Změny v MHD víc uškodily než pomohly, přiznala Praha

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
10. 1. 2013 10:50
Cesta se zrychlila pouze pro 6 procent cestujících, 19 procentům se naopak prodloužila
Foto: Vojtěch Marek

Praha - Hlavní město představilo výsledky průzkumu spokojenosti s veřejnou dopravou.

Vyplývá z nich, že drtivá většina cestujících je s dopravou spokojená. Zároveň ale odhalily, že zářijové změny, které měly dopravu zlepšit, cestujícím spíše uškodily.

Cesta se zrychlila pouze 6 % cestujících, 19 % se naopak prodloužila. Zbylí cestující žádnou změnu nezaznamenali.

Obdobný výsledek přinesla otázka na změnu počtu přestupů po prvním září: Pouze 2 % cestujících uvedla, že mají přestupů méně. 11 % naopak přestupy přibyly.

Hlavní město přitom slibovalo, že těch, kterým se doprava zkomplikuje, bude výrazně méně než lidí, kterým změny pomohou.

"Je vypočítáno, že nějakým způsobem se změny dotknou zhruba 55 % cestujících. Z toho je nějakých 5 až 10 % lidí, kteří by měli pocítit zhoršení. Tomu zbytku, zhruba polovině cestujících, se spojení zlepší," ujišťoval ještě na začátku září vedoucí plánování Ropidu Martin Jareš.

Cestujících také ubylo, nikoli ovšem dramaticky.

"Nepotvrdily se obavy, že by lidé přestali MHD kvůli zářijové změně využívat, žádné dramatické změny jsme se nedočkali. Výzkum hovoří jasně, 93 % cestujících jezdí pořád stejně, 3 % častěji a 4 % méně často," uvedl náměstek pro dopravu Josef Nosek (ODS).

Průzkum proběhl v druhé polovině listopadu a účastnilo se ho více než 3000 respondentů.

Výsledky příliš nekorespondují se zjištěním, které přinesla agentura STEM/MARK. Ta už na podzim - těsně po spuštění velkých změn - zkoumala spokojenost cestujících s veřejnou dopravou.

Podle agentury bylo se změnami nespokojeno 52 % všech cestujících, kterých se dotkly. Spokojeno nebylo ani deset procent z nich.

Většina lidí je s dopravou spokojena

Ropid tvrdí, že "konkurenční" výzkum byl proveden příliš brzy.

"V prvních dnech si lidé ještě třeba nenašli výhodnější spojení, nebo nestihli zhodnotit, že systém celkově funguje lépe," uvedl mluvčí Ropidu Filip Drápal s tím, že spokojenost se bude časem zvyšovat.

I přes zářijové změny lidé pražskou veřejnou dopravu stále hodnotí dobře. 93 % respondentů uvedlo, že je alespoň částečně spokojeno.

Téměř 60 % respondentů zvolilo odpověď "spokojen", přes 10 % "velmi spokojen" a necelých 25 % "téměř spokojen".

"Při průzkumu v roce 2011 bylo s MHD v Praze spokojeno 87 % a v roce 2009 79 % cestujících," uvedla v tiskové zprávě organizace Ropid, která pražské jízdní řády navrhuje.

97 procent respondentů uvedlo, že považuje dopravu za spolehlivou.

Když měli cestující pražskou MHD hodnotit jako ve škole, dali jí známku 2.

 

Právě se děje

Další zprávy