Účet za Blanku může vzrůst o dalších 500 milionů

Domácí ČTK Domácí, ČTK
3. 3. 2011 19:21
Vedení Prahy chystá na základě nové analýzy revizi stavby
Trojský most je jednou ze staveb, která Blanku prodražila
Trojský most je jednou ze staveb, která Blanku prodražila | Foto: tunelblanka.cz

Praha - Cena za tunelový komplex Blanka by mohla narůst o další půl miliardy korun, ukázala nejnovější analýza pražského magistrátu.

Je tomu přitom teprve pár dní, co magistrát oznámil, že konečná suma by mohla oproti původním odhadům vyšplhat až o čtvrtinu na necelých 38 miliard.

Nově zveřejněné odhady započítávají například protihluková opatření v ulici V Holešovičkách, opravu bastionů Prašný most a Myslbekova, úpravu Letenské pláně, rozsáhlejší rekonstrukce Letenského náměstí nebo zakrytí povrchové trasy v Troji.

Co prodražilo Blanku:

  • změna konstrukčního a architektonického řešení Trojského mostu
  • změna řešení okolí stanice metra Hradčanská a úpravy v okolí křižovatky Prašný most
  • provizorní objízdná komunikace staveniště Letná
  • směrnice Evropského parlamentu a rady o minimálních bezpečnostních požadavcích na tunely
  • požadavky Hasičského záchranného sboru hlavního města Prahy a odboru krizového řízení pražského magistrátu
  • požadavky Technické správy komunikací vyplývající ze standardů technologického vybavení z roku 2008
  • dodatečné tryskové a těsnící injektáže kvůli propadům tunelu ve Stromovce
  • požadavky správců inženýrských sítí
  • rozdíly vzniklé na základě upřesněné realizační dokumentace oproti zadávací dokumentaci stavby

Analýza potvrzuje už dříve uváděné informace o navýšení nákladů na jednotlivé části stavby. Stavební část se podle dokumentu prodražila z 21,2 miliardy korun na 26,26 miliardy korun. Cena za technologickou část se zvedla o miliardu z původních 4,2 miliardy korun.

Další navýšení o 3,5 miliardy způsobila valorizace.

Stavbu prodražily i politické požadavky

Jako hlavní důvody dosavadního prodražení materiál uvádí mimo jiné změnu architektonického řešení Trojského mostu, požadavky Prahy 6 na řešení okolí stanice metra Hradčanská či objízdnou komunikaci na Letné.

Podle dokumentu za zdražení stavby mohou i některé požadavky vedení města, které lze označit za politické.

Například po slibu politiků, že se na ulici Milady Horákové vrátí provoz do 1. září 2010, byla vybudována objízdná trasa kolem staveniště. A tak se musely znovu přeložit již položené inženýrské sítě.

Hledání cest, jak ušetřit

Vedení hlavního města na základě analýzy chystá revizi některých dosud nerealizovaných částí tunelového komplexu Blanka, u kterých by bylo možné jejich cenu ještě snížit.

Praha chce jednat například o požadavcích městských částí na povrchové úpravy nebo o technologiích, které by měly být v tunelech použity. O tom, zda bude možné výslednou cenu stavby snížit, by mělo být jasno na začátku května.

Minulé vedení slibovalo dokončení této stavby do závěru roku 2012, tento termín ale pravděpodobně nebude dodržen. Současné vedení mluví spíše o roku 2014. S tímto datem počítá i analýza. Záležet ale bude na výsledné ceně stavby i na tom, zda bude mít město na investici dostatek peněz.

 

Právě se děje

Další zprávy