Praha pokračuje v přípravě metra D, dá za ni 90 milionů

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
20. 9. 2012 12:42
Magistrát stále nerozhodl, jakou variantu výstavby zvolí
Foto: Michal Štůsek

Praha - Pražští zastupitelé ve čtvrtek schválili dalších 80 milionů na přípravu trasy metra D.

Celkem Praha letos za přípravné práce utratí 90 milionů. Podle primátora Bohuslava Svobody dopravní podnik vyhodnotil jednotlivé možnosti vedení trasy a zjistil, že je možné postavit úspornější řešení.

Alternativní řešení by přišlo na 24,5 miliardy, což je o deset miliard méně než původní návrh. Linka, která má propojovat jih metropole, by začala ve stanici Náměstí Míru a vedla přes Pankrác až do Depa Písnice.

Podle návrhu, který pro Prahu vypracoval Metroprojekt, by mohlo být metro v první fázi vystavěno od stanice Pankrác na jih jako větev současné trasy C. Zda bude zvoleno právě toto řešení, chce Praha rozhodnout v následujících týdnech.

"Lze předpokládat, že rada města potvrdí svůj požadavek na pokračování přípravy. Vzhledem k tomu, že schválená dotace na letošní rok je 10 milionů, je potřebné její navýšení," stojí v důvodové zprávě.

Přestože se nová trasa ještě nezačala stavět, pražský dopravní podnik (DPP) již zaplatil za přípravné práce 427 milionů korun. Největší část peněz, které přípravné práce spolykaly, dostala společnost Metroprojekt.

Ta připravila nejen za 339 milionů vlastní projekt, ale i koncesní projekt, který vyšel na 50 milionů korun. Nadto DPP zaplatil několika společnostem za studie a poradenské služby. Celkově se jedná o částku 38 milionů korun.

Ještě na začátku roku to přitom vypadalo, že projekt metra D půjde k ledu, protože na něj nejsou peníze. To ale vyřešila levnější varianta.

Změny v rozpočtu

Zastupitelé schválili i další změny rozpočtu v kapitole doprava. Dopravní podnik vrátil 500 milionů, které mu Praha půjčila na předfinancování očekávané dotace z Evropské unie na prodloužení trasy metra A z Dejvické do Motola.

Jde ale pouze o kosmetickou změnu, protože stejné peníze Praha dopravnímu podniku pošle zpět na úhradu závazků z minulých období a nové projekty.

Hlavní město musí doplatit téměř 104 milionů z finančního vypořádání ztráty za rok 2009. Více než 245 milionů pak dopravní podnik požaduje jako kompenzaci výdajů za rok 2011. Dalších 70 milionů schválili zastupitelé jako kompenzaci dopravnímu podniku na tento rok.

Pražské zastupitelstvo schválilo také vydání dluhopisů v objemu 200 milionů eur (asi pět miliard korun). Praha chce těmito penězi zaplatit půjčku, kterou si vzala v roce 2003 na financování velkých investičních akcí.

Praha si půjčila 170 milionů eur s úrokem 4,25 procenta. Splatnost je v březnu 2013. Hlavní město získanými penězi zaplatilo například výstavbu jihozápadní části městského okruhu nebo tramvajovou trať z Hlubočep na Barrandov.

Emise komunálních dluhopisů v hodnotě 200 milionu korun by neměla mít splatnost delší než 10 let. Celková zadluženost Prahy letos vzrostla na 31,4 miliardy korun. Navýšila se o půjčku 6 miliard od Evropské investiční banky na výstavbu prodloužení metra A do Motola.

 

Právě se děje

Další zprávy