Nejdelší železniční tunel v ČR přijde na 8 miliard

ČTK ČTK
1. 11. 2011 21:26
Tunel mezi Kyšicemi a Plzní na koridoru Rokycany - Plzeň se má začít stavět na jaře
Tunel mezi Kyšicemi a Plzní na koridoru Rokycany - Plzeň se má začít stavět na jaře (ilustrační foto).
Tunel mezi Kyšicemi a Plzní na koridoru Rokycany - Plzeň se má začít stavět na jaře (ilustrační foto). | Foto: Reuters

Plzeň - Příští rok na jaře začne největší železniční stavba v Plzeňském kraji za posledních dvacet let.

Úsek III. koridoru z Rokycan do Plzně, který přijde na téměř osm miliard korun, bude hotový v roce 2015. Zhruba polovinu nákladů na novou trať, po níž budou vlaky jezdit 160 km/hod., spolkne nejdelší český železniční tunel z Kyšic za známý plzeňský vrch Chlum, který bude měřit přes čtyři kilometry. Uvedl to šéf přípravy stavby Milan Majer z plzeňské Správy železniční dopravní cesty, která je investorem akce.

"Zatím nejdelší železniční tunel v ČR je březenský, 1758 metrů dlouhý, na přeložce tratí mezi Březnem a Chomutovem, dokončili jsme ho v roce 2007," řekl Majer, který se na jeho stavbě také podílel.

Březenský tunel je o 11 metrů delší, než je 100 let starý tunel pod Špičákem, také v Plzeňském kraji. Z dvoukolejných tunelů je špičácký nejdelší v ČR.

Ze stavby se odveze milion metrů krychlových zeminy

V připravovaném železobetonovém tunelu mezi Kyšicemi a Plzní budou vybudovány dva tubusy vedle sebe. Tunel bude na úseku Rokycany - Plzeň nejdelší stavbou.

"Jakmile odstartuje stavba trati, tak začnou přípravné práce na tunelu. Z hlediska délky je to limitující stavba, která skončí tak na jaře 2015, aby byl čas propojit ji s úseky před a za tunelem," dodal Majer.

Při ražbě tunelu se ze stavby odveze jeden milion metrů krychlových zeminy, jedna tatra s přívěsem odveze 16 m3. Nadloží nad oběma tubusy bude mít výšku od dvanácti do pětatřiceti metrů, nejvíce u Chlumu. Investor nezvolil trasu pod vrcholem s rozhlednou, ale bokem k zábělské silnici.

Výběrové řízení bude vyhlášeno v listopadu

Kromě přístupů od portálů budou vstupy pro záchranáře v propojkách mezi tunely, asi po pěti stech metrech, kde budou kamery. Propojkami by se cestující v případě kolize mohli dostat ze zasaženého do nezasaženého tunelu. Šířka tubusu bude závislá na technologii ražby, kterou zvolí vítězný dodavatel úseku. Výběrové řízení má být vyhlášeno tento měsíc.

Část III. koridoru z Rokycan do Plzně bude měřit 14,1 kilometru. Ze současné trati, která je dlouhá 20,2 km, povede polovina nového úseku ve stávající stopě. Na koridoru z Prahy do Chebu už jsou hotové úseky z Plzně do Stříbra a z Chebu do Plané.

Tento měsíc skončí část Stříbro - Planá, příští rok Beroun - Zbiroh a o rok později Zbiroh - Rokycany. Zbylé části Praha - Beroun a Cheb - státní hranice se připravují.

 

Právě se děje

Další zprávy