Jezdil k vám vlak? Hrozí zánik stovek kilometrů kolejí

Petr Holub
8. 3. 2012 12:27
Ministr dopravy Pavel Dobeš navrhl strategii, jak likvidovat nepotřebné železnice a nádraží
Bude čím dál víc tratí, co nikam nevedou, vzkazuje vláda.
Bude čím dál víc tratí, co nikam nevedou, vzkazuje vláda. | Foto: Monika Horáková

Praha - Na nádraží v Libochovicích se potkávají koleje z Lovosic, Mostu a Roudnice. Reálně však hrozí, že nádraží města se čtyřmi tisíci obyvateli bude zrušeno a koleje rozebrány.

O osud Libochovic a dalších menších měst se hraje na vládě, která ve středu začala projednávat návrh ministra dopravy Pavla Dobeše. Ten navrhl strategii, jak likvidovat nepotřebné železnice a nádraží. 

Pětitisícová města nemají nárok

Stejný osud jako Libochovice čeká další dvě železniční křižovatky, Chornice na Svitavsku a Vilémov u Kadaně.

Zároveň nejsou Libochovice největším městem, kterému hrozí, že definitivně přijde o vlak. Pět tisíc obyvatel mají jihomoravská městečka Pohořelice a Jemnice nebo Polná na Vysočině. Větší než Libochovice jsou ještě východočeský Žacléř a severočeský Jiříkov.

Seznam nepotřebných tratí vytvořili experti Správy železniční dopravní cesty, kteří mají tuzemské koleje na starost.

"Do seznamu se dostaly pouze tratě, kde od prosince není žádný provoz. Na některých není ještě mnohem déle," vysvětluje postup železniční správy mluvčí Pavel Halla.

Takových tratí je zhruba padesát a železniční správa začala správní řízení o jejich likvidaci. U většiny z nich ovšem bylo řízení zastaveno, protože se ozvaly některé kraje, případně občanská sdružení s tím, že přece jen chtějí nějaký provoz zajistit. Za tím účelem stačí uzavřít smlouvu s Českými drahami, případně jinou železniční společností.

Poslední naděje

K okamžité likvidaci bylo nakonec určeno jen deset tratí o celkové délce 141 kilometrů. Právě jejich seznam předložil ministr dopravy Pavel Dobeš vládě s doporučením, jak je zrušit. Dobeš přitom předpokládá, že pozemky budou prodány těm zájemcům, kteří nabídnou nejvíc peněz.

Nečasova vláda Dobešův návrh projednala, ale zatím neschválila. Proto se stále ještě mohou hlásit obce či jiní zájemci, kteří by chtěli některou z desítky tratí na černé listině zachránit.

Pokud nakonec dají ministři Dobešovým plánům zelenou, může se naopak podle stejného modelu zrušit dalších 360 kilometrů železnic.

Loupež a téma do voleb

Rušení tratí odsuzují občanská sdružení a krajští politici.

"Jde o loupež za bílého dne," tvrdí Martin Kadrman ze sdružení „Naši zemi nedáme!". Obává se, že stát prodá koleje a pozemky, které koupí buď developeři, anebo obchodníci se železem. Riziko podle něho hrozí třetině všech českých železnic.

"Stát je povinen zachovat dopravní obslužnost. Pokud nemá peníze, tak přece nemusí prodávat železniční pozemky spekulantům. Může je předat obcím nebo občanským sdružením, které chtějí železniční provoz zachovat," doporučuje Kadrman.

Stejně to vidí stínový ministr dopravy a plzeňský hejtman Pavel Chovanec, který požaduje převedení méně vytížených železnic na obce.

Likvidace železnic se může stát v některých krajích horkým politickým tématem před podzimními volbami. Platí to v první řadě pro Ústecký, Jihomoravský a Pardubický kraj.

Na Ústecku se má rušit celkem 126 kilometrů kolejí, což je zdaleka nejvíc v České republice. Tomu se blíží jen Pardubický kraj s osmdesáti kilometry. Na jižní Moravě se má rušit devět tratí, zpravidla jde ale jen o kratší úseky.


 

Právě se děje

Další zprávy