Metro D nebude. Nejsou na něj peníze, přiznal primátor

Domácí ČTK Domácí, ČTK
28. 11. 2011 9:55
Do roku 2020 chce Praha místo toho zaplatit dluh 40 miliard za tramvaje a autobusy
Foto: Michal Štůsek

Praha - Stavba nové trasy pražského metra D se do konce roku 2014 nerozjede.

Pondělním Hospodářským novinám to řekl primátor Bohuslav Svoboda (ODS).

Loni přitom sliboval, že práce začnou do dalších voleb. A kvůli nutným škrtům v rozpočtu města naznačil, že hodlá najít v hospodaření dopravního podniku úspory, a to i za cenu rušení linek.

"Dnes říkám, že výstavba metra D je ve fázi snů a musí se zastavit," uvedl Svoboda.

Na řešení nejpalčivějšího problému se už s ředitelem dopravního podniku Martinem Dvořákem dohodl: splatnost miliardových pohledávek společnosti se prodlouží a zkoumá se, zda se dají oddálit splátky za nové tramvaje.

Podle primátora má dopravce v plánu do roku 2020 zaplatit za tramvaje, autobusy a vlaky metra celkem přes 40 miliard korun. Přitom na vozovou techniku za téměř 30 miliard jsou už sepsány smlouvy, u tramvají nevypověditelné.

Primátorovi vadí i výdaje na přípravné práce. "Deseti nebo stamiliony, které jsou dávány na přípravné práce, jsou nesmyslem. Jestli se metro D začne stavět někdy v roce 2020, tak bude úplně jiná problematika, možná budou úplně jiné technologie," řekl.

Obnova tramvajových tratí a stavba tras A a D mají stát do roku 2020 asi 104 miliard. Detailní studii linky D představil v roce 2002 Metroprojekt. Projektuje ji i dnes, před rokem na to získal zakázku v ceně 489 milionů korun.

Peníze nejsou ani na prodloužení "áčka"

Teď se na radnici rozhoduje o financování prodloužení linky A, na které nejsou peníze, a proto město zvažuje několikamiliardový úvěr.

"Metro A se bude muset pravděpodobně dostavět, jen by podle mě stačilo skončit prozatím na Veleslavíně," tvrdí náměstek primátora Tomáš Hudeček, šéf zastupitelů TOP 09 a expert strany na problematiku dopravního podniku.

Primátorův postoj k trase D podporuje. "I my otevřeně říkáme, že metro D nebude. Jsme si přitom vědomi toho, že za tři roky budeme muset řešit opravu Nuselského mostu a budeme moct počítat jen s autobusy," uvedl.

Podívejte se, jak měla trasa D vypadat:

Koalice s podobně smýšlející TOP 09 teď Svobodovi umožní prosazovat výrazné škrty, což s ČSSD nešlo.

"Můžeme bez emocí a bez politických podtextů začít hovořit o tom, jestli se ve sféře dopravního podniku hospodaří dobře. Zda tam nejsou nějaké prostředky utrácené zbytečně, zda tam nejsou třeba tratě, které se navzájem překrývají, a podobně," tvrdí nyní Svoboda.

Dění kolem dopravního podniku kýve židlí jeho ředitele Martina Dvořáka. "Ředitele odvolává dozorčí rada a v té je třetina členů za ODS, třetina za ČSSD a třetina reprezentuje odbory," říká opatrně primátor.

Nové vedení města však podle informací HN plánuje převolení rady městské firmy.

 

Právě se děje

Další zprávy