Autobusům 125 a 183 se od září vyhněte, hrozí potíže

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
1. 9. 2012 20:45
Dopravní expert vytipoval linky, u kterých po změně jízdních řádů předpokládá problémy

Praha - Změny jízdních řádů pražské MHD mají za sebou první zkoušku. Nejdůležitější přijde ale v pondělí a odborníci varují před komplikacemi, které na cestující čekají, a to hlavně v autobusech.

Odborník z Dopravní fakulty Českého vysokého učení technického Petr Moos vytipoval pro čtenáře Aktuálně.cz nejkritičtější linky.

Nejvážnějšími adepty na problémy jsou podle dopravního experta autobusy 125 a 183.

Autobus 125 jedoucí ze Smíchova na Jižní město bude nově součástí linky metrobusů, bude tedy ve špičce jezdit každých 6 až 8 minut, mimo špičku 15 až 20. Nově také nahradí linku 271, která bude zcela zrušena, takže pojede až na Skalku.

Spojení autobusu do tak dlouhého úseku spolu s přejezdem Jižní spojky zřejmě povede ke zpoždění. "Riziková je především linka 125, a to v oblasti Jižní spojky. Tam budou určitě zpoždění, tam bude problém," uvedl Moos.

Stejný názor mají i lidé ze sdružení Auto*Mat, které se dlouhodobě zabývá pražskou dopravou. Ti upozorňují, že páteřní linky 125 a 271 se zpožďují už nyní a při jejich sloučení bude zdržení ještě narůstat.

"Při krátkém intervalu se spoje těchto linek vzájemně sjíždějí do dvojic i trojic, kdy je původní spoj přeplněný, další dva prázdné a třetí až čtvrtý jede opět až po době odpovídající dvoj až trojnásobku původního intervalu," uvádí se ve zprávě Auto*Matu.

Podle zástupců Ropidu, kteří změny navrhli, ale potíže nehrozí. "Co se týče těch případných nepravidelností prodloužené linky 125, to jsme samozřejmě prověřovali. Ani na lince 125, ani na lince 271, které se nově spojují v jednu, žádné zásadní problémy nejsou," uvedl vedoucí plánování v Ropidu Martin Jareš.

Auto*Mat navíc nesouhlasí se spojením linek z toho důvodu, že každá má jinou funkci. "Linka 125 slouží pro rychlé spojení Smíchova s Jižním Městem, linka 271 jako spojka Sídliště Petrovice s metrem A a C. Jakékoliv zpoždění na jedné z nich sníží pravidelnost pro cestující v naprosto jiné části Prahy.

U linky 183 zase odborníci očekávají výrazné přetížení. Sama linka se sice stává metrobusem, takže bude jezdit častěji, ale bude muset pobrat řadu cestujících, kterým se ruší dosavadní spoje, například linka 154 v oblasti Chodov a Jižní Město.

"Například při obsluze sídliště Petrovice linka už teď balancuje na hranici kapacity. Budou tam návaly," konstatoval Moos.

V oblasti Dolní Chabry se očekávají problémy nejen na lince 183, ale i 162. Dochází tam ke zrušení linky 152 v pracovní dny večer a o víkendu, linka 169 nejede v pracovní dny večer, ruší se i jedna tramvajová linka k Vozovně Kobylisy.

"Dojde k vysokému přelivu cestujících v úseku Kobylisy - Mirovická do spojů linek 162 a 183. Reálně lze očekávat jejich přetížení a nepobírání cestujících (hlavně v pracovní dny večer z centra a v neděli oběma směry)," píše ve své zprávě Auto*Mat.

Ropid si ale nepřipouští problémy ani u této linky. "V případě Horních Měcholup a Petrovic bude spojů dokonce více. Linka 154 má interval 7,5 minuty a 183 6 minut. Poveze sice i jiné cestující, ta oblast má ale dostatečnou kapacitu. I tuto věc jsme ověřovali v přepravním průzkumu i při osobním pozorování," tvrdí Jareš.

Pozor na 137 a 176

Moos upozorňuje i na další možné problematické linky - například na autobusy 137 nebo 176. Ten v jednom úseku jezdí jako metrobus, ve zbytku trasy ale jedou jen vybrané spoje, a to ještě jen ve špičkách pracovního dne.

"Tam je až sedminásobně delší interval. Zásady metrobusů vyžadují krátké intervaly, tady je ta zásada porušena," uvedl Moos.

Autobus 176 podle Moose předpokládá jen minimální přepravní frekvenci přes Strahov. U tramvají odborník z ČVUT větší problémy neočekává, systém považuje za dobře navržený.

Zástupci Auto*Matu ale mají obavy například ze zpožďování tramvajové linky 17 na Smetanově nábřeží a Čechově mostě, linky 22 v Karmelitské ulici a linky 11 na Vinohradské ulici. "Linky 8 a 12 vedené před Chotkovu ulici způsobí provozní přetížení této trati," dodává sdružení.

"Takových věcí jsme my u zeleného stolu objevili větší počet. Ale kdyby měly městské části možnost se vyjádřit k intervalu, našly by jich ještě víc," konstatoval Moos v narážce na to, že městské části měly jen několik dní na podání připomínek.

 

Právě se děje

Další zprávy