Exministr Šmerda možná zamíří do Českých drah

Kateřina Eliášová
1. 7. 2011 16:26
Na ministerstvu dopravy zůstane Šmerda do konce srpna jako řadový zaměstnanec
Nástupce Radka Šmerdy Pavla Dobeše čeká boj o rozpočet, Miroslav Kalousek plánuje drastické škrty.
Nástupce Radka Šmerdy Pavla Dobeše čeká boj o rozpočet, Miroslav Kalousek plánuje drastické škrty. | Foto: Jan Langer

Praha - Nestraník Radek Šmerda, kterého v pátek vystřídal na pozici ministra dopravy manažer Věcí veřejných Pavel Dobeš, možná zamíří do Českých drah.

Uvedl to v rozhovoru pro Aktuálně.cz. Konkrétní nabídku zatím nemá, Šmerda by však rád post v Českých drahách přijal.

"Co je mi nejbližší, je pozice v Českých drahách. Ale není to tak, že bychom tam už něco konkrétního domlouvali, spíše se tam cítím jako doma. Nabídka na stole zatím neleží," řekl.

Na ministerstvu zůstane do konce srpna jako řadový zaměstnanec, je připraven pomáhat Dobešovi s agendou. "Nebude to tam mít jednoduché. Jeho největší problém jsou v tuto chvíli peníze," uvedl. Podle současných plánů ministra financí by resort dopravy mohl v příštím roce hospodařit s 20 miliardami korun.

"Dvacet miliard by stačilo na to, aby běželo to, co běží teď v tomto hodně slabém roce. Čili žádná nová akce, žádné moc velké posilování výkupů a příprav dalších staveb a už vůbec ne řešení dluhů z minulosti," varuje Šmerda.

Mýto na silnicích 2. a 3. třídy je kravina

Aktuálně.cz: Váš nástupce už oznámil, že se vrací k některým nápadům původního ministra dopravy Víta Bárty. Překvapuje Vás to?

Myslíte zavedení mýtného na silnicích druhé a třetí třídy? Viděl jsem analýzy, podle nichž je to ekonomický nesmysl. Samotný provoz toho systému je dražší než to, co by se případně vybralo. Proto jsem řekl, že je to kravina. Navíc jsou to komunikace, které vlastní kraje, takže bez jejich souhlasu se tam vybírat mýto ani nemůže. Jestliže mají Věci veřejné v programu omezení dopravy kamionů na dvojkách a trojkách, tak to lze vyřešit taky plechovou značkou. Včetně výkopu a betonáže to vyjde na 1800 korun, jak jsem se informoval.

A.cz: Zavrhl jste původní Bártovu dopravní superkoncepci a taky jste výrazně obměnil tým náměstků. Proto jste musel skončit?

Vnímám to tak, že je to jeden z důvodů, proč jsem nebyl úplně populární u VV. Taky jsem se snažil obklopit lidmi, kteří něco umí a rozumí tomu. Véčkařům jsem své záměry oznamoval s dostatečným předstihem.

Dobeše čeká boj o rozpočet

A.cz: Co teď čeká Vašeho nástupce?

Myslím si, že je to mladý chytrý člověk, ale nejsem si jistý, jestli si je vědom, do čeho vlezl. Všem svým lidem jsem řekl, že nebudu ten, který by podrýval jeho autoritu a požádal jsem je, aby mu pomáhali, protože to nebude mít jednoduché. Jeho největší problém jsou v tuto chvíli peníze.

A.cz: Ministr Kalousek zatím ve svých záměrech počítá s variantou, že by ministerstvo dopravy v příštím roce hospodařilo s 20 miliardami korun. Bude to stačit?

Dvacet miliard by stačilo na to, aby běželo to, co běží teď v tomto hodně slabém roce. Čili žádná nová akce, žádné moc velké posilování výkupů a příprav dalších staveb a už vůbec ne řešení dluhů z minulosti.

Pokud by to nebylo ani těch dvacet miliard (pokud by se vyšlo vstříc školství a dalším resortům), tak dojde k zastavení staveb a naprostému stopnutí systému výstavby. Včetně toho, že by nebylo ani na kofinancování. Rozhodnout se to má do 20. července, proběhne tvrdé vyjednávání. Mému zástupci příliš nezávidím, protože si myslím, že resort dopravy bude hodně "ořezán".

Šmerda uvažuje o Českých drahách

A.cz: Zůstáváte dál na ministerstvu?

Jsem nadále zaměstnancem ministerstva bez přidělované práce s průměrným platem. Řekl jsem, ať mi nic nenabízejí, že nic nepřijmu. Chci odejít dohodou k poslednímu srpnu.

A.cz: Budete do té doby ministrovi radit?

Pokud o to bude stát, jsem připraven mu pomoct.

A.cz: Prozradíte, kam máte namířeno?

Pokud bych chtěl dělat advokacii, tak si podle zákona o střetu zájmu minimálně dva, tři roky neškrtnu. Všechny větší advokátní firmy spolupracují s ministerstvem dopravy, což bych nesměl. Preferuji polostátní sféru, jsem připraven na nějakou misi ve státem vlastněném podniku. Nápadů mám spoustu, konkrétní nabídka nezazněla. Co je mi nejbližší, je pozice v Českých drahách, ale není to tak, že bychom tam už něco konkrétního domlouvali, spíše se tam cítím jako doma. Nabídka na stole zatím neleží.

 

Právě se děje

Další zprávy