ČSSD a ODS porcují dopravní podnik. O číslech se mlčí

Tomáš Netočný
11. 1. 2011 6:33
Velká koalice v Ostravě odtrhla strategický areál v hodnotě půl miliardy
Opravárenský a montážní areál Dopravního podniku Ostrava patří k nevjětším v České republice
Opravárenský a montážní areál Dopravního podniku Ostrava patří k nevjětším v České republice | Foto: Martin Popelář

Ostrava - Ostravský magistrát rozdělil dopravní podnik a jeho lukrativní část připravuje k privatizaci.

Přestože dopravce třetího největšího města hospodaří s roční ztrátou kolem jedné miliardy korun, vedení města od něj odtrhlo strategickou část - opravárenský areál.

Riskuje tak, že v příštích letech budou ztráty dopravního podniku ještě větší.

Akce postupuje v několika krocích. Magistrát už založil akciovou společnost Ekova Electric, kde je zatím jediným akcionářem a kam převedl zmíněnou část dopravního podníku - šlo o majetek v hodnotě 500 miliónů korun.

Celá transakce trvala několik měsíců a zásadní rozhodnutí přijalo zastupitelstvo ještě před loňskými komunálními volbami.

A staronové vedení města složené opět z politiků ČSSD a ODS teď rozdělení dokončuje.

Žijete v Ostravě? Zajímá vás? Fanděte Ostravě-Aktuálně.cz na Facebooku!

"Chystá se další převod majetku. Dosavadní transakce není poslední, připravujeme ještě druhou vlnu," řekl Aktuálně.cz náměstek primátora pro dopravu Aleš Boháč z ČSSD.

O jak velký majetek se jedná, náměstek Boháč neuvedl. "Vše se teprve projednává," dodal, přestože Ekova Electric je od začátku roku zapsána v obchodním rejstříku.

Šéf na dvou židlích

Skutečnost, že jde o překotnou a rychlou akci potvrzuje několik dalších okolností.

Ředitelem nové firmy se stal dosavadní šéf dopravního podniku František Kořínek. Ten sice od prvního ledna pověřil vedením dopravního podniku svého náměstka, pořád je však předsedou představenstva v obou firmách - matce i dceři.

To v praxi například znamená, že dopravní podnik vedený ředitelem Kořínkem připravil kontrakt na údržbu tramvají pro rok 2011 v hodnotě okolo 100 milionů korun a Kořínek sám teď řídí firmu, která tuto zakázku získala.

Ředitel Kořínek navíc odešel do nové společnosti v situaci, kdy ještě neskončilo výběrové řízení na jeho nástupce v dopravním podniku. Největší městská firma s rozpočtem 1,5 miliardy korun tak má od začátku roku jenom provizorní vedení.

"Chtěli jsme mít nového ředitele do konce roku, ale nepodařilo se to," uvedl náměstek Boháč.

Komu a kolik?

Opravny dopravního podniku v Ostravě - Martinově patří k největším servisním areálům v České republice a vedení magistrátu neskrývá záměr připravit je touto cestou k privatizaci.

Případný vstup strategického partnera potvrdil primátor Petr Kajnar (ČSSD), ředitel dopravního podniku František Kořínek i náměstek Aleš Boháč.

Porcování DPO
Autor fotografie: Martin Popelář

Porcování DPO

  • Součástí Dopravního podniku Ostrava byl až do konce roku 2010 servisní areál v Ostravě - Martinově
  • Rozhodnutím zastupitelstva krátce před podzimními komunálními volbami vyčlenil dopravní podnik celý areál ze svého majetku
  • Od 1. ledna 2011 je v obchodním rejstříku zapsaná nová společnost Ekova Electric, jejímž stoprocentním vlastníkem je DPO
  • Dopravní podnik převedl do Ekova Electric majetek v hodnotě 500 milionů korun. Jde například o pozemky, budovy, haly a zařízení
  • Dosavadní šéf dopravního podniku František Kořínek je jmenován ředitelem Ekova Electric a staronová koalice ČSSD a ODS teď připravuje firmu k privatizaci

"Počítáme s tím, že strategický investor přijde," řekl Petr Kajnar. "Velmi pravděpodobně to může být některý z dosavadních partnerů dopravního podniku."

Přestože jde o majetek a zakázky ve stovkách milionů korun, vedení magistrátu nemá zatím oficiálně jasno, zda chce zprivatizovat většinový, nebo menšinový podíl opravárenského areálu.

"Ve hře jsou všechny varianty," sdělil Kajnarův náměstek Boháč.

Z informací, které má Aktuálně.cz k dispozici, je však zřejmé, že projekt počítá s prodejem 65 procent majetku nové firmy.

Je proto velmi pravděpodobné, že za opravy a servis stovek svých tramvají, autobusů a trolejbusů bude dopravní podnik platit cizí firmě.

Opozice: Je to nesmysl

"Pokud získáme kvalitního strategického partnera, může na tom město v budoucnu slušně vydělávat," obhajuje celý projekt náměstek pro dopravu Boháč. "Příjmy z dividend mohou snížit náklady dopravního podniku."

Opozice v ostravském zastupitelstvu s tím však nesouhlasí a označuje rozdělení dopravního podniku za vážnou chybu, která město výrazně poškodí.

"Je to naprosto špatně," uvedl ostravský zastupitel Jan Becher z hnutí Ostravak. "Vyvádět nejlukrativnější část firmy je nesmysl, který povede k dalšímu zvyšování nákladů na veřejnou dopravu. To pak v Ostravě zaplatíme všichni."

Oficiálně jinak

Magistrát sice otevřeně připouští, že společnost Ekova Electric nabídne k privatizaci, jako oficiální důvod k rozdělení dopravního podniku však uvádí něco jiného.

Dopravní podnik ve spolupráci s několika firmami vyrábí ve svém opravárenském závodě také tramvaje a trolejbusy, které dodává na trh a to je v rozporu se směrnicemi Evropské unie.

Firma hospodaří s veřejnými prostředky a svým podnikáním se město dopouští takzvané nedovolené podpory.

Tomu by magistrát mohl zabránit, kdyby výrobu tramvají a trolejbusů zrušil. Koalice sociálních demokratů a ODS se však rozhodla pro privatizaci.

Roční zisk z výroby se přitom pohybuje okolo dvaceti milionů korun a to je vzhledem k objemu celé transakce i jejím nákladům mnohonásobně nižší částka.

 

Právě se děje

Další zprávy