Boj o zákon proti korupci začal, odpůrců je dost

Petr Holub
19. 5. 2011 5:00
Proti novým paragrafům o zadávání veřejných zakázek podali ministři 948 námitek
Kamil Jankovský.
Kamil Jankovský. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Kdo bude chtít pomocí úplatků získat veřejnou zakázku, tomu novela zákona o veřejných zakázkách z pera ministra pro místní rozvoj Kamila Jankovského (VV) skutečně zkomplikuje život.

Novelu vítají občanská hnutí, která se zaměřují na boj s korupcí, méně nadšeni jsou ministři, kteří podali proti zákonu o 139 odstavcích celkem 948 námitek.

"Když zákon projde sněmovnou, může systém veřejných zakázek zkvalitnit," míní právní expertka Transparency International Radka Pavlišová, která považuje novelu za důležitý fragment.

"Chápeme ji jako dobrou legislativní záplatu na nejmarkantnější nedostatky současného stavu," hodnotí návrh také Martin Kameník ze společnosti Oživení, i když i podle něho boj s korupcí vyžaduje ještě další kroky.

Jankovského kolegové ve vládě však zákon na mnoha místech měnili. Nejaktivnější byl ministr vnitra Jan Kubice (nestraník) se 117 námitkami, šéf financí Miroslav Kalousek (TOP 09) žádá v zákoně 67 změn, ministr průmyslu Martin Kocourek (ODS) se nad návrhem pozastavil v 60 případech, Ivan Fuksa (ODS) ze zemědělství měl 51 připomínek a jeho kolega z kultury Jiří Besser (TOP 09) našel 45 chyb.

"Kapři si nechtějí vypustit rybník," komentoval jejich návrhy Jankovský.

Aby jeho kolegové při hlasování vlády zvedli pro zákon ruku, připustil, že připraví rozsáhlý pozměňovací návrh, kterým novelu upraví během jednání ve sněmovně.

Konec diskriminace

Dnes nabízí korupční cesta k veřejným zakázkám řadu možností a při stručném výčtu se ukazuje, že novela ruší zhruba polovinu z nich.

Zde je několik možností, které politici zatím pro manipulaci při výběru mají:

Nepoctivý zástupce státu, kraje či města dosud mohl předem omezit vstup do soutěže. Mohl například zahájit soutěž bez toho, že ji avizoval v centrální databázi veřejných zakázek. Protože byla soutěž vyhlášena pouze na internetových stránkách jeho úřadu, zájemci se o ní nemuseli dozvědět vůbec, anebo jen několik dní před termínem k podání nabídek.

Nepoctivý politik mohl také po zájemcích požadovat vysoký finanční obrat v minulých letech, anebo stanovit technické požadavky, o kterých věděl, že je splňuje pouze výrobek předem určeného zákazníka.

Nakonec mohl vyhlásit tzv. užší řízení, kterého se smělo účastnit pět firem. Pokud se jich přihlásilo víc, zbavil se nepoctivý politik přebytečných zájemců tzv. "losovačkou".

Všechny zmíněné možnosti jsou novelou zrušeny s výjimkou diskriminačních technických požadavků. Ovšem i jejich použití je omezené, protože se od příštího roku bude na internetu zveřejňovat zadávací dokumentace. Firmy diskriminované nesplnitelnými technickými požadavky pak mohou manipulaci zakázky veřejně prokázat.

Kde zůstal prostor

Přesto se cesta k zmanipulovaným a předraženým zakázkám úplně neuzavírá.

Jankovský například nechce rušit soutěže, které zvýší cenu požadovanou zadavatelem.

K té se může korupční firma po dohodě s politiky dostat třeba tak, že se dohodne se spřízněnou konkurencí, která za svou službu požaduje vyšší cenu. Pokud se najde zájemce, který chce službu poskytnout laciněji, bude ze soutěže vyloučen, protože jeho cena je "nerealistická".

Této možnosti by zabránila povinnost zveřejnit dokumentaci k veřejné soutěži, která by případnou manipulaci prokázala. Tak daleko směrem k průhlednosti však Jankovského zákon nejde.

Nezasahuje ani proti anonymním akciím na doručitele. Přitom umožňují, aby soutěž bez kontroly manipulovaly firmy, které mají společného majitele. "Rušení akcií na doručitele ale není záležitost zákona o veřejných zakázkách," upozorňuje Radka Pavlišová z Transparency International.

Stále také zůstává možnost víceprací. Korupční firma třeba vyhraje soutěž s nízkou cenou, zadavatel ale může zvýšit cenu až o dvacet procent, když se třeba při stavbě prokážou "nečekané překážky".

Co chtějí měnit ministři

Námitky Jankovského kolegů míří převážně na drobné legislativní nedostatky, nevyhýbají se však ani věcné kritice základních změn.

Plán zrušit každou soutěž, kde nezůstanou aspoň tři nabídky a kde si zadavatel nezajistí výjimku od antimonopolního úřadu, odmítají například Kubice a Kalousek. Přidávají se k nim dokonce Nejvyšší kontrolní úřad a antimonopolní úřad.

Jankovský chtěl také zrušit možnost, aby ministerstva, kraje či města předem omezily počet uchazečů v užším řízení.

Zachovat úřadům právo selektovat zájemce by si přál vedle Kubiceho a Kalouska i Vondra a v některých případech také Kocourek. Povinnost upozornit na zakázku měsíc před jejím vypsáním považují za zbytečnou administrativu Kubice, Kalousek, Vondra, Kocourek, Besser a Drábek.

Zmíněná tři opatření kritizují také podnikatelské svazy v čele s Hospodářskou komorou, Svaz měst a obcí i některé kraje.

 

Právě se děje

Další zprávy