První čísla z Prahy: Metrobusy se zpožďují i o 20 minut

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
8. 10. 2012 6:30
TABULKA: Uvnitř najdete, které nové páteřní linky MHD nezvládají dopravní zácpy
Foto: Vojtěch Marek

Praha - Hlavní město jezdí měsíc podle nových jízdních řádů, které mimo jiné zavedly systém metrobusů. U některých z nich se naplnila varování odborníků, že pražské ulice nejsou na metrolinky připraveny.

Část metrobusů, které měly nabídnout atraktivní spojení, se totiž často zpožďuje, protože uvíznou v automobilové zácpě. Každý den nabírají i dvacetiminutová zpoždění.

Čím dál větší otazník se vznáší také nad množstvím ušetřených peněz. Na řadě linek totiž musely přibýt spoje, aby se cestující do vozů vůbec vešli.

Aktuálně.cz sledovalo v minulých dnech hlášení o mimořádných událostech na webu dopravního podniku a čísla některých metrobusů se v nich objevovala nápadně často. A to i se zpožděním dvacet minut či déle.

Například metrobusy číslo 136 nebo 177 se zpožďovaly každý sledovaný den, a to především ve špičkách. Načas nejely předminulé úterý a středu ani žádný z pracovních dnů minulého týdne. Někdy se jejich zpoždění vyšplhalo až na 25 minut.

Nejedná se přitom jen o jeden zpožděný vůz, obnovení řádného provozu někdy trvalo i hodiny. Navíc nejde o zdržení vyvolané nějakou mimořádnou situací, jako je třeba dopravní nehoda nebo oprava silnice. Jak uvádí zpráva DPP, příčinou je ve všech případech silná automobilová doprava.

Právě na toto riziko přitom dopředu upozorňovali odborníci z ČVUT, kteří na změnu v MHD vypracovávali oponentní posudek. Podle nich je plán špatně připravený, ve městě chybí preferenční opatření, jako je dostatek volných pruhů nebo úprava světelné signalizace. Právě tato opatření pomáhají metrobusům při průjezdu zácpou.

Riziková 125

"Riziková je především linka 125, a to v oblasti Jižní spojky. Tam budou určitě zpoždění, tam bude problém," uvedl jeden z autorů posudku Petr Moos z Dopravní fakulty ČVUT. A 125 skutečně někdy mívá potíže. Během dvou dnů nabírala v ranních hodinách i čtyřicetiminutové zpoždění.

Jednou za to mohla silná automobilová doprava, podruhé její kombinace s dopravní nehodou. Potíže 125 navíc nyní komplikují život daleko většímu počtu cestujících, protože linka převzala trasu zrušeného autobusu 271.

"Linka 125 slouží pro rychlé spojení Smíchova s Jižním Městem, linka 271 jako spojka Sídliště Petrovice s metrem A a C. Jakékoliv zpoždění na jedné z nich sníží pravidelnost pro cestující v naprosto jiné části Prahy," popsalo sdružení AutoMat.

Problémy má i metrobus 183, který se za posledních 14 dní o desítky minut zpozdil minimálně sedmkrát. Zpožďuje se v ranních i odpoledních hodinách, podobně je na tom metrolinka 139. Dvacetiminutová zdržení má i metrobus číslo 195. Od 27. září sice jezdí objízdnou trasou kvůli opravám v ulicích, problémy ale měl už předtím.

Pravidelná zpoždění má i řada klasických autobusů. Například v úterý 2. října se kvůli automobilové dopravě výrazně zpozdilo minimálně 21 autobusových linek. Tramvaje podobné problémy nemívají, zpoždění delší než deset minut nabírají zpravidla kvůli mimořádným událostem, jako jsou dopravní nehody.

Jak problémy u některých metrobusů hodnotí Ropid, není jasné. Organizace nebyla schopná během několika dní zjištění Aktuálně.cz okomentovat, ačkoli údajně její pracovníci fungování jízdních řádů průběžně sledují.

Zajímavá je i přesnost sítě metrobusů, kterou po prvním zářijovém týdnu zveřejnil Ropid s dopravním podnikem na oficiální facebookové stránce Vždyť to jede jinam. Přesnost metrobusů je podle něj 85 %, což znamená, že 15 % ze všech spojů jelo se zpožděním vyšším než 3 minuty.

U linky 136 měla zpoždění delší než 3 minuty více než čtvrtina všech spojů - 28 %. U 177 šlo o 22 %. Řada metrobusů ale naopak dosahovala přesnosti větší než 90 % a v hlášení o déletrvajících zpožděních se neobjevila vůbec.

Vzorná je například linka 235, která měla v prvním týdnu delší zpoždění jen v necelých dvou procentech spojů. Trasa ale vede jen přes sedm zastávek. Podobně je na tom linka 200 s téměř 97% přesností, která objíždí osm zastávek.

Po měsíci provozu je také čím dál jasnější, že Ropidem deklarovaná úspora 400 milionů je spíše z říše snů. ČVUT již dříve upozornil, že Ropid vůbec nekalkuluje s tím, že horší služby odradí cestující a klesnou tržby. Do částky byla navíc započítána i úspora ze zrušení víkendového provozu metra, ke kterému ale došlo již dříve.

Minulé týdny ale navíc ukázaly, že linky nelze omezit v takovém rozsahu, jak si Ropid naplánoval. Protože autoři systému špatně odhadli počet cestujících, na některých trasách vznikaly návaly a musely se přidávat spoje. Tak například metrobus 118 nestíhal v ranní špičce pobírat davy lidí, jezdí tedy častěji.

"I když zde byly již k 1. září zkráceny intervaly oproti období před prázdninami, ukázalo se, že počet cestujících, kteří využívají toto nové rychlé spojení, převýšil očekávání," uvádí dopravní podnik. Další zkrácení intervalu se navíc plánuje v průběhu září.

Stejná situace nastala u autobusů 170 a 154. Linka 138, která spojuje Skalku a Spořilov, ve špičce jezdí každých deset minut místo dosavadních dvanácti. Na lince 101 nahradil klasický autobus nedostačující minibusy. Další zkrácení intervalu se v říjnu čeká také u linek 165 a 236.

 

Právě se děje

Další zprávy