30 dní je 30 dní. Pomalé Tesco bude vracet peníze

Tomáš Fránek
8. 8. 2011 13:30
Nejvyšší soud rozhodl spor o reklamace v obchodním řetězci
Foto: Tesco Stores

Brno - Člověk, který si v hypermarketu koupil vadný počítač, vysoudil zpátky své peníze díky tomu, že Tescu příliš dlouho trvalo, než vyřídilo reklamaci.

Zákazníci, kteří někdy musí reklamovat u obchodníků vadný výrobek, tak získali u Nejvyššího soudu jistotu, že se nemusí bát síly řetězce a jsou-li v právu, mají trvat na svém.

Společnost Tesco prohrála při s mužem, který si už před šesti roky koupil za více jak 34 tisíc korun počítač v hypermarketu Carrefour (ten Tesco později koupilo, a o reklamaci se proto soudilo).

Nikdo mu nedal vědět

Zákazník ze Zlínska reklamoval v prodejně vadu počítače, ten měl nefunkční diskovou jednotku.

Po 32 dnech přišel muž do prodejny, kde dostal jen kopii záznamu autorizovaného servisu. Ten reklamaci kvůli podezření, že si muž počítač opravoval sám, neuznal.

Muž ale odmítl počítač převzít a odstoupil od kupní smlouvy s tím, že reklamace nebyla vyřízena ve 30denní lhůtě.

Tesco muže zažalovalo. Krajský soud v Brně po třech letech od nákupu vadného počítače rozhodl ve prospěch muže s tím, že odstoupení od smlouvy je platné. A Tesco musí muži vyplatit zpět kupní cenu.

Tesco se ale ještě obrátilo na Nejvyšší soud. Podle zástupců obchodního řetězce ze zákona nevyplývá, že by museli obchodníci ve třicetidenní lhůtě doručit lidem potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace. "Zákon jsme dodrželi, reklamace byla vyřízena včas," uvedli právní zástupci Tesca.

Senát Nejvyššího soudu vedený soudkyní Blankou Moudrou se ale postavil na stranu zákazníka a jasně rozhodl, že firmy musí dát lidem do 30 dnů vědět, jak reklamaci vyřídily.

Až dostanete informaci

Reklamace je podle soudců vyřízena až ve chvíli, kdy firmy písemně nebo ústně vyrozumí nakupující o výsledcích celého řízení. Předat dokumenty, až si pro ně přijde zákazník do prodejny, nestačí.

Slovo vyřídit podle soudců totiž v zákoně znamená urovnat celý spor tak, že už dál nebude pokračovat.

"S přihlédnutím k vysvětlenému významu použitého pojmu „vyřídit" lze logickým výkladem daného ustanovení dojít k závěru, podle něhož přijal-li prodávající od spotřebitele věc k reklamaci, pak k vyřízení reklamce dojde až v okamžiku, kdy prodávající spotřebitele vyrozumí (ať už písemně, nebo osobně) o tom, jakým způsobem byla reklamace vyřízena (tedy zda byl s reklamací úspěšný, či nikoli)," rozhodli soudci.

Podle soudců jsou lidé - spotřebitelé, kteří reklamují nakoupené výrobky - slabší smluvní stranou, a zaslouží si proto větší ochranu. Pokud nedostanou informaci o tom, zda byla jejich reklamace vyřízena včas, mají nárok na vrácení peněz bez ohledu na to, zda byl výrobek vadný, či nebyl.

"Stanoví-li zákon lhůtu 30 dnů k vyřízení reklamace od jejího uplatnění, pak prodejce svou povinnost splní, jestliže v zákonné lhůtě  též vyrozumí spotřebitele o způsobu vyřízení reklamace," rozhodli soudci a dovolání Tesca zamítli.

 

Právě se děje

Další zprávy