Ombudsman: Třetina Romů skončí ve speciální škole

Domácí ČTK Domácí, ČTK
6. 6. 2012 14:11
V České republice přitom romská menšina tvoří 2,8 procenta populace
Ilustrační fotografie.
Ilustrační fotografie. | Foto: Ludvík Hradilek

Brno - Počet romských dětí ve speciálních školách je podle zjištění ombudsmana mnohonásobně vyšší než zastoupení romské populace ve společnosti. Ombudsman Pavel Varvařovský to považuje za nepřímou diskriminaci a navrhne ministerstvu školství nápravná opatření.

Výzkum etnického složení žáků bývalých zvláštních škol ukázal, že ve speciálních školách je 32 až 35 procent Romů. Toto procento podle veřejného ochránce práv naznačuje, že romské děti jsou do zvláštních škol zařazované bez relevantního důvodu. Českou republiku za tuto praxi kritizoval Evropský soud pro lidská práva.

Odhadovaný počet Romů v populaci ČR je 1,4 až 2,8 procenta. Podle ombudsmana by ve speciálních školách měly být jen děti se zdravotním postižením. Navíc mu chybí snaha o integraci těchto dětí do běžných škol.

Ombudsman také navrhl vládě a ministerstvu, aby školy do 1. září daly vědět, zda vzdělávají děti podle speciálního vzdělávacího programu pro lehce mentálně postižené a kolik takových dětí vzdělávají.

Návrhy podpořila i vládní zmocněnkyně pro lidská práva Monika Šimůnková. "Třetinové zastoupení romských žáků na těchto školách je opravdu nepatřičné a je třeba podniknout všechny možné kroky pro to, aby se tento stav změnil," uvedla.

"Výzkum ukázal pokračující diskriminaci v přístupu ke vzdělání v ČR," řekla k tomu Lucie Obrovská z kanceláře ombudsmana. "Vzdělání je alfou a omegou sociální integrace Romů a je to právo, které je dané zákonem. Takto si vychováme další generaci Romů, kteří budou pouze příjemci dávek," dodala Obrovská.

Zařazení dítěte mnohdy probíhá automaticky

O zařazení dítěte do speciálních škol dnes rozhoduje ředitel školy, který by k tomu měl mít vyjádření z odborné poradny a informovaný písemný souhlas rodičů.

"Mnohdy se tak děje přímo, bez podrobného diagnostikování lehkého mentálního postižení, které je podmínkou zařazení dítěte do praktické školy. Ještě častěji je za mentální postižení pokládáno sociokulturní znevýhodnění těchto dětí, které vyrůstají v podmínkách sociálního vyloučení," myslí si Šimůnková.

Do výzkumu pracovníci kanceláře ombudsmana vybrali 67 škol. V čase návštěvy výzkumníků bylo ve školách přítomno 2801 žáků, 908 z nich bylo romského původu. Podle odhadů třídních učitelů je procento ještě vyšší.

"Je absurdní, že by toto etnikum disponovalo tolika dětmi s mentálním postižením. Nabízí se vysvětlení druhé, tedy že zařazování dětí do těchto škol se neděje způsobem, kterým se dít má," okomentoval výsledky Varvařovský.

Do roku 2009 chyběla jakákoli přesná čísla

Česko je často ze zahraničí kritizováno za údajnou diskriminaci v přístupu ke vzdělávání. Evropský soud pro lidská práva v roce 2007 konstatoval, že Romové jsou nadměrně umisťováni do základních praktických, dříve zvláštních škol. Ty jsou přitom určeny pro děti s lehkým mentálním postižením.

Podle aktivistů však na těchto školách stále končí až 30 procent romských dětí, často jen kvůli špatnému sociálnímu zázemí. Výzkum kanceláře ombudsmana toto tvrzení v podstatě potvrdil.

"Až do roku 2009, kdy pracovníci Ústavu pro informace ve vzdělávání (ÚIV) provedli první podrobnější sčítání počtu romských dětí, nikdo přesně nevěděl, kolik romských dětí v praktických školách doopravdy je. Zjištěnými čísly byla většina odborníků velmi překvapena a ukázalo se, že problém je větší, než si řada z nich do té doby myslela," dodala Šimůnková.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Nejlepší základní škola pro vaše děti.

 

Právě se děje

Další zprávy