Ostrava - Za akci smog, při které je veřejná doprava v Ostravě zadarmo, utratí město z rozpočtu mnohem větší sumu, než s jakou primátor Petr Kajnar počítal.
Dosavadní statistiky současné zimní sezóny už nyní totiž dokládají, že smogových dnů s bezplatnou dopravou bude podstatně více.
Stále přitom není jasné, zda toto opatření skutečně zlepší ovzduší ve městě.
"Bude to maximálně deset dnů v roce. V nejhorším případě o něco málo více," předpovídal začátkem prosince Petr Kajnar, kolikrát do roka budou mít lidé v Ostravě možnost cestovat bez jízdenky.
Jenže do konce zimního období, kdy jsou smogové situace nejčastější, zbývá ještě tři až pět týdnů a podle údajů Českého hydrometeorologického ústavu se ukazuje, že primátorova předpověď se nesplní.
Žijete v Ostravě? Zajímá vás? Fanděte jí s Aktuálně.cz na Facebooku!
Od 1. října do 20. února už bylo totiž takových dnů celkem dvacet tři a to je dvojnásobek, než byl primátorův odhad.
Deset, dvacet milionů...
Pokud by vyhláška o bezplatné dopravě platila už od října, stála by město zatím kolem dvaceti milionů korun. Zastupitelé schválili dopravu zdarma v polovině prosince a od té doby se v Ostravě jezdilo bez jízdenky celkem čtrnáct dnů, což Ostravu připravilo už o více než deset milionů.
Vyhlášku o akci smog prosadila v zastupitelstvu velká koalice ČSSD s ODS a primátor Petr Kajnar ji tehdy několikrát veřejně obhajoval.
Součástí návrhu na cestování zdarma byl také plán, že náhradu ztráty, která tím městu vznikne, bude Ostrava požadovat po vládě. "Péče o čisté ovzduší je v kompetenci státu. Proto budeme žádat vládu, aby nám to zaplatila," prohlásil Petr Kajnar. "Sám jsem zvědavý, jak se k tomu postaví."
Jenže ministerstvo životního prostředí to jednoznačně odmítnulo. "Pokud chce pan primátor tímto nesystémový způsobem přispět svému městu, tak ať neposílá někomu účty," řekl tehdejší ministr Pavel Drobil z ODS.
Rozhodnutí na zelené louce
Zastupitelstvo schválilo v prosinci vyhlášku, aniž by mělo k dispozici odborné studie a průzkumy, jaký budou mít miliony utracené z rozpočtu účinek. Nebylo jisté, jestli řidiči zvyklí cestovat ve městě auty nasednou zdarma do tramvají a pokud ano, jak to ovlivní kvalitu ovzduší.
"Je to velmi nezodpovědné. Z rozpočtu města utratíme desítky milionů a potom zjistíme, že zbytečně," uvedl zastupitel Petr Kausta z opozičního Hnutí Ostravak.
"Nebude to mít žádný efekt," podpořil ho kolega a odborník na životní prostředí v průmyslových oblastech Petr Jančík z technické univerzity v Ostravě.
Dopravní podnik teď na několika frekventovaných místech Ostravy sčítá počty cestujících a počty aut. Výsledky v době s dopravou zdarma chce potom porovnat s normální situací.
Mluvčí dopravního podniku Miroslav Albrecht však zatím nesdělil, kdy bude průzkum hotov.
Špatný odhad počtu smogových dnů a tedy celkový dopad na rozpočet města není v posledních týdnech jedinou zprávou o tom, že se Petr Kajnar mýlil, nebo zásadně změnil své stanovisko.
Stadion? Spletl jsem se...
Skutečnost, že má primátor Ostravy Petr Kajnar a vedení města pro zásadní rozhodnutí nepřesné informace, nebo se mýlí, se v posledních týdnech opakovaně potvrdila.
"Unáhlil jsem se a spletl," sdělil například na tiskové konferenci, na které vedení města oznámilo, že ustupuje od plánů postavit v Ostravě nový fotbalový stadion za 1,4 miliardy korun.
Komentoval tak svůj vlastní výrok, kterým před rokem oznámil, že už v roce 2013 bude stadion hotov.
Bazaly ostravského Baníku už nevyhovují normám pro nejvyšší soutěže a populární ostravský klub se musí stěhovat.
Velká část obyvatel Ostravy proto sleduje, jak klub a město tento problém vyřeší a stavba nového stadionu byla i součástí kampaně před podzimními komunálními volbami.
Teď však magistrát oznámil, že na plánovaný projekt nemá peníze a bude proto investovat do opravy stadionu ve Vítkovicích.
Vedoucí oddělení prezentace a vztahů k veřejnosti ostravského magistrátu Michal Bayer odmítl primátorovy omyly komentovat. "Nezlobte se, ale nebudu se k tomu vyjadřovat," odpověděl na otázku Aktuálně.cz, zda takové situace nepoškodí pověst Petra Kajnara i celého vedení města u voličů.