Praha schválila nové jízdní řády. Zvyknete si, tvrdí

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
14. 8. 2012 13:44
Změnu radní přijali i přes kritiku odborníků na dopravu
Foto: Vojtěch Marek

Praha - Rada hlavního města Prahy schválila změnu jízdních řádů MHD. Platit začne od 1. září.

Nový rozpis linek městské hromadné dopravy přitom kritizuje řada expertů i dotčené městské části.

"Jsem přesvědčen o tom, že lidé si během dvou nebo tří týdnů na změny zvyknou. Poté, co odpadnou porodní bolesti, budou změny sloužit Pražanům," uvedl náměstek primátora pro dopravu Josef Nosek (ODS) s tím, že Praha díky změnám ušetří až 400 milionů korun ročně.

Podle expertů ale opatření mohou způsobit chaos. Za problematický považují zejména připravovaný systém metrobusů - páteřních autobusových linek, které jezdí v krátkých časových intervalech.  

Ačkoli systém metrolinek jako takový odborníci chválí, pražské ulice na ně podle nich nejsou připraveny. Základní podmínkou pro jejich fungování je totiž dostatek jízdních pruhů vyhrazených pro autobusy a přednost na světelných křižovatkách. A taková opatření Praze chybí.

Experti z Českého vysokého učení technického (ČVUT), kteří na změny jízdních řádů vypracovali oponentní posudek, dokonce upozornili magistrát na to, že pokud neuzpůsobí silnice a křižovatky potřebám metropolitních autobusů, může část MHD zkolabovat.

Speciálně poukázali na 12 problémových křižovatek, které nejsou vybaveny absolutní předností pro autobusy. "U deseti z nich se změny připravují, musí je ale schválit policie. Preferenční opatření bude připraveno během 4 až 6 týdnů," slibuje Nosek.

ČVUT zkritizovala i situaci na Barrandovském mostě a křížení Jižní spojky a ulice 5. května. Tam je podle nich potřeba zavést semafory s předností pro autobusy. Magistrát se ale v tomto bodě s odborníky neshodl.

"S nedávným vypnutím semaforů na Barrandovském mostě zmizely fronty, proto je nebudeme vracet. U Jižní spojky se jedná o dálniční křižovatku. Kdybychom zde světelnou signalizaci zavedli před otevřením tunelu Blanka, nesystémově bychom zkomplikovali dopravu ve velké části Prahy," dodal Nosek.

Odborníci kritizovali i termín zavedení změn - 1. září. Kromě úpravy infrastruktury se podle nich bude obtížně stíhat i informování občanů o nových jízdních řádech.

"O změnách budeme informovat posledních 14 dní prázdnin, máme domluvené všechny plochy - zastávky MHD, plochy v MHD, bude informace do některých deníků," ubezpečil Nosek. Magistrát podle něj plánuje v blízké době průzkum mezi cestujícími, jak jsou se změnami spokojeni.

V posudku se také hovoří o tom, že změny nepočítají s integrací železniční dopravy a s prodloužením metra A. "Návaznost železnice je složitá, protože rozvoj železniční dopravy není pouze v moci hlavního města," komentoval to Nosek.

 

Právě se děje

Další zprávy