Otevření Blanky v ohrožení. Praha zvažuje rozhodčí soud

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
21. 11. 2013 15:30
Vedení Prahy tvrdí, že smlouva je neplatná. Řešením může být rozhodčí doložka.
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Nejnovější spor o tunel Blanka může vyústit v rozhodčí soud. Vedení města si nechává zpracovat právní posudky, ale už nyní se uvažuje o využití rozhodčí doložky.

"V tuto chvíli to vypadá tak, že jediné, co je platné, je právě rozhodčí doložka. A obávám se, že bez soudní cesty tam velký prostor pro řešení nevidím," řekl náměstek primátora Jiří Vávra.

Firma Metrostav, která největší pražskou stavbu za 36 miliard buduje, ve středu oznámila, že k 7. prosinci zastaví práce. Praha jí totiž dluží už 2,1 miliardy.

Magistrát kontroval oznámením, že peníze proplatit nemůže, protože smlouva na tunelový komplex je neplatná. Rada města sice schválila vítěze zakázky, nikdy však nerozhodla o podpisu samotné smlouvy.

"Jednou z variant je rozhodčí řízení. Ale nechci předjímat, počkáme na právní stanovisko a jednání se zástupci Metrostavu," potvrdil náměstek pro infrastrukturu Jiří Nouza.

Schůzka s ředitelem Metrostavu by se měla uskutečnit hned poté, co magistrát obdrží právní posudky, nejpozději však příští týden.

Podle zjištění deníku Aktuálně.cz není v doložce přesně stanoveno, kdo by byl ve sporu arbitrem. Na něm by se musely obě strany teprve dohodnout. Při podobně velkých zakázkách se obvykle využívá služeb Rozhodčího soudu při Hospodářské komoře.

Arbitr by měl vyřešit, jakým způsobem stavbu zaplatit a převzít, aby nebyl porušen zákon. "Rozhodně chceme stavbu dokončit a zprovoznit. Musíme jen vyřešit jak," dodal Nouza.

Před rokem se řešení našlo

Rozhodčí řízení je rychlejší než klasický soudní spor, přesto však trvá kolem čtyř měsíců. Metrostav přitom hodlá zastavit práce do čtrnácti dnů. Jarní termín otevření Blanky je tedy ohrožen.

Magistrát se bude snažit Metrostav přesvědčit, aby do doby, než se problém právně vyřeší, pokračoval ve stavbě.

"Podobný dopis, že se práce zastaví, obdržel magistrát před rokem a řešení se našlo. Je ale pravda, že nyní jsme v mnohem složitější situaci," dodal Vávra.

Hlavnímu městu by pomohlo i to, kdyby Metrostav na čas přestal pracovat, ale stavbu nezakonzervoval. To je totiž zaprvé velmi drahé, zadruhé by se tím odklad mohl prodloužit na celý rok.

Podle ČTK měla Praha materiál ohledně údajně neplatných smluv s firmou Metrostav na stavbu tunelu Blanka k dispozici od září. Radní jej ale projednali a zveřejnili až poté, co Metrostav oznámil přerušení stavby. Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) to ale popřel.

Situace na magistrátu je kvůli Blance napjatá již několik měsíců. Od září financování obřího projektu vyšetřují kriminalisté. O Blanku se zajímají kvůli takzvané kategorizaci prací, kterou magistrát nechal zpracovat na konci loňského roku.

Tehdy bylo vedení města v podobné situaci - Metrostav hrozil zastavením stavby kvůli dluhu ve výši 2,5 miliardy. Část peněz Praha díky kategorizaci doplatila. U části prací ovšem dosud není jasné, zda se prováděly v souladu se zákonem o veřejných zakázkách a Praha se obává je proplatit.

Podobné nejasnosti Praha musí řešit ohledně zadání Trojského mostu. Stavba, která měla původně stát 495 milionů, se prodražila na 1,2 miliardy, aniž by bylo jasné, kdo změnu odsouhlasil. V případě Trojského mostu už se magistrát s Metrostavem dohodl na narovnání. Nyní se čeká na posudek ČVUT, který určí skutečnou cenu díla.

Smlouva na tunelový komplex se uzavírala v roce 2007, tedy za primátora Pavla Béma. Právě politiky z Bémova období označil Hudeček za viníky současné situace. Bém se ovšem na blogu Aktuálně.cz proti obvinění ostře ohradil.

"Pan primátor Hudeček je ztělesněním lidské hlouposti, neschopnosti a vystrašenosti - to jediné je pro mne lidsky pochopitelné. Jeho mantra "za vše může Bém" je jen projevem zoufalství a ztracenosti," nebral si servítky exprimátor. Smlouvy podle něj posoudil antimonopolní úřad i řada právníků a žádné pochybení neshledali.

 

Právě se děje

Další zprávy