Řidiči pozor, soud změnil pravidla, kdo může za nehodu

Tomáš Fránek
30. 4. 2010 11:09
Soud posuzoval srážku mezi řidičem auta, který špatně odbočil, a motorkářem, který jel příliš rychle
Foto: Roman Půta HZS Praha

Brno - Soudy přepisují zažitou praxi na českých silnicích.

Od nynějška platí, že ten, kdo nehodu prokazatelně zavinil, nemusí být jediným viníkem nehody. Stejně důležité nyní je, zda druhý účastník kolize rovněž nepáchal prohřešek a nepřispěl svou "troškou".

Nový a jednoznačný výklad podal Nejvyšší soud. Vydal návod, jak mají úřady a nižší soudní instance podobné případy posuzovat.

Vzorem přitom byla nehoda, při které se srazil chybně odbočující automobil s motocyklistou. Muž, řídící auto, porušil silniční zákony, když nedal přednost v jízdě protijedoucímu vozidlu (v tomto případě motorce). Dostal za to trest rok a půl podmíněného vězení.

Motocyklista při srážce zahynul. Jenže: sám jel příliš rychle a tím podle soudců výrazně ztížil či přímo znemožnil automobilu odbočování.

Co toto rozhodnutí znamená? Jinými slovy - právo přednosti není absolutní.

Dejte pozor na rychlost

"Jestliže řidič protijedoucího motorového vozidla jede rychlostí výrazně překračující (například o více jak 70 procent) maximální povolenou rychlost, čímž řidiči odbočujícímu vlevo podstatně ztíží, aby mu dal přednost v jízdě, pak není vyloučena jeho odpovědnost nebo spoluodpovědnost za nehodu," rozhodl nyní Nejvyšší soud.

Jak se celá nehoda stala:

Před dvěma roky řidič Škody Octavie s přívěsným vozíkem na severu Moravy odbočoval na křižovatce z hlavní silnice doleva. Nedal přednost motorkáři na Yamaze. Motorkář se sice snažil srážce zabránit, silný stroj ale neubrzdil a narazil do přívěsného vozíku. Při nehodě se vážně zranil a následkům zranění podlehl.

Jak rozhodly úřady a soudy:

Řidiče Octavie soudy poslaly jako hlavního viníka nehody (80procentní zavinění) podmíněně do vězení za ublížení na zdraví na jeden rok a šest měsíců, na dva roky přišel muž o řidičský průkaz. Soudy neuznaly jeho obhajobu, podle které jel motorkář příliš rychle a je tak spoluviníkem nehody.

Podle soudů na severu Moravy měl řidič auta předpokládat rychlou jízdu motocyklisty a odbočovat až poté, co motorkář projel. Tento názor podpořil také státní zástupce z Nejvyššího státního zastupitelství. "Řidič auta nesledoval řádně dopravní situaci, poškozeného (motorkáře) přehlédl a v důsledku toho porušil příslušná ustanovení citovaného zákona o odbočování," uvedl státní zástupce.

Co ukázaly znalecké posudky:

Ze dvou znaleckých posudků vyplývá, že motorkář jel v úseku, kde byla povolena rychlost 30 km/hodinu, výrazně rychleji. A to až 83 km/h. Motorkář byl navíc podle posudku dostatečně daleko od křižovatky (až 150 metrů) a nebylo nutné auto zastavit a přestat odbočovat. Nehoda se stala na přehledném úseku za pěkného počasí, žádné jiné auto křižovatkou v té chvíli neprojíždělo.

Posudky navíc potvrdily, že pokud by motocyklista jel podle předpisů, mohl se srážce vyhnout.

Jak rozhodl Nejvyšší soud:

Podle senátu Nejvyššího soudu vedeného soudkyní Věrou Kůrkovou jednoznačně platí, že pokud řidič odbočující vlevo nedá přednost v jízdě protijedoucímu motorovému vozidlu, odpovědnost za jejich střet a případné další následky je zásadně na řidiči, jenž odbočoval vlevo.

V případě rychlé jízdy protijezdce však musí soudy vzít v potaz polehčující okolnosti.

Soudci uvedli, že odbočující řidič nemusí dát přednost absolutně všem vozidlům, které v libovolné vzdálenosti od křižovatky vidí, ale pouze těm, které jsou tak blízko, že hrozí srážka.

"Při tomto svém odhadu vychází z rychlosti, kterou právní předpisy v místě křižovatky povolují. Řidič Octavie trval na tom, že odbočení vlevo by bezpečně dokončil ještě předtím, než by motocyklista jedoucí povolenou rychlostí ke křižovatce přijel a jedinou příčinnou nehody tak bylo chování motocyklisty. Těmto výhradám lze zčásti přisvědčit," rozhodli soudci.

Jaký bude konečný verdikt:

Nejvyšší soud nařídil znovu celý případ otevřít a prozkoumat znovu. Soudy se tak musí znovu podrobně zabývat otázkou, jestli je řidič Octavie skutečně osmdesáti procentním viníkem nehody.

A pokud zjistí, že spoluviníkem je i motocyklista, může to vést k podstatnému snížení trestu pro řidiče auta.

"Není od věci upozornit, že výrazné spoluzavinění poškozeného (motorkáře) na vzniku dopravní nehody může snižovat stupeň nebezpečnosti činu obviněného (řidiče Octavie) natolik, že nebude splněna materiální podmínka pro přihlédnutí k okolnosti podmiňující použití vyšší trestní sazby," rozhodl Nejvyšší soud. Jinými slovy řečeno, řidič Octavie by mohl dostat nižší trest podle mírnější trestní sazby.

 

Právě se děje

Další zprávy