Jste špatně pojištění, nezaplatíme, slyší teď zaplavení

Petra Sasínová
20. 7. 2009 23:00
I lidé, kteří žili v dojmu, že jsou pojištěni proti povodni, nedostanou nic. Měli špatnou pojistku
Lidé postižení povodněmi dostávají různou pomoc, podstatné úhrady škody se však ani ti pojištění většinou nedočkají.
Lidé postižení povodněmi dostávají různou pomoc, podstatné úhrady škody se však ani ti pojištění většinou nedočkají. | Foto: Jan Langer

Bernartice, Jeseník nad Odrou - Mnoho lidí z oblastí postižených bleskovými povodněmi je roztrpčeno z jednání s pojišťovnami.

Kromě toho, že řada lidí nebyla vůbec pojištěna, je také mnoho těch, kteří byli, jak se nyní dozvěděli, pojištěni špatně. Takže i když žili v dojmu, že mají pojistku proti povodním, nedostali nic, anebo mnohem méně, než si představovali.

Od pojišťoven pak slyší: "Bohužel, měli jste si pojištění aktualizovat nebo si pořádně přečíst, co jste podepsali."

Pojištěni jsme, ale špatně

"Jsme pojištěni u České pojišťovny, ale není nám to nic platné. Pojišťovna nám již oznámila, že nedostaneme nic. Byli jsme pojištěni špatně," řekla Libuše Mikulenková z Jeseníku nad Odrou, která měla před třemi týdny v domě přes dva metry vody.

Ničivou vodní smršť, která Jeseník nad Odrou postihla před více než třemi týdny, rodina přežila v prvním patře. I když dům zachrání, škody jsou velké.

Jak se voda tlačila do domu, zničila dveře, okna, podlahy, rodina přišla také o většinu elektrospotřebičů. Zničená je elektroinstalace, vytápění.

"Při záplavách v roce 1997 jsme měli také v domě vodu. Tehdy jsme od pojišťovny něco málo dostali. Později jsme převedli dům na dceru, která s námi bydlí," vysvětlovala žena.

"Pojišťovna s ní uzavírala nové pojištění, ale teď jsme se dozvěděli, že tam chybí nějaký dodatek proti povodním a záplavám. Pojišťovák nás na to neupozornil. Tak jsme dopadli," vysvětlovala Libuše Mikulenková.

Proti pádu letadla ano, proti vodě ne

Jako hlupák si připadá muž z Bernartic na Jesenicku. Zprvu se rozčiloval. Byl přesvědčen, že přístup pojišťovny je na hranici podvodu. Zjistil však, že pojistka u ČSOB na dům, který zveleboval a zařizoval, je sjednaná především na pád letadla, výbuch, požár... I když mělo podle něho jít o pojistku na povodeň. 

V Jeseníku nad Odrou už proběhlo čtrnáct úplných a čtyři částečné demolice. Desítky dalších lidí zatím nemohou bydlet ve vlastních domech.
V Jeseníku nad Odrou už proběhlo čtrnáct úplných a čtyři částečné demolice. Desítky dalších lidí zatím nemohou bydlet ve vlastních domech. | Foto: Jan Langer

"Pojišťovna nám vysvětlila, že ve smlouvě chybí zaškrtnutí doplňkového pojištění na povodně. Toho si nikdo nevšiml, nikdo nás neupozornil. Teď jsme za hlupáky, nic nezmůžeme," vysvětloval muž, který teď žije s rodinou u příbuzných.

O osudu jeho poničeného domu, tedy jestli je to na demolici, nebo ne, ještě není rozhodnuto. Tvrdí, že pojistka stála kolem čtyř tisíc ročně. Do vyplaveného domu se nechce vrátit. Uvažuje, že si vezme úvěr a postaví si dům někde na kopci. "S pojišťovnami nechci nadlouho nic mít," řekl.

Názory lidí, kteří si myslí, že jen blázen může žít u potoka, obyvatelé Bernartic neberou. Ani nejstarší lidé ze vsi nepamatují, že by tam někdy byla povodeň.

Pojišťováky nechtějí ani vidět

"Lidé jsou zklamaní. Nechtějí tady pojišťováky ani vidět," uvedl starosta Bernartic na Jesenicku Mojmír Michálek. "Mnozí lidé nejsou pojištěni vůbec, mnozí zjišťují, že dostanou velmi málo," řekl také starosta Jeseníku nad Odrou Tomáš Machýček.

"V poslední době se nás lidé nejčastěji ptají, jestli jim můžeme poskytnout právní pomoc pro jednání s pojišťovnami," uvedla povodňová koordinátorka Charity pro Hranicko Jana Jogošová.

"Lidé si hodně stěžují na pojišťovny, hlavně na Českou. Zjišťují například, že hlavní pojistka je na pád letadla, to je absurdní. Některé pojišťovny také stále rozlišují mezi záplavami a povodněmi," říká Bohumila Ptáčková ze sociálního odboru v Javorníku.

"Snažíme se osvětou působit na lidi, aby se pojištění více věnovali, aktualizovali smlouvy po rekonstrukcích a podobně, aby četli i dodatky psané malými písmeny, nepodepisovali, když jim smlouva není jasná. Zatím nevíme o žádných stížnostech či žalobách," uvedla mluvčí České asociace pojišťoven Marcela Kotyrová.

Sto tisíc, trochu málo, ne?

Jitka Holeňová z obce Hustopeče nad Bečvou na Hranicku má pojištění na dům i zařízení u České pojišťovny.

Po bleskové záplavě, kterou 24. června způsobily přívalové deště a také to, že se vylila a částečně poničila nedaleká retenční nádrž, je dům neobyvatelný.

"Stavba byla pojištěna na dva miliony, dostali jsme 117 tisíc. To se vám zdá dost?" říká mladá žena. Na zařízení domu, na které měla také pojištění, dostala 165 tisíc.

"Měli jsme tady metr třicet vody. Musím dělat nové podlahy, omítky, shořela elektrika, nemáme plyn ani vodu," líčila Jitka Holeňová.

Má dvě dcery, té mladší jsou dva roky, je na mateřské dovolené. Nedávno ji opustil muž. V domě jsou vytrhané podlahy, dokonce ani betonové podlahy nevydržely, zdi jsou otlučené na cihly. Bydlí teď u příbuzných, domů chodí pracovat.

Na zprovoznění domu také pracuje stavební firma. Majitelka doufá, že ji alespoň zčásti zaplatí z pojistky.

"Z domu jsme utíkali narychlo. Nesla jsem dítě a vodu jsem měla po stehna. Když jsem pak náš dům viděla, myslela jsem si, že to nezvládnu, že se složím," řekla.

Mluvčí České pojišťovny, která má asi devět a půl milionu smluv, uvedl, že po červnových povodních řeší asi osm tisíc případů.

"Zatím si nikdo nestěžoval. Bohužel, často je problém, že si lidé pojistky neaktualizovali, ani po rekonstrukcích domů," uvedl Václav Bálek. Dodal, že mnoho nepojištěných také spoléhalo po záplavách v roce 1997 na to, že se další stoleté vody nedožijí, a nepojistili se.

 

Právě se děje

Další zprávy