Brusel ustoupil, parkoviště na Veleslavíně nebude

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
16. 2. 2013 18:15
Záchytné parkoviště bylo podmínkou pro získání dotace, EU na ní netrvá
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - Hlavní město nemusí stavět záchytné parkoviště u nově budované stanice metra A na Veleslavíně a zároveň nepřijde o osmimilionovou dotaci na stavbu metra od Evropské unie.

Deníku Aktuálně.cz to potvrdilo ministerstvo dopravy a vedoucí odboru investičního rozvoje dopravního podniku David Dohnal.

"My jsme v lednu obdrželi oficiální potvrzení získání dotace z Bruselu na trasu metra A. V podmínkách není žádná, která by obsahovala park and ride na Veleslavíně," uvedl Dohnal.

Pražský primátor Bohuslav Svoboda se k věci odmítl vyjádřit, příslušné dokumenty uvidí až příští týden.

Praha může díky ústupku Evropské komise ušetřit až stovky milionů korun. Zároveň si oddechnou místní obyvatelé, kteří proti stavbě protestují. Město se zřejmě vrátí k původní variantě, která počítala pouze s menším obratištěm pro autobusy MHD.

"V současné době, ač to bude projednáváno ještě vedením města, se předpokládá, že by trasa metra A měla být realizována v souladu se všemi dokumenty s minimalistickým autobusovým terminálem ale bez parkoviště v této lokalitě," dodává Dohnal.

Podle původních plánů měl terminál s parkovištěm vyrůst na Dlouhé Míli, ze kterého by řidiči jeli do centra rychlodráhou. Jenže projekt rychlodráhy stagnoval, a tak Evropská unie v květnu dotaci pozastavila. Dopravní podnik a magistrát proto přišli s nouzovým řešením - postaví se dočasný terminál na Veleslavíně.

Jak se razí metro linky A? Podívejte se:

V plánu byla stavba se 4 podzemními a jedním nadzemním podlažím, kde by mohlo zaparkovat až 600 aut a 28 autobusů. To vše za 1,3 miliardy korun. Jedno parkovací místo by tak Prahu vyšlo na 2 miliony, původní plán pro Veleslavín by přitom stál částku v řádu desítek milionů.

Právě nepřiměřená cena podle informací Aktuálně.cz vedla Evropskou komisi k tomu, aby od podmínky vybudovat P+R parkoviště ustoupila. Roli hrál také fakt, že ministerstvo dopravy na konci minulého roku oživilo plán na rychlodráhu a počítá se zahájením stavby v roce 2014 nebo 2015.

Zpoždění za otevřením metra, které se očekává v roce 2014, tedy nebude tak velké, jak to ještě v květnu loňského roku vypadalo. Přesto další odložení výstavby záchytného parkoviště není pro obyvatele Prahy dobrá zpráva. Hlavní město má totiž P+R parkovišť dlouhodobý nedostatek, stávající místa řidiči často zaplní už před osmou hodinou ranní.

 

Právě se děje

Další zprávy