Poslední minuty Liche v DPP: Přestávka a hlasování

Martina Machová Martina Machová
21. 8. 2012 6:30
Deník Aktuálně.cz získal zápis z dozorčí rady dopravního podniku
Odvolaný šéf dopravního podniku Vladimír Lich.
Odvolaný šéf dopravního podniku Vladimír Lich. | Foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Praha - Nejprve přestřelka o zakázku na pojištění dopravního podniku, pak spor o přístup k informacím, jež zjistil audit, a na závěr odvolání ředitele Vladimíra Liche.

Tak vypadalo odpolední zasedání dozorčí rady pražského dopravního podniku 15. srpna. Alespoň tedy podle zápisu, který má deník Aktuálně.cz k dispozici. "Grilování" Liche trvalo podle dokumentu celé čtyři hodiny, začalo krátce po třetí odpolední.

Výkop vedl pražský občanský demokrat David Vodrážka, když se pozastavoval nad zakázkou na "Makléřské služby". Dopravnímu podniku totiž koncem roku vyprší pojištění majetku i povinného ručení a musí nanovo hledat, kdo ho pojistí.

"Dle jeho názoru je výhodnější uspořádat veřejnou zakázku na pojištění napřímo a ne nejprve soutěžit makléře, který následně připraví zadávací dokumentaci pro výběrové řízení na pojištění," cituje dokument Vodrážku.

Lich mu nato odpovídá, že jde o standartní postup. "Makléř je znalcem trhu, je předpokladem, že nedojde k jeho ovlivnění pojišťovnami a konečná cena za pojištění může být levnější," argumentuje odvolaný ředitel.

Když pak chce primátorův spojenec Pavel Hurda (ODS) úspory vyčíslit, Lich přiznává, že částku nedokáže upřesnit.

David Vodrážka.
David Vodrážka. | Foto: Ludvík Hradilek

Proč ne jedna, ale hned tři

Následuje rozprava o tom, proč byla původně chystaná zakázka na nového pojistitele zastavena, kdo navrhl její rozdělení na tři - tedy na makléře, pojištění majetku a pojištění vozového parku, a co nastane, pokud se nepodaří nové smlouvy uzavřít do konce roku tak, aby nebyl ohrožen provoz dopravního podniku.

"Je možné, že dopravní podnik nestihne včas zakázku dokončit, a tím dojde k porušení zákona, dopravní podnik však nezůstane nepojištěn a do doby ukončení veřejné zakázky uzavře smlouvy s pojišťovnami z ruky, to znamená bez výběrového řízení," přiznává podle zápisu z jednání Lich.

Vodrážka na to reaguje, že podle něj fakt, že dopravní podnik zvažuje porušení zákona je nepřijatelné. Informace o hrozícím fiasku na konci roku pak podle zápisu vzbudily udivené reakce mezi dalšími účastníky jednání.

"Pan (Jiří) Obitko zdůraznil, že jako člen dozorčí rady nebyl upozorněn na hrozící nebezpečí z prodlení u veřejné zakázky, a nemohl proto adekvátně reagovat," cituje dokument zástupce odborů.

Radní Prahy Josef Nosek.
Radní Prahy Josef Nosek. | Foto: Ludvík Hradilek

Krizový scénář: Zakázka "z ruky"

Pražský radní Josef Nosek (ODS) kritizoval, že nový způsob rozdělení zakázky trvá příliš dlouho a Pavel Hurda (ODS) vytkl Lichovi, že dozorčí rada měla být o problémech informována. Šéf dozorčí rady Jiří Nouza (TOP 09) na to dodal, že kdyby si dozorčí orgán nevyžádal z vlastní iniciativy informace o zakázkách, nic by o líčeném prodlení nevěděl.

Následuje slovní přestřelka, proč dozorčí rada nedostala audit, jehož útržky pronikají do médií.

Klíčová událost inkriminované dozorčí rady pak začala krátce před šestou hodinou odpolední. V 17.40 podle zápisu bylo jednání dozorčí rady na 5 minut přerušeno, po přestávce pak předal Lich předsedovi dozorčí rady Jiřímu Nouzovi (TOP 09)výsledky auditu.

Následně Nouzův místopředseda David Vodrážka navrhl Liche odvolat z čela představenstva společnosti.

Důvody uvedené v zápise jsou pak stejné jako oficiální vysvětlení, se kterými členové dozorčí rady předstoupili na veřejnost - neplnění usnesení dozorčí rady, nekomunikace s dozorčí radou, ohrožení  řádného chodu společnosti, vědomé porušování zákona, zatajování informací a že prováděné změny v podniku jsou pomalé a nesystémové.

Jako při odvolání Stůje...

Proti se postavili jen dva zástupci zaměstnanců - František Kadlec a Jan Kolář. "Pan Kadlec konstatoval, že mu situace připomíná začátek roku, kdy byl z funkce odvolán Ing. Stůj," stojí dále v zápise. Řeč je o Jaroslavu Stůjovi, nástupci dlouholetého šéfa dopravního podniku Martina Dvořáka, který vydržel v čele společnosti jen dva měsíce.

Media v té době spekulovala, že důvodem jeho vynuceného odchodu byla zakázka na LCD monitory, někdejší mluvčí pražského magistrátu Tereza Krásenská Hospodářským novinám řekla, že k odvolání došlo "kvůli neutěšené situaci v dopravním podniku". Stůjovou nástupkyní se tehdy stejně jako nyní stala Magdalena Češková.

 

Právě se děje

Další zprávy