Klaus hladce překonal Havla, stačil vrátit už 43 zákonů

Jan Němec (redaktor) Jan Němec (redaktor)
10. 3. 2012 13:17
Václav Havel se pokusil zablokovat 18 zákonů. A stejně jako Klaus - většinou neúspěšně
9 zářezů na pažbě: Tolikrát s vetem uspěl
9 zářezů na pažbě: Tolikrát s vetem uspěl | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Ačkoliv před svým zvolením do prezidentského úřadu Václav Klaus říkal, že hlava státu by neměla být aktivistická, během dvou volebních období v čele České republiky vetoval dvakrát více zákonů, než jeho předchůdce - Václav Havel.

Celkem šlo zatím o 43 zákonů, kdežto Václav Havel k tomuto kroku sáhl pouze v 18 případech. Jedno ale mají společné, většinou bylo jejich veto sněmovnou přehlasováno.

Václavu Klausovi se podařilo zablokovat zákon jen v devíti případech.

V pěti případech z nich přitom prezident vrátil sněmovně zákon těsně po zvolení nové sněmovny, která nesmí jednat o nedodělaných zákonech minulého období. Veto tedy znamenalo automaticky potopení zákona.

Regulace loterií? Veto!

Týkalo se to v roce 2010 i loterijního zákona, který měl mimo jiné zakázat loterijním společnostem posílat peníze "na veřejně prospěšné účely" těm nadacím a společnostem, které vytvořily samy hazardní firmy.

Prezident Klaus své veto ale zdůvodnil tím, že "by ztratily možnost získat finanční granty školy, nemocnice, domovy důchodců a mládeže, divadla či muzea a handicapovaní spoluobčané" a že novela "znemožňuje podporu obecně prospěšných projektů spojených s reprezentací České republiky v zahraničí".

Podobně tehdy skončil i zákon o České národní bance (vázaný na budoucí přijetí eura), či speciální zákon "o zahrádkářské činnosti" (ten prezident vyhodnotil jako "nadbytečný").

Podobný model - vrácení až po sněmovních volbách - se odehrál v roce 2006: tehdy prezident Klaus vetoval zákon o obcích, který fakticky zakazoval souběh funkcí starosty a poslance či senátora a zákon o ochraně hospodářské soutěže (podle Klause zákon "nadměrně extenduje působnost" antimonopolního úřadu).

Žádné regulace, prosím

Jen ve čtyřech případech tak sněmovna fakticky přijala názor prezidenta a nesehnala 101 hlas pro přehlasování Klausova veta.

To se týkalo především zákona o hodnocení hluku, kde prezident Klaus argumentoval tím, že "snaha hluk beze zbytku odstranit (nebo jej totálně plánovat a regulovat) je neslučitelná se samotnou podstatou svobodné společnosti".

A také zákona o podpoře kinematografie, kde nesouhlasil s tím, že by měl být filmový průmysl jako "standardní obchodní odvětví" financován z veřejných zdrojů.

Prezidentu Klausovi během dvou volebních období vadily hlavně zákony týkající se posilování Ústavního soudu, regulace zemědělství a dalších odvětví vůbec.

Stejnopohlavní páry nebrat

Neúspěšně proto vetoval například zákon omezující provoz zastaváren v noční době, regulaci lyžařských vleků a lanovek nebo zákon o střetu zájmů.

Vůbec nejvíc vzruchu ale způsobilo jeho veto zákonu o registrovaném partnerství, které umožnilo uzavírat úředně uznané svazky osob stejného pohlaví.

Václav Klaus zákon vetoval poté, co se na něm shodly sněmovna i Senát. "Je to zákon, který relativizuje vztah státu k základní buňce společnosti, kterou vždy byla, je a být musí rodina," argumentoval tehdy Klaus.

Sněmovna toto veto poté zvrátila minimální možnou většinou - hlasy 101 poslanců.

Dvakrát aktivnější než Havel

Václav Havel si stěžoval u Ústavního soudu
Václav Havel si stěžoval u Ústavního soudu | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Pokud srovnáme 10 let dvou volebních období Václava Havla jako českého prezidenta (tedy léta 1993 až 2002), pak je současný prezident více než dvakrát aktivnější: zatímco Václav Klaus vrátil parlamentu 43 zákonů, Václav Havel jen 18.

Oba ale dopadli podobně: i Václava Havla poslanci v naprosté většině případů (13) přehlasovali.

Ve třech případech se nevzdal a zákon poslal se stížností Ústavnímu soudu: týkalo se to zákona o sdružování v politických stranách, volebního zákona a zákona o centrální bance.

V případě volebního zákona, vzniklého na základě tzv. "opoziční smlouvy" mezi ČSSD a ODS mu vadilo výrazné posílení většinových prvků pro volby do sněmovny a v případě zákona o ČNB snaha obou velkých stran prezidenta sešněrovat: členy bankovní rady by mohl jmenovat jen na doporučení vlády.

V obou případech Ústavní soud Havlovi vyhověl a příslušné pasáže zákonů zrušil.

 

Právě se děje

Další zprávy