Praha ždíme řidiče. Slíbená záchytná parkoviště nestaví

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
12. 2. 2012 17:45
Za poslední 3 roky nepřibylo žádné P+R parkoviště, letos to nebude lepší
Volné místo? Na parkovištích P + R v Praze utopie.
Volné místo? Na parkovištích P + R v Praze utopie. | Foto: Radek Pecák

Praha - V Praze zoufale chybí tisíce míst na záchytných parkovištích. Jenže hlavní město s tím nic nedělá.

Za poslední tři roky se kapacita parkovišť P+R nezvýšila ani o jedno místo a letos to nebude jinak. Magistrát totiž na P+R parkování vyčlenil pouhé dva miliony korun.

Praha přitom každý rok vydělá desítky milionů na parkovacích zónách v centru města, do záchytných parkovišť je ale neinvestuje. Peníze letos vystačí na nutné opravy, investice do nových technologií a přípravu projektů.

Nová parkoviště se stavět nebudou a do konce roku se nechystá ani rozšiřování těch stávajících. "Letos s výstavbou nových parkovišť nepočítáme, v rozpočtu na to nejsou peníze," potvrzuje pražský náměstek pro oblast dopravy Josef Nosek (ODS).

Praha má přitom v tuto chvíli jen 17 parkovišť s kapacitou 2 900 míst. Podle územního plánu jich přitom mělo už v roce 2010 být 45 pro 14 tisíc aut.

"Mimo tří lokalit jsou kapacity pravidelně plně vytěžovány, místa se často zaplní už před osmou ranní. Nabídka tedy naprosto nevyhovuje poptávce," myslí si Vratislav Filler z občanského sdružení Auto*Mat.

Parkoviště P+R

  • V roce 2011 zaparkovalo na pražských parkovištích P+R 923 200 aut
  • Nejoblíbenějšími parkovišti loni byla Chodov - 217 710 aut, Letňany - 187 061, Černý most - 121 786
  • Nejméně řidiči využívali parkoviště v Běchovicích - 1 113 vozů, Radotíně - 3 885 

Město navíc s navyšováním kapacity v řádech tisíců nepočítá ani v příštích letech. U ledu jsou projekty parkovišť v Dlouhé Míli nebo na Veleslavíně. Druhé jmenované s kapacitou více než 500 míst přitom magistrát sliboval ještě loni v létě.

Dnes je ale vše jinak. "P+R Veleslavín v současné době není připravováno, neboť na plošné parkoviště není dostatek plochy a na objektové parkoviště nad autobusovým terminálem nejsou volné finanční prostředky," uvedl Luděk Schreib z tiskového oddělení magistrátu.

Projekt parkoviště v Dlouhé Míli je zastaven už delší dobu. Podle magistrátu se tam bude stavět jen v případě stavby metra nebo opravy železniční trati. A samozřejmě "v případě volných finančních prostředků".

V příštím roce tak přibudou stání jen na stávajícím parkovišti Černý most I. Nově by se tam mělo místo 300 aut vejít 1100. Připravuje se i rozšíření kapacity plochy na Zličíně, to je ale zatím ve fázi projektu.

Překračování imisních limitů

Podle Krajského programu snižování emisí, který si v roce 2010 město schválilo jako závaznou vyhlášku, je přitom nutné co nejvíce urychlit stavbu 10 nových parkovišť a rozšíření 3 stávajících.

Jde například o Nové Butovice, Stodůlky, Chodov, Roztyly nebo Zličín III. Ve všech doporučených oblastech totiž dochází k překračování imisních limitů.

P+R parkoviště jsou nejlevnějším řešením pro řidiče, kteří přijedou do metropole autem, do centra ale pokračují MHD. Celodenní stání je vyjde jen na 20 korun. Proto musí Praha doplácet nejen na jejich stavbu, ale také na provoz.

Praha ale na parkování dokáže vydělat jinde. Desítky milionů ročně jí plynou z provozování placených zón v centru města. Například v roce 2010 magistrát takto získal zhruba 124 milionů.

Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jan Langer

Stejnou částku si mezi sebou rozdělily městské části. "I 100 milionů do rozvoje systému P+R by byla na rozdíl od řady jiných položek rozpočtu chytrá investice," uvedl Vít Masare z Auto*Matu.

Praha ale peníze do nových parkovišť neinvestuje. "Tyto finanční prostředky jdou do rozpočtu Prahy a obecně se dá říci, že jsou použity na krytí výdajů v kapitole doprava, například na výstavbu parkovišť P+R, opravy chodníků, úpravy komunikací pro zlepšení bezpečnosti," tvrdí sice magistrát, ale již zmíněné dva miliony v rozpočtu mluví za vše.

Mimopražští řidiči, kteří se nevejdou na záchytná parkoviště, auta nechávají v ulicích u stanic metra. Většině městských částí už s nimi došla trpělivost a chtějí co nejdříve zavést modré zóny, ve kterých mohou stát jen obyvatelé se zakoupenou kartou.

Na zavedení zón pracuje například Praha 13, kde zatím marně čekají na rozšíření zličinských P+R parkovišť. "Vytvoření parkovacích zón je jednou z mála možností, jak zachovat možnost parkování pro místní obyvatele. Současně se zasazujeme o to, aby hlavní město vybudovalo plánované nové pakoviště P+R na Zličíně," uvedl mluvčí městské části Samuel Truschka.

 

Právě se děje

Další zprávy