Praha má plán. Starou škodovkou do centra neprojedete

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
18. 9. 2011 16:20
Pokud vše půjde podle plánu, budou řidiči aut za průjezd některými ulicemi platit
Ilustrační foto: Pokud se ve městě nedá dýchat, má na tom automobilová doprava zásadní podíl. Nízkoemisní zóny už zavedla řada evropských měst.
Ilustrační foto: Pokud se ve městě nedá dýchat, má na tom automobilová doprava zásadní podíl. Nízkoemisní zóny už zavedla řada evropských měst. | Foto: Martin Netočný

Praha - Hlavní město plánuje zakázat vjezd starých a neekologických aut do centra metropole. Magistrát zvažuje i možnost, že by se za průjezd některými ulicemi platilo.

Která auta by do vymezené oblasti nesměla, zatím úředníci neurčili. Ostatní evropská města nejčastěji zakazují vjezd automobilům, které nesplňují evropskou emisní normu Euro 1.

Mezi takové patří například škodovky 120 a většina favoritů. Jinde jsou ale i přísnější. Nizozemská města omezují i ekologičtější auta, která splňují vyšší normy 2 nebo 3. Do svých ulic je sice pustí, musí mít ale speciální prachové filtry.

"Je to dobré opatření, které může s minimálními náklady přispět ke zlepšení ovzduší v Praze," uvedl Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví.

Takzvané nízkoemisní zóny už má nejméně 180 měst v Evropě. Stopku pro stará a neekologická auta v některých městských částech zavedli například v Německu, Dánsku, Švédsku nebo Itálii.

Důmyslným systémem kontroly starých aut je známé hlavně Německo, kde k tomuto opatření přistoupilo už více než 40 měst.

"Zóny skutečně asi nejlépe fungují v některých německých městech, například v Berlíně. Ten dokonce zvítězil v aktuálním hodnocení evropských metropolí z hlediska ochrany ovzduší," dodal Šuta.

V Berlíně dělí auta do čtyř skupin podle toho, do které evropské emisní normy spadají. Čím vyšší normu dokážou auta naplnit,  tím méně omezení je v ulicích Berlína čeká.

Podmínky se liší pro osobní a nákladní auta. Příslušnost vozů k emisní normě se označuje barevnými plaketami, které pak kontroluje policie.

Za vjezd do centra se možná bude platit

Dalším rozšířeným způsobem, jak zlepšit vzduch ve městech, je zpoplatnit vjezd do některých oblastí pro všechna auta. Podle odborníků toto opatření může kromě čistoty ovzduší zlepšit i plynulost dopravy a omezit hluk.

"Nevýhodou je, že jeho zavádění je organizačně náročnější a vyžaduje větší prvotní investice na systém výběru mýtného," popsal Šuta.

Na druhou stranu pak městu přináší trvalý finanční výnos. "Praha by ho mohla investovat do rozvoje MHD, jako to udělali například ve Stockholmu," dodal Šuta.

Propracovaný systém mýtného mají například v Londýně, kde se průjezd platí už od roku 2003. Platbu tam lze provádět několika způsoby - v hotovosti, kartou, přes internet nebo přes mobilní telefon.

Auta pak kontroluje systém kamer, které sledují registrační značky. Bez zaplacení mýtného se kromě Londýna neprojedete ani ve Stockholmu nebo Milánu.

Nízkoemisní zóny zvažují i v Ostravě

Kromě Prahy o zavedení nízkoemisních zón uvažuje i Ostrava. Tamní radní nyní čekají, jak dopadne dopravní analýza, kterou si nechali vypracovat.

Zavedení zón představitelům měst umožnil nový zákon, který na začátku září přes veto prezidenta prosadila sněmovna. Obce by zóny mohly vyhlásit jen tam, kde znečištění překračuje limity a zároveň existuje objízdná trasa.

 

Právě se děje

Další zprávy