Proč padl šéf dálnic? Ministr poznal, jak se stavělo

Petr Holub
24. 8. 2010 19:20
Podívejte se, kde se stavělo a kde to se podle odborníků stavět mělo
Tak se staví u Hulína.
Tak se staví u Hulína. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Ministra dopravy Víta Bártu dostihla odpovědnost za chaotické investice jeho předchůdců. A je to i důvod, proč ministr odvolal šéfa Ředitelství silnic a dálnic Alfréda Brunclíka.

Nový ministr dopravy totiž ve své první verzi dopravního rozpočtu doporučil stejné stavby, které preferovali jeho předchůdci. Odsunul tak jiné stavby a stal se terčem kritiky regionů, které tím utrpěly. V první řadě se jednalo o Bohumín, kde nedokončená dálnice D47 ústí nedaleko centra, dalšími postiženými jsou v první řadě Ostrava a Zlín.

Přehledně: Jak důležité stavby se plánují. Podívejte se do tabulky

Teď ministr připustil, že rozpočet se musí změnit, i když se tím dostane do časové tísně.

Rozhodovali poslanci

Předchozí ministři přehlíželi, do jaké míry nové dálnice zlepší či zhorší dopravní situaci a životní prostředí v regionech. Proto si nevyžádali tzv. multikriteriální analýzu, která hodnotí význam a dopady staveb ještě předtím, než se zahájí.

Ministr Aleš Řebíček tento postup vysvětlil v roce 2007 při jednání vlády. "Vícekriteriální analýza nebyla použita, neboť výběr projektů byl mimo jiné podmíněn jejich investiční připraveností," popsal svou plánovací metodu.

O tom, která stavba je nejlépe připravena, rozhodoval ministr společně s poslanci, kteří řídí Státní fond dopravní infrastruktury.

K vypracování analýzy donutila Řebíčkova nástupce Gustáva Slamečku až Evropská komise, která bez strategického dokumentu nechtěla české projekty dále financovat. Analýza vznikla na jaře, plán dopravních investic na příští rok se podle ní však neřídí.

Zbytečná stavba R7

Analýza, hodnocení českých i zahraničních odborníků, však přinejmenším ukazuje, co je na investičních plánech špatně.

Obecně platí, že přednost dostaly méně významné stavby. Jen průměrný význam analýza přisuzuje hlavním investicím příštího roku, dálnici D8 přes České středohoří, trase D3 z Tábora na jih a rychlostní silnici R6 z Karlových Var směrem na Cheb.

Stavba R7 z Žatce do Chomutova, která v příštím roce spolkne přes dvě miliardy korun, je v kategorii zbytečných staveb, které při hodnocení nezískaly ani 100 bodů z dvou set možných. Stejně dopadla silnice R3 z Českých Budějovic na rakouskou hranici, pro kterou se začnou vykupovat pozemky.

Utrpení na Hradecku, Ostravsku a Zlínsku

Naopak chybí peníze na šest z osmi nejdůležitějších staveb. Dvě trasy jsou v nejbližším okolí Hradce Králové, konkrétně dokončení D11 ze Sedlice na Hradec Králové a začátek R35 ze Sedlice do Opatovic.

Ještě větší potíže jsou s dokončením dálnice D47. Nová autostráda přivedla více aut do centra Ostravy a Bohumína, odtud se však do Frýdku-Místku, Karviné i Havířova proplétají městskými ulicemi.

Peníze nejsou ani na obchvaty Frýdku-Místku a Třince, kterými projíždí nákladní doprava z Moravy směrem na Polsko a Slovensko.
Autoři rozpočtu ignorovali analýzu i v případě Zlínska, kde se staví velká dálniční křižovatka u Hulína, ta však nevyžene dopravu ze samotného města. Nebude se rozšiřovat ucpaná silnice ze Zlína do Otrokovic.

 

Právě se děje

Další zprávy