Po stávce svítá cyklistům: Užší silnice, pruh pro kola

Pavel Baroch
18. 6. 2011 18:45
Primátor Svoboda pro Aktuálně.cz: Stávka ukázala, že Pražané cyklistiku chtějí
Na doma, i na venek, zpátky do trenek.
Na doma, i na venek, zpátky do trenek. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Hlavní město by se přece po vzoru jiných evropských metropolí mohla dočkat výrazně lepších podmínek pro cyklistickou dopravu.

A to díky čtvrteční odborářské stávce.

V den, kdy vůbec nejezdilo metro ani většina tramvají, usedly tisíce Pražanů na jízdní kola a zaplnily ulice a cyklostezky.

Primátor Bohuslav Svoboda z ODS to bere jako podporu Pražanů tomuto druhu dopravy. A hodlá si dále prověřovat, jestli zájem vydrží a zda by se měly upravit dopravní systémy v metropoli tak, že by se třeba omezila automobilová doprava právě ve prospěch cyklistů.

Svoboda se tak na perspektivu pražské cyklodopravy dívá jinou optikou než jeho první náměstek Karel Březina z ČSSD, který už v den stávky odbyl naděje na další rozvoj cyklostezek větou, že Pražané z kol stejně zase sesednou.

"Nárůst cyklistické dopravy byl významný, ale nemyslím si, že u toho Pražané zůstanou i v normálních pracovních dnech," řekl Aktuálně.cz Březina.

Pražané si čuchli k cyklistice

Podle primátora Svobody byla dosud podle různých průzkumů podpora cyklodopravy mezi Pražany jen několikaprocentní. "Je to strašně málo na to, aby intenzita změn mohla být významná," řekl Aktuálně.cz Svoboda. Zlom ovšem nastal právě ve čtvrtek během odborářské stávky.

Foto: Ludvík Hradilek

"K cyklistice si čuchli i ostatní a třeba poznali, že to není špatné," uvedl Svoboda. V plánu má teď prostřednictvím mediálního odboru magistrátu udržovat toto téma živé.

"Aby se to udrželo horké," konstatoval primátor, který by chtěl využít i služeb někdejšího sparťanského brankáře Petra Břízy, nynějšího pražského radního a předsedy výboru pro sport, volný čas a cyklostezky.

Posléze se podle primátora Svobody uvidí, co dál, jak třeba zasáhnout do zavedeného systému pražské dopravy a zúžit například ulice pro auta ve prospěch pruhu pro cyklisty. "Rozhodně to ale nebude skoková změna," poznamenal Svoboda.

Stávka pomohla víc než politici

K větší podpoře cyklistické dopravy vyzvala současnou pražskou koalici Strana zelených. Někdejší pražský radní a předseda pražských zelených Petr Štěpánek uvedl, že stávka městské dopravy je po povodních druhou příležitostí k tomu, aby Praha radikálně omezila automobilovou dopravu a naopak podpořila cyklistiku.

Stávkový čtvrtek podle něho ukázal, že cyklodoprava může být plnohodnotnou alternativou nejen jízdě autem, ale i metrem či tramvají.

Minimum aut v ulicích a naopak desítky tisíc Pražanů na kolech si pochvalovala i iniciativa Auto*Mat, která v hlavním městě propaguje šetrné formy dopravy.

"S nadsázkou lze říci, že protivládní stávka udělala během jediného dne pro rozvoj cyklistické dopravy v Praze více než vedení města za deset let," uvedl Vít Masare z Auto*Mat.

Sdružení v pátek vyzvalo primátora Svobodu, aby v zájmu rozvoje cyklistiky omezil rychlost jízdy v centru metropole na 30 kilometrů v hodině, vyloučil automobilový provoz na Smatanově nábřeží a vytvořil zde pěší zónu s průjezdem tramvají a jízdních kol. Zároveň mu doporučilo umístit cyklostojany před veřejné budovy.

Stovky milionů klesly na desítky

Podle Petra Štěpánka ze Strany zelených by pražský magistrát měl do cyklodopravy investovat více peněz než nyní. Zatímco v minulých letech šly na nové cyklostezky stovky milionů korun, letos to už jsou pouze desítky milionů.

Primátor Bohuslav Svoboda uvedl, že to je pouze důsledek toho, jak Praha musí šetřit. O peníze podle něho přišly i jiné kapitoly. Po zkušenosti s odborářskou stávkou a desítkami tisíc Pražanů na jízdních kolech je ovšem možné, že cyklistika dostane více.

"Všechno se odvíjí od možnosti našeho rozpočtu, ale je to určitý signál, že by těch peněz mohlo být více," konstatoval Svoboda.

 

Právě se děje

Další zprávy