Čtvrtina patnáctiletých neumí číst. Horší jsou chlapci

Veronika Lehovcová Suchá Veronika Lehovcová Suchá
7. 12. 2010 18:50
Mezinárodní studie PISA potvrdila zhoršující se schopnosti českých dětí
Nový systém přijímacího řízení znamená pro vedení školy spoustu další administrativy.
Nový systém přijímacího řízení znamená pro vedení školy spoustu další administrativy. | Foto: Jan Langer

Praha - Skoro každý čtvrtý patnáctiletý Čech čte tak špatně, že mu dělá problémy žít v současné společnosti. Nedokáže si přečíst návod, ani příbalový leták u léku.

Oproti roku 2000 se počet žáků, kteří nedosahují základní úrovně čtenářské gramotnosti, zvedl ze 17,5 procenta na více než 23 procent.

Nelichotivé výsledky českého školství ukázala studie PISA, která srovnává dovednosti patnáctiletých žáků v 65 zemích světa, včetně všech zemí OECD.

"Takoví žáci mohou mít problémy sehnat práci nebo pokračovat v dalším studiu, uplatnit se v dalším životě," říká Jana Palečková, která průzkum PISA v Česku vede. Podle ní by měla výuka čtení na českých školách projít analýzou.

"Je potřeba, aby učitelé učili děti texty interpretovat."

Jak se čeští žáci zhoršují ve schopnosti číst
Jak se čeští žáci zhoršují ve schopnosti číst | Foto: Aktuálně.cz

Na zhoršení výsledků českých dětí se podílely hlavně špatné výsledky chlapců.

"Jejich průměrný výsledek výrazně poklesl od roku 2000 do roku 2009 o sedmnáct bodů, zatímco u dívek klesl nevýznamně o šest bodů," uvádí studie PISA.

Problém se čtením má třetina kluků

Ani v jednoduchém textu se není schopno orientovat skoro 31 procent patnáctiletých chlapců, ale jen 14,3 procenta stejně starých dívek. Naopak mezi excelentními čtenáři počet chlapců klesl na polovinu. Vynikající čtenářskou gramotnost mají jen tři procenta chlapců a 8 procent dívek.

Čtenářská gramotnost českých dívek a chlapců
Čtenářská gramotnost českých dívek a chlapců | Foto: ÚIV (PISA 2009)

Průzkum PISA nezkoumá klasickou gramotnost. Zjišťuje, jak děti textu rozumí, jak umí najít a zpracovat informace a zda text dovedou kriticky zhodnotit. V posledním jmenovaném úkolu jsou čeští žáci spolu s žáky z ostatních postkomunistických zemí horší.

"Tentokrát žáci lépe obstáli v práci se souvislými texty, v roce 2000 jim naopak lépe šla práce s nesouvislými. U obou druhů textů ale byli v roce 2009 podprůměrní," dodává Palečková.

Nečtemě pro radost, vzkázaly děti

Ministr školství Josef Dobeš považuje horší čtenářské schopnosti za daň době, která čtení nepřeje. "Mám dva syny a vidím, že hlavně sedí u počítačů. Konkurence pro knížku je velká," říká ministr.

Česko ale ve čtenářské gramotnosti přeskočily téměř všechny vyspělé země západní Evropy, kde je rozšířenost moderních technologií ještě větší.

Například Finsko, které žebříčkům mezi evropskými zeměmi pravidelně kraluje, má mezi dětmi asi tři čtvrtiny pokročilých či výborných a vynikajících čtenářů.

České děti zaznamenaly v průzkumu ještě jedno prvenství. Ze všech zemí nejvíce u nás klesl počet žáků, kteří čtou pro radost. Snížil se i počet dětí, které v dotazníku uvedly, že čtou denně.

 

Právě se děje

Další zprávy