Proč Brusel nezaplatí D8? Staví se bez zákona

Petr Holub
27. 11. 2011 13:30
V ohrožení jsou i další stavby včetně pražského okruhu, na které měl Brusel komise poslat 50 miliard.
Pozor nebezpečí! Na příliš vysoké vícepráce eura nepřijdou.
Pozor nebezpečí! Na příliš vysoké vícepráce eura nepřijdou. | Foto: Jan Langer

Praha - Evropská komise už nechce platit České republice za silnice, při jejichž stavbě se porušovaly zákony.

To se stávalo nejčastěji v případech, kdy Ředitelství silnic a dálnic hradilo vícepráce v hodnotě přes dvacet procent původní zakázky. Tím porušovalo i benevolentní český zákon o veřejných zakázkách. 

Ministr dopravy Pavel Dobeš už v létě oznámil, že nebude od Bruselu žádat, aby proplatil osmimiliardové náklady za dálnici D8 přes České středohoří. Na dotaz Aktuálně.cz připustil, že stát může odepsat další miliardu, kterou původně chtěl z Bruselu na obchvat Nymburka.

Ministerstvo dopravy poté vyřadilo z evropského financování ještě křižovatku Sosnová u České Lípy a opravu silnice první třídy z Brna do Rajhradu, dohromady za další dvě miliardy.

Průběh zmíněných čtyř staveb se přitom na první pohled neliší od praxe, která se používá od dob ministra dopravy Aleše Řebíčka. V jeho éře se přitom zadaly desítky staveb, u kterých se předpokládalo evropské financování. 

Předem domluvené vícepráce

Aktuálně.cz má k dispozici smlouvu o stavbě D8 z července 2007, za kterou stát nakonec zaplatí téměř 16 miliard korun. Z nich je zřejmé, co se evropským úředníkům nelíbí.

Smlouva má několik zvláštností, kterými se liší od obdobných dokumentů z předřebíčkovského období. Konsorcium složené ze stavebních společností Eurovia, Metrostav, SMP a Berger Bohemia se v ní zavazuje postavit šestnáctikilometrový úsek dálnice za 9,851 miliardy korun. Nezvyklá je klauzule, podle níž je do smluvní ceny započtena desetiprocentní „rezerva" na očekávané vícepráce, které se tedy předpokládaly ještě předtím, než nastaly.

Po započtení DPH se tedy mělo stavět za 10,5 miliardy a předem se počítalo s vícepracemi za 1,2 miliardy. V databázi Státního fondu dopravní infrastruktury se však dnes počítá s náklady 15,8 miliardy.

Z dokumentů o zakázce vyplývá, že 1,4 miliardy zaplatil státní investor za pozemky. Dalších 1,25 miliardy se mělo podle plánu zaplatit za očekávanou inflaci v celkové výši 12 procent. Navíc se ukázala potřeba dalších víceprací za 1,5 miliardy.

Inflační doložka

Také předem domluvená inflační doložka je netradiční, protože standardní smlouvy pouze zakotvují pravidlo, že se smluvní cena upraví podle růstu průměrných cen za stavební práce.

Z údajů ČSÚ přitom vyplývá, že průměrné ceny vyrostly v letech 2008 a 2009 celkem o šest procent, loni však stagnovaly a letos o procento poklesly. V Českém středohoří se zatím prostavělo sedm miliard a stát tedy už vinou inflační doložky přišel o 300 milionů.

Vážnější je problém víceprací, které jsou prozatím domluveny ve výši 2,7 miliardy, tedy v hodnotě 25 procent původní ceny. Tím byl porušen zákon o veřejných zakázkách, který připouští maximálně dvacetiprocentní vícepráce.

Aktuálně.cz požádalo ministerstvo dopravy i Ředitelství silnic a dálnic o potvrzení či upřesnění těchto údajů. Jejich reprezentanti během tří dnů přes upomínky nereagovali.

Vysoké vícepráce jsou dostatečným důvodem, proč Evropská komise neproplatí slíbených osm miliard, i kdyby jí český stát poslal fakturu.

Černá listina

Z analýzy dalších dopravních investic vyplývá, že zákon o veřejných zakázkách může být porušen i jinde. Pokud byla desetiprocentní „rezerva" zabudována ve všech smlouvách z Řebíčkova období, dostává se na černou listinu dalších deset staveb, kde Ředitelství silnic a dálnic přiznává nejméně desetiprocentní zvýšení ceny oproti původní smlouvě.

Včetně D8 jde o stavby v celkové hodnotě 65 miliard korun, které předpokládají evropský příspěvek 40 miliard. Podezření potvrzuje fakt, že žádnou z nich Brusel dosud neproplatil.

Ještě větší finanční riziko než severočeská dálnice skrývá jižní část pražského okruhu na úsecích D1-Vestec a Vestec-Lahovice, které stojí dohromady 18 miliard.

U prvního úseku se ministerstvo dopravy snaží vícepráce legalizovat, když na jejich část vypsalo formální výběrové řízení pro jedinou předem určenou firmu.

Na druhém úseku způsobil hlavní komplikaci tunel z Komořan do Cholupic.

Aktuálně.cz napsalo už před čtyřmi lety, že Ředitelství silnic a dálnic požadovalo tunel rozšířit o metr a že za vícepráci zaplatilo navíc miliardu. Expertiza ČVUT přitom ukázala, že rozšíření parametry tunelu nezlepší. Evropská komise podle neoficiálních informací zkoumá, jestli požadavek rozšířit tunel neporušuje zákon.

Vzpomínka na Viamont

Do potíží se mohou dostat i další stavby, kde vícepráce dvaceti procent nedosahují.

Ministerstvo dopravy například stáhlo z evropských programů křižovatku v Sosnové, protože se během veřejné soutěže zvýšila poptávaná cena o víc než třetinu.

V Bruselu stavbě hrozí podezření, že neproběhla spravedlivá soutěž, ale že ministerstvo dopravy cenu předem domluvilo s vítěznou společností Viamont, která Řebíčkovi patřila před nástupem do ministerské funkce.

Mimořádné zvýšení cen při soutěži komplikuje proplácení lacinějších staveb zpravidla v hodnotě od půl miliardy do miliardy.

 

Právě se děje

Další zprávy