Stát chce jediný plán pro záchranu ČSA. A to Lašákův

Adam Junek
13. 10. 2009 17:23
Dozorčí rada má zapracovat své návrhy do původního plánu managementu aerolinek
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Otazník nad osudem Českých aerolinií visí i po dnešním zasedání dozorčí rady, která za účasti ministrů financí a dopravy projednávala možnosti záchrany vysoce ztrátových aerolinií.

Na stole byly dva plány restrukturalizace. Jeden vypracovaný managementem v čele s prezidentem Radomírem Lašákem a "brutálnější" z pera nové dozorčí rady vedené krizovým manažerem Václavem Novákem.

Po jednání, které se protáhlo na několik hodin, ministři zasedání přerušili a jasně řekli: Nechceme si vybírat, chceme jediný plán.

"Máme připravit společný plán záchrany založený na původním plánu managementu," potvrdil deníku Aktuálně.cz hned po jednání rady šéf dozorčí rady Novák.

Plány se v některých bodech radikálně liší: například Lašákův počítal se snížením platů pilotů o 30 procent, aktualizovaný dokonce žádné další nároky na snížení platů nevznáší, dozorčí rada chtěla snížit platy o 45 procent. Piloti už dnes zaslali na ministerstvo dopravy dopis, ve kterém na snížení svých platů o necelou třetinu přistupují.

Stát musí přiložit ruku k dílu

Novák plánoval, že v rámci jeho záchranného plánu se má stát za aerolinky zaručit, aby vzrostla důvěra trhu v jejich přežití.

Tuto myšlenku zcela nezavrhnul. "Pokud se podepíší dohody s odbory - a jen za této podmínky - budu požadovat aktivní participaci majoritního vlastníka (státu, pozn. red) na zajištění kapitálu firmy," uvedl Novák.

Lašákův původní plán například počítá také s propouštěním přibližně 860 lidí. Čtyři stovky již výpověď obdržely. Dobrovolně pak podalo výpověď s nárokem na dvanáctiměsíční odstupné asi 30 pilotů.

Těch ostatních se jinak dosud propouštění nedotklo. Novák přitom žádal snížit počet lidí až o třetinu, a to na 3000 ze současných 4600.

Kromě toho mají ČSA pro zajištění dostatku provozních financí prodat několik letadel nebo obchody v bezcelní zóně. To má přinést několik stovek milionů korun.

Výsledný společný plán restrukturalizace probere dozorčí rada příští pondělí.

Stále je ve hře ještě také varianta, že dojde k privatizaci. Jediný zájemce - konsorcium Unimex Group a Travel Service - nabídl za ztrátové aerolinky miliardu korun. A to za podmínky, že v době prodeje budou mít ČSA alespoň nulový vlastní kapitál. Jak již deník Aktuálně.cz upozornil, byl by to v tom případě pro stát ztrátový podnik, neboť ke konci roku se počítá, že ČSA budou mít vlastní kapitál mínus dvě miliardy.

Kdo povede ČSA

Návrat k Lašákovu plánu může pro ČSA znamenat ještě jednu, a to velmi podstatnou změnu: výměnu vedení.

Sám Radomír Lašák totiž původně nabídl, že pokud odbory přistoupí na snižování platů, odejde i s dalšími členy nejvyššího managementu. S tím ostatně piloti také spojují svou ochotu přistoupit na škrty v platech. Krom toho podle informací Aktuálně.cz požadují například zaměstnanecké akcie.

V kuloárech se již několik týdnů živě diskutuje, kdo by měl Lašáka nahradit. Padlo například jméno náměstka ministerstva dopravy Kramaříka.

V této chvíli je podle informací deníku Aktuálně.cz nejvíce skloňováno jméno Vladimíra Baila, který provedl někdejší hutní firmu Vítkovice Steel procesem privatizace a vrátil ji mezi ziskové firmy.

Bail je členem dozorčí rady vedené Václavem Novákem. Ostatně, ani jeho osoba není zatím zcela vyloučena z debat, že by se mohl stát budoucím prezidentem ČSA.

 

Právě se děje

Další zprávy