Dopravní podnik nemá na nové tramvaje, jedná se Škodou

Jan Němec (redaktor) Lucie Stuchlíková Jan Němec (redaktor), Lucie Stuchlíková
22. 8. 2012 10:10
Praha má letos odebrat tramvaje za 2 miliardy. Škoda nabídla snížení dodávek na půl
Škoda ForCity 15T.
Škoda ForCity 15T. | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Pražský dopravní podnik je zase o krok blíže k dojednání změny dodávek tramvají T15 od Škody Transportation.

Praha se před časem zavázala, že do roku 2018 odebere 250 tramvají za téměř 19 miliard, tolik peněz ale nemá.

Podle informací z pražské ODS i TOP 09 a záznamu z dozorčí rady DPP Škodovka Praze nabídla snížit dodávky tramvají až na polovinu. Původně měla Praha letos odebrat 32 tramvají za 2 miliardy, platba jedné miliardy by se tak díky nabídce mohla odložit.

Škoda také podle informací Aktuálně.cz u části tramvají nabídla prodloužení záruční doby o rok. Tramvaje dodané Praze do konce letošního roku by tak měly tříletou záruční dobu, veškeré opravy by tak šly na účet dodavatele.

Nabídku ve středu projednala dozorčí rada dopravního podniku a podle člena rady Jiřího Obitka doporučila představenstvu, aby nabídku přijalo.

"Detaily ještě neuzavřené dohody v žádném případě komentovat nebudu. Ale uvědomujeme si tíživou situaci Prahy, a proto jsme jim nabídli soubor návrhů, jak situaci ulehčit. O těch se teprve jedná," řekla Aktuálně.cz mluvčí plzeňské Škody Lubomíra Černá.

Na kolik Prahu přijdou tramvaje Škoda 15T

Rok     Částka     Tramvaje

             v mil.        v ks

2011      3 059        46

2012      2 006,6     32

2013      2 289,6     32

2014      2 360,3     32

2015      2 433,2     32

2016      2 508,2     32

2017      2 585,6     32

2018      999,4        12

Celkem 18 896       250

K odkupu tramvají od Škodovky se dopravní podnik zavázal zhruba před šesti lety, aniž by na ně měl v rozpočtu peníze. Podle ředitele Martina Dvořáka spoléhal podnik při uzavírání smlouvy na záruku bývalého vedení Prahy v čele s Pavlem Bémem, že peníze na nákup tramvají dá město.

Dopravní podnik si na dodávky tramvají půjčil 4 miliardy,  Praha se za směnku zaručila. 2,1 miliardy šly na uhrazení dluhu z roku 2011, kdy Praha odebrala 46 kusů tramvají v hodnotě přesahující 3 miliardy. Zbytek půjčky pokryje letošní a část následující dodávky.

Původně si dopravní podnik chtěl půjčit 6 miliard. Praha ale výši směnky snížila, a to právě proto, aby získala čas na vyjednávání o odložení splátek nebo snížení odebraných kusů.

Problémové T15 i T14

S tramvajemi T15 měl už DPP několikrát problémy. V září loňského roku musel podnik pozastavit provoz 22 tramvají, které najely více než 20 tisíc kilometrů.

U 11 z nich se našla závada u obručí, které se protáčely vůči náboji jízdního kola. DPP tehdy oznámil, že výrobce na všech dodaných tramvajích provede preventivní výměny všech kol.

Letos v březnu zase Drážní úřad dopravnímu podniku nařídil, aby odstavil 17 tramvají kvůli opotřebení brzdových destiček. K opotřebení docházelo několikanásobně rychleji, než by mělo.

Podle TV Nova se navíc vážné závady objevily také u poloviny tramvají T14 Porsche, které také dodávala Škoda Transportation. 59 souprav má problémy s převodovkami, opravovat by se měly začít v září.

Tramvaje už nejsou v záruce, takže je dopravní podnik musí opravit za své. Náklady by se mohly vyšplhat až na desítky milionů korun. Podle výrobce se závada objevila jen v Praze a může za ni špatná infrastruktura.

 

Právě se děje

Další zprávy