ČSSD: Ať ČD doloží, že nasazení Railjetů nebude průšvih

Domácí Petr Holub, Domácí
24. 1. 2012 14:07
České dráhy nakoupí 16 souprav za 6 miliard. Garance návratnosti na příjmech ale není
Railjet pro České dráhy testuje Siemens v Rakousku.
Railjet pro České dráhy testuje Siemens v Rakousku. | Foto: Siemens

Praha - Stínový ministr dopravy za ČSSD Milan Chovanec vyzývá České dráhy, aby jasně doložily, že nasazení nových vlakových souprav Railjet bude ziskové.

Jak deník Aktuálně.cz napsal, státní podnik České dráhy za 16 souprav zaplatí šest miliard korun včetně DPH. Během března je začne dodávat vídeňská vagónka Siemens a neexistuje přitom garance, že se investice státem ovládaným drahám kdy vrátí na příjmech.

"Efektivitu využití 6 miliard nelze vydávat za obchodní tajemství," říká Chovanec.

Zakázku navíc provázela řada nejasností. Počínaje volbou dodavatele bez tendru, přestože existoval výrobce s nižší nabídkou. Anebo praktickými problémy dodavatele souprav s jejich provozováním, za něž si vysloužil kritiku. Až po nevysvětlené rozhodnutí antimonopolního úřadu, který po personální rošádě sporný tendr náhle bez výhrad potvrdil.

České dráhy tak po kritizovaném nákupu souprav Pendolino, jejichž provoz dodnes dotují, znovu mají před sebou obří zakázku, jejíž smysl nedokážou jasně vysvětlit a obhájit.

"Primárním cílem by rozhodně neměla být hradba mlčení a mlžení, ale transparentní vysvětlení toho, jak ČD hospodaří s penězi daňových poplatníků," prohlásil stínový ministr Chovanec.

Railjet (užívá se i název Viaggio Comfort) je rychlíková souprava, která má 408 sedadel. Odpovídá tak vlaku s pěti nebo šesti vagóny, lokomotiva ani "vagóny" se přitom nemohou rozpojit a souprava musí být vždy nasazena jako celek, podobně jako německé ICE. Na rozdíl od ICE, které je postaveno pro rychlost 320 kilometrů, mohou soupravy Railjet dosáhnout 230 kilometrů.

Nové vlaky mohou jezdit po tuzemských kolejích a České dráhy je například chtějí nasadit na trať mezi Prahou a Ostravou proti konkurenčním rychlíkům Student Agency.

"Tím však nevydělají ani korunu navíc. Maximálně mohou vydělat stejně jako současné vlaky, pokud by nikdo nejezdil se Student Agency," upozorňuje bývalý náměstek ministra dopravy Zdeněk Žák.

České dráhy také chtějí soupravy Railjet nasadit na zahraničních tratích. Provoz tuzemských vlaků v cizině budou platit podle evropských zvyklostí zahraniční společnosti a právě tím se má investice vrátit.

Dnešní České dráhy vydělávají pouze na třech vlacích, které denně jezdí do Berlína. "Pro tento úkol nové soupravy od Siemense nepotřebují," míní exnáměstek Žák. Němci se podle něho navíc snaží omezit platby cizím drahám, a proto chtějí pouštět české soupravy pouze do Drážďan.

Přirážka za neprodejnost

Podezření na nehospodárnost při nákupu souprav Railjet vzniklo během výběrového řízení v první polovině roku 2011.

Milan Chovanec, stínový ministr dopravy za ČSSD.
Milan Chovanec, stínový ministr dopravy za ČSSD. | Foto: Ludvík Hradilek

České dráhy tehdy nevypsaly veřejnou soutěž, ale přímo oslovily Siemens. Postup zdůvodnily tím, že nabídka Siemensu byla "mimořádně výhodná".

České dráhy skutečně získaly tyto vlaky v rámci dodávky pro rakouské dráhy ÖBB, které si od Siemensu objednaly 67 souprav.

Rakouské soupravy jsou nasazeny na tratích z Vídně do Mnichova, Curychu, Grazu a Budapešti, vzbudily ale značnou kritiku. Mimo jiné z toho důvodu, že jejich kapacita čtyř set sedadel nejde změnit, a vlaky proto někdy jezdí prázdné a jindy nestačí zájmu.

I proto ÖBB přenechaly čtvrtinu objednávky Českým drahám a tuzemský dopravce zřejmě využil množstevní slevu. Přesto Češi zaplatili za soupravu 12,5 milionu eur bez DPH - to je o 350 tisíc eur víc než Rakušané.

 

Právě se děje

Další zprávy