Berlín kritizují za drahé metro. Pražské stojí stejně

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
4. 8. 2012 20:45
Kilometr metra za 3,5 miliardy vyvolal v Německu skandál, v Praze se ceně nikdo nediví
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - "Berlín dostane nejdražší metro republiky," napsal v minulých dnech německý list Financial Times Deutschland.

Kilometr nejdražší podzemky Německa má stát 3,5 miliardy na kilometr trati. Tedy zhruba stejně jako budované pražské metro A z Dejvic do Motola.

Jenže zatímco v Německu sklízí stavba ostrou kritiku jako předražená, v Praze se nad cenou nikdo nepozastavuje.

Chystaný čtyřkilometrový úsek podzemky U55 z Hlavního nádraží přes Brandeburskou bránu na Alexandrovo náměstí má podle oficiálních odhadů stát 565 milionů eur.

"Metro U 55 je kvůli enormním nákladům zbytečný reprezentativní projekt," řekl německému listu prezident Svazu daňových poplatníků Reiner Holznagel.

A Němci opravdu dokáží stavět výrazně levněji než v Berlíně nebo v Praze. Kilometr metra ve Frankfurtu nad Mohanem mezi Hlavním nádražím a stanicí Europaviertel vyjde na 1,8 miliardy korun, v Mnichově na 2,3 miliardy. Pro srovnání - další úsek pražského metra z Ládví do Letňan přišel na 3,1 miliardy na kilometr.

Dopravní podnik (DPP) ani společnost Metrostav, která metro v Praze buduje, nechtějí rozdíly v cenách staveb komentovat. Pro srovnání by prý potřebovali podrobnější analýzu. DPP navíc upozorňuje na složité terénní podmínky v Praze.

"Praha má velice složité podloží s problematickou geologií, požární předpisy a další provozní podmínky jsou také odlišné," uvedla k tomu mluvčí DPP Tereza Krásenská.

Berlínské metro si ale z hlediska složitosti stavby s pražským nezadá. Povede totiž pod řekou a historickým centrem. Kromě toho bude mít 6 stanic, z toho polovinu přestupních. V úseku z Dejvic do Motola jsou pouze 4 nepřestupní stanice.

Podle mluvčího Metrostavu Františka Poláka zase není jisté, že ceny zahrnují veškeré výdaje na stavbu. "Z dřívějších zkušeností vím, že např. německá města hradí z jiných zdrojů vagony, povrchové úpravy, dopravní terminály na povrchu a další věci . Vím, že ceny jednotlivých prací (např. cena 1 m3 betonu, 1m tunelu, mzdové náklady) jsou na našich stavbách nižší a podobné ceny nabízíme i v zahraničí," tvrdí Polák.

Příklady dražších staveb, které by prokázaly, že ceny v Praze nejsou až tak neobvyklé, ale ani dopravní podnik, ani Metrostav neuvedli.

Němečtí skeptici očekávají, že konečná cena berlínského metra ještě poroste. Podle některých odhadů by se mohla vyšplhat až na 4,1 miliardy za kilometr či více. Ani pražská cena ještě nemusí být konečná, prodražit ji mohou různé vícepráce.

 

Právě se děje

Další zprávy