychlost snížit na 30 kilometrů v hodině. Vlak ale neubrzdil.

"Trať je v oblouku a rychlík brzdí několik stovek metrů. Vlak jel cca 44 km v hodině, rychlobrzda byla použita, ale příliš pozdě," popsal okamžiky těsně před srážkou Kučera.

Železničáře ještě čeká výslech

Drážní inspekce ještě strojvedoucího vlaku nevyslechla, stejně tak i výpravčího stanice a dva signalisty.

Všichni jsou v pravovní neschopnosti, strojvedoucí je v domácím ošetřování, sdělil Aktuálně.cz Kučera.

Výměna výpravčích nehodu neovlivnila

Krátce před nehodou se ve stanici měnili výpravčí. Podle Kučery ale tato skutečnot nemá na nehodu vliv.

"Výměna výpravčích nehodu neovlivnila, oba měli stejnou odbornou způsobilost  a ten výpravčí, který se vyměnil, zastával tuto funkci v jiné směně. V podstatě je to stejné, jako když si dva předají službu," dodal Kučera.

Rychlík směrem na České Budějovice jel podle všeho v době srážky velice pomalu. Přesto setrvačnost vlakové soupravy způsobila katastrofu. Odstavená souprava byla v době nehody naštěstí bez cestujících.
Rychlík směrem na České Budějovice jel podle všeho v době srážky velice pomalu. Přesto setrvačnost vlakové soupravy způsobila katastrofu. Odstavená souprava byla v době nehody naštěstí bez cestujících. | Foto: Ondřej Besperát

Kučera rovněž popřel, že nehodu mohla ovlivnit právě probíhající stavba nového koridoru na trati.

"Předpisy jasně říkají, co kdo má dělat. Je logické, že při stavbě je větší zátěž na zaměstnance, ale to si musí provozovatel drážní dopravy tedy České dráhy - vyhodnotit, zda je zátěž na jednoho člověka únosná, nebo ne a v tom případě zvýšit počet zaměstnanců," řekl v online rozhovoru Kučera. 

Neštěstí hrozilo na stejné trati před měsícem

21. června se v železniční stanici Chotoviny, která je od Čerčan vzdálena asi 50 kilometrů, málem srazily dva rychlíky. Na stejné koleji zůstaly stát 140 metrů od sebe. I tady jeden vlak stál na koleji a druhý jel proti němu. V online rozhovoru na to upozornil jeden ze čtenářů.

V tomto případě měl strojvedoucí jedoucího rychlíku na návěstidle informaci, že cesta je volná a na koleji vlak nestojí.

Foto: Ondřej Besperát

"Strojvedoucí naštěstí poslouchal vysílačku ze stanice. Z té se dozvěděl, že na koleji, na kterou míří, stojí vlak. Stačil snížit rychlost, použil rychlobrzdu a vlak ubrzil," popsal incident Kučera.

Podle prvních výsledků vyšetřování je jisté, že technická chyba na návěstidle to nebyla, i tam podle všeho selhali lidé. Mimo službu už byl postaven výpravčí a dva signalisté.

"Kdyby strojvedoucí neposlouchal vysílačku, mohlo dojít k mnohem vážnější kolizi, než o víkendu v Čerčanech," přiznal Kučera.

 

Právě se děje

Další zprávy