Plzeňská ČSAD kvůli krizi nekoupí nové autobusy

Domácí ČTK Domácí, ČTK
12. 6. 2011 15:15
Dopravce se rozhodl, že vozový park rozšíří jen pár starých busů z Francie

Plzeň - ČSAD autobusy Plzeň, největší veřejný dopravce na západě Čech, nakoupí letos nejvíce pět autobusů. Žádný z nich ale nebude nový, půjde o ojeté vozy z Francie.

Před krizí v letech 2006 až 2008 přitom ročně pořizovaly 35 až 40 nových vozidel, jež výrazně omlazovaly autmobilový park na současné průměrné stáří 420 vozů kolem devíti roků.

Důvodem redukce nákupu je velmi těžký letošní rok, v němž se cena nafty od října zvýšila o pětikorunu na litru, po výstavbě koridoru skončila výluková doprava pro České dráhy a výrazně se propadl počet zvláštních linek pro firmy v kraji. ČTK to řekl ředitel Miroslav Hucl.

"První vůz z Francie by měl být v Plzni příští středu," dodal. Jde o školní autobusy Iveco Crossway z Vysokého Mýta. Jsou osm až devět let staré, mají najeto 220 až 240 tisíc kilometrů a ještě pět až sedm let vydrží. Navíc podvozky a karosérie jsou zachovalejší než stejně staré české vozy, neboť na francouzských silnicích se nesolí.

Nahradí ještě o deset let starší

Jejich cena je 300 až 400 000 korun, což je výhodné, protože střední oprava autobusu je dražší. Firma jimi nahradí 17 let staré vozy, které podniku zhoršují průměr. Autobusy z Francie pro 55 sedících mohou jezdit okamžitě.

"Omezení nákupů vozů nemůže trvat roky, příští rok už to bude podstatně lepší. Musíme obnovovat a doplnit park. Jinak bychom pouze stagnovali," řekl Hucl. Firma dále jedná a vyhodnocuje možnosti nákupu autobusů v Číně a chce jednat také s českými výrobci

Nákupy za miliony

Loni ještě nakoupila devět nových vozů za 50 milionů korun, v roce 2009 dvojnásobek. Z toho tři větší vozy Iveco a šest autobusů SOR dlouhých 10,5 metru. Loni ale po deseti letech skončily státní dotace na nákupy nových vozidel, které činily 600 000 korun na jeden autobus. "Nepředpokládám, že se vrátí. Budeme jednat s krajským úřadem o rozsahu dopravy a penězích, v nichž bude zahrnuta i obnova autobusů," dodal Hucl.

ČSAD autobusy Plzeň byly podle něj v Česku průkopníkem v pořizování nízkopodlažních autobusů, jichž mají díky nákupům v posledních čtyřech letech necelou desetinu z celkového počtu a provozují je hlavně v okolí velkých měst.

"Při prvních nákupech byl rozdíl mezi běžným a nízkopodlažním vozem dva miliony korun. Nyní už je to milion," uvedl Hucl. Cena nového autobusu se pohybuje mezi 4,5 až 5,5 milionu korun podle délky. Od poloviny prosince budou všechny nízkopodlažní autobusy vyznačeny na konkrétních linkách nového jízdního řádu.

Podnik loni vykázal stejné tržby jako v roce 2009, tedy 700 milionů korun. Shodný byl také hrubý zisk, který činil 5,3 milionu.

 

Právě se děje

Další zprávy