Praha chystá tvrdší systém, jak vybírat za parkování

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
19. 5. 2013 13:48
Chce důsledněji kontrolovat, zda řidiči opravdu zaplatí
Parkomat v Hradci Králové.
Parkomat v Hradci Králové. | Foto: Martin Brabec

Praha - Hlavní město chce nový systém na výběr poplatků za parkování, který zpřísní dohled nad tím, zda řidiči skutečně zaplatí. 

Odbor informační techniky na magistrátu začne v příštích týdnech chystat několik tendrů. Do konce roku chce mít v provozu nový systém na vydávání a evidenci rezidenčních karet.

"Nový systém potřebujeme. Ten, co máme, nevyhovuje a navíc mu končí licence," řekl deníku Aktuálně.cz šéf odboru Jan Teska.

Následovat budou zakázky na odběr nových karet, na vylepšení systému městské policie a placení mobilním telefonem. V poslední fázi by měl vzniknout systém, který bude on-line sledovat příjmy z parkomatů a dohledové centrum.

Kolik budou novinky stát, magistrát zatím neví. "Koncepce ještě není zcela hotová. První zakázka na systém vydávání karet bude zřejmě nadlimitní," uvedl Teska. Zastupitel Jan Vašíček (TOP 09), který se na nové koncepci podílí, její hodnotu odhadl na 15 milionů na 4 roky.

Se současným systémem je Praha nespokojená, protože neumožňuje dostatečně postihovat neplatící řidiče. magistrát tak přijde podle výpočtů provozovatele automatů ročně o stamiliony korun.

Systémy, kde jsou parkomaty přímo napojeny na informační systém, fungují v řadě evropských měst, například v Paříži a Bratislavě. Alespoň částečně jsou napojeny i parkomaty v Berlíně, Londýně nebo Barceloně.

"Městská policie uvidí, že je zaplaceno za pět míst, ale podle kamerového systému je ulice plná. Okamžitě tam můžou vyjet a řidiče pokutovat," popsal Vašíček.

Platba mobilem

Novou funkci podporují všechny automaty nakoupené v roce 2007 a 2008. "Starší parkovací automaty nelze připojit. Investice by byla zbytečně vysoká a neefektivní," píše se v analýze, kterou si nechal magistrát zpracovat a kterou má Aktuálně.cz k dispozici.

Časem pak přijde na řadu také platba prostřednictvím mobilních aplikací nebo SMS. Kromě pohodlí pro řidiče má tento způsob platby výhody i pro město.

"Tento způsob výběru parkovacích poplatků není závislý na velikosti ZPS, počtu parkovacích automatů či způsobu provozování ZPS. Díky tomu je možné tuto metodu implementovat na libovolný počet MČ a části ZPS v různých časových intervalech bez závislosti na současném poskytovateli či provozovateli ZPS," dodává magistrátní analýza.

"Budeme trvat na tom, aby byl systém licenčně otevřený a dal se bez problémů rozšiřovat," uvedl šéf odboru IT Jan Teska. Takové opatření je nutné mimo jiné proto, že nové funkce budou přibývat postupně a placené parkování se časem rozšíří i do dalších městských částí. Každou novou funkci pak bude magistrát moci soutěžit zvlášť.

Praha už navíc má negativní zkušenost s nevhodně nastavenými licencemi. Radní kvůli nejasnostem v licenčním ujednání nevypsali soutěž na provoz systému ke kartě Opencard a teď kvůli tomu čelí obvinění.

 

Právě se děje

Další zprávy