Pražská radnice má Opencard, ta hradecká zase Atol

Martin Brabec
14. 10. 2010 15:53
Smlouva o parkování je i po čtyřech letech volebním tématem číslo jedna
Parkování je v Hradci Králové jedním z hlavních předvolebních témat.
Parkování je v Hradci Králové jedním z hlavních předvolebních témat. | Foto: Martin Brabec

Hradec Králové - Pouhých několik dnů před komunálními volbami v roce 2006 zdejší zastupitelé schválili zřejmě nejkontroverznější dokument v polistopadové historii města.

Šlo o koncesní smlouvu se soukromou firmou o provozování parkovacího systému.

Toto čtyři roky staré rozhodnutí je v Hradci dodnes tématem číslo jedna a řada politických subjektů na něm do značné míry postavila předvolební kampaň.

Radnice podle této smlouvy pronajala správu parkování v Hradci Králové na 30 let firmě Atol. Po podpisu dokumentu město tvrdilo, že "o zdražování nový systém není". Pravý opak se ukázal pravdou.

Smlouva začala platit v lednu 2007 a zakrátko došlo na instalaci parkomatů, které přinesly zvýšení cen až o několik stovek procent. Na Velkém náměstí se dokonce svého času platilo 50 korun za hodinu stání, po dvou hodinách za každou další dokonce po stokoruně.

Pro hradeckou ODS, která má stabilně výrazně nejvyšší počet zastupitelů, to v očích veřejnosti znamená stejný problém jako pro jejich pražské kolegy aféra kolem Opencard. Opozici a paradoxně i koaličním partnerům naopak poskytuje lacinou munici pro vlastní kampaň.

Petice odpůrců i vítězství v průzkumu

I vedení města ve svém radničním zpravodaji s ironií přiznává, že Atol se stal "symbolem všeho zla".

"Počet aut v ulicích tehdy překročil únosnou mez. Museli jsme se s tímto problémem vypořádat. A nemyslím, že právě tento způsob je od základu špatný," hájil rozhodnutí primátor Otakar Divíšek.

Radnice argumentuje, že sama by peníze na stavbu potřebných parkovacích domů nezískala, proto vše svěřila soukromníkovi.

Jak o smlouvě rozhodovali

Druhé hlasování k bodu o návrhu koncesní smlouvy na realizaci integrovaného systému parkování v Hradci Králové:

  • PRO 26 zastupitelů
    - ODS - 11
    - ČSSD - 6
    - VPM - 6
    - Nezařazení - 2 (Berák zvolen za KSČM a Štětina zvolen za VPM)
    - HDK - 1
  • PROTI 2 zastupitelé
    - KSČM - 2 (Nejedlý, Steklý)
  • ZDRŽELO SE 6 zastupitelů
    - KSČM - 3
    - HDK - 2 (Fink, Urban)
    - ODS - 1 (Škorpil)
  • NEHLASOVALI/NEPŘÍTOMNI 3 zastupitelé
    - KDU-ČSL - 2
    - ODS - 1 (Vlasák)

Smlouva Atol zavazuje postupně vybudovat za několik set milionů minimálně tisíc nových parkovacích míst a další peníze investovat do parkovacích technologií.

Vloni v září byl otevřen první velký parkhaus Katschnerka s kapacitou 500 míst. Stání je v něm sice poměrně levné, ale Hradečané nejsou nadšení z jeho polohy, odkud to do centra není úplně blízko.

Proti smlouvě s Atolem se brzy zvedla vlna odporu. Ten vyvrcholil peticí, kterou podepsalo přes osm tisíc lidí.

Ovšem nedávný průzkum společnosti Empirica, který srovnával parkování ve 12 středně velkých městech Česka, naproti tomu vyhodnotil hradecký systém jako vůbec nejvýhodnější. Ale vykládejte to místním.

Atol se navíc letos přejmenoval na ISP, sídlo firmy přemístil do Prahy a hodlá své služby nabízet i dalším městům.

To se nelíbí hradecké ČSSD. "Je to neseriózní, sídlo by měli mít v Hradci kvůli odvodům daní," zlobí se poslankyně Hana Orgoníková.

Před volbami chtějí změny všichni

Zapomenout ve svém předvolebním programu pasáž o změnách v parkování by pro jakýkoliv politický subjekt v Hradci znamenalo sebevraždu. Dokonce i ODS, která smlouvu zastupitelstvem protlačila, uznává, že změny jsou nezbytné.

"Podobně jako je v Praze klíčovým tématem kauza Opencard či stavba budovy dle návrhu Kaplického, je v Hradci Králové ISP tím, co je pro politické subjekty nosné," míní politolog Kamil Švec.

"Bylo naší velkou chybou, že jsme o této záležitosti s občany dostatečně nekomunikovali, například přes komise místních samospráv," opatrně přiznává Pavla Finfrlová, jednička na kandidátce ODS a dosavadní náměstkyně primátora. "Jsem pro revizi systému," dodává.

Na nutnosti změn se shodnou všichni kandidáti na primátorský post. "Třeba ceny na historickém Velkém náměstí jsou nepřijatelné, až vyděračské," říká ostře Adam Záruba ze Změny pro Hradec.

Někteří politici chtějí nalákat voliče příslibem, že určitá krátká doba parkování by mohla být zcela zdarma nebo za symbolickou pětikorunu.
 
Například Hradecký demokratický klub mluví o prvních 15 minutách bez placení, TOP 09 uvažuje až o půlhodinovém parkování zdarma nebo za minimální poplatek před vybranými institucemi.

Firma Atol postavila v Hradci nový parkovací dům Katschnerka.
Firma Atol postavila v Hradci nový parkovací dům Katschnerka. | Foto: Martin Brabec

"Říkat, že stání by mělo být zdarma, je populismus, za parkování se platit má. Bavme se, kolik to má být. Je také nezbytné upravit vazby mezi městem a ISP," tvrdí exprimátor Martin Dvořák, volební lídr Volby pro město.

Kvůli smlouvě padají pokuty

Sama smlouva mezi Hradcem a Atolem jako taková je problematická, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v této souvislosti vede dvě správní řízení.

V červnu dokonce radnici udělil pokutu ve výši 1,5 milionu korun za chyby s ní spojené, poté následovala sankce 150 tisíc za údajné pochybení při uzavření dodatku týkající se odtahu vozidel. Magistrát se proti oběma rozhodnutí odvolal.

Současné vedení ISP se prý debatám o změnách v systému nebrání. Je otázkou, co z nepřeberného množství více či méně realistických nebo konkrétních slibů politici po volbách splní.

"Pro politiky je téma parkování cenné, jelikož většina lidí vlastní vůz a někde parkují. Strany tak zacílí na většinu voličů. Je to pro ně mnohem jednodušší, než nabízet konkrétní programy pro jednotlivé věkové, sociální či jiné skupiny obyvatel," uzavírá politolog Švec.

 

Právě se děje

Další zprávy