Matoucí průzkumy? Ne, pluralita, říká rozhlas o ČT

Tereza Šídlová
25. 9. 2012 18:00
Veřejnoprávní média zaplatila celkem 5 milionů, na spolupráci se neshodla
Volební studio bude moderovat i Marcela Augustová
Volební studio bude moderovat i Marcela Augustová | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Předvolební průzkumy České televize a Českého rozhlasu z Libereckého kraje znovu nabízejí nesrovnalosti v datech.

A tentokrát se týkají nejcitlivějšího terénu - malých politických uskupení, jejichž potenciální voliče může předpověď ovlivnit v úvahách, zda svůj hlas neinvestují zbytečně.

Podle úterního průzkumů ČRo by se výrazná postava liberecké politiky, ex-primátor města Jan Korytář se svým hnutím Změna pro Liberecký kraj, sotva přehoupla přes pětiprocentní hranici. ČT mu ale před časem přisoudila dvojnásobnou podporu.

ČRo a ČT za troje průzkumy zaplatí téměř pět milionů korun z veřejných peněz. Zakázky připadly hned třem soukromým agenturám.

Jak zjistilo Aktuálně.cz, ČT a ČRo o spolupráci na průzkumech jednaly, ale nedohodly se. Zřejmě kvůli tomu, že se veřejnoprávní instituce rozcházely v pohledu na způsob výběru agentur. ČRo vypsal výběrové řízení, ČT si vybírala přímo. 

Český rozhlas dnes tento postup hájí po svém. Neladící průzkumy, za které se agenturám platí nemalé částky právě kvůli předpokladu co nejpřesnějšího a nejdůvěryhodnějšáho odhadu, podle stanice nabízejí divákům a posluchačům "větší názorovou pluralitu".

Právě na průzkumech přitom záleží, kdo z krajských politiků dostane zadarmo čas v televizi či v éteru.

Výběrové řízení ano, či ne?

ČT, která podle své mluvčí Michaely Fričové o dohodu usilovala, vysvětluje rozpačitý výsledek právě vypsáním výběrového řízení v ČRo.

"Společný postup nakonec nebylo možné uskutečnit vzhledem k tomu, Český rozhlas už měl vyhlášené výběrové řízení na dodavatele průzkumů," uvedla Fričová.

ČT, konkrétně pořad Otázky Václava Moravce, si své agentury SC&C a STEM/MARK sama oslovila. Každé z nich zaplatila zhruba 1, 5 milionu korun, tudíž výběrové řízení nebylo podle zákona nutné.

"Proběhlo interní výběrové řízení, kdy jsme oslovili celkem pět agentur. Svou nabídkou nás přesvědčily agentury STEM/MARK a SC&C, které mají prokazatelně dlouhodobé zkušenosti s výzkumy tohoto typu a v minulosti vykazovaly na daném poli velmi dobré výsledky," vysvětlovala postup ČT Fričová.

Smlouva za pět milionů

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek | Foto: Hana Pecinová

Naopak ČRo už v březnu vyhlásilo výběrové řízení s názvem "Výzkumy veřejného mínění a předvolební výzkumy pro potřeby programu ČRo". Výsledkem byla smlouva mezi veřejnoprávním rozhlasem a agenturou ppm factum (Factum Invenio) v hodnotě 4 800 000 korun s platností na tři roky.

Průzkumy před letošními krajskými volbami pro speciály s moderátorem Martinem Veselovským v hodnotě 1 588 000 korun spadají do tohoto rámcového rozpočtu.

Podle mluvčího ČRo Jakuba Čížka se jednání s ČT rozběhla ve chvíli, kdy obě instiuce už byly v pokročilé fázi plánování debat i výběru agentur.  

"Přestože dochází k rozdílům ve výsledcích průzkumů, přináší tato varianta veřejnosti i nesporné výhody. Dochází k větší názorové pluralitě a zároveň se do předvolebních debat může dostat více politických subjektů (v případě, kdy podle jednoho průzkumu nesplňuje podmínky pro účast v debatě, avšak podle druhého průzkumu ano)," napsal v e-mailové odpovědi mluvčí Čížek k neladícím průzkumu.

Průzkumy s menšími rozdíly

Na nedostatky ale poukázaly hned první průzkumy, když se ukázalo, že ČT a ČRo ve svých pořadech prezentovaly jako vítěze průzkumů v Pardubickém a Královéhradeckém kraji různé strany. Rozdíly mezi jednotlivými stranami šly v jednotlivých případech až k sedmi procentům.

Agentury to už dříve vysvětlovaly volbou rozdílného volebního modelu. 

V úterý večer běží v ČRo debata z již zmiňovaného Libereckého kraje, v ČT z Olomouckého.

Až na rozdíl v preferencích přisuzovaných Změně pro Liberecký kraj, který vede Korytář, se výsledky průzkumů ČT a ČRo celkem kryjí. Vysoké zisky přisuzují ČSSD (19, 1 v ČRo - 17, 5 v ČT), ČRo však vyhlásila vítězem KSČM o jednu desetinu procenta (19,2).  

ODS podle obou průzkumů může získat kolem 15 pocent hlasů.

Výsledky z Olomouckého kraje ještě ČRo nepublikoval.

 

Právě se děje

Další zprávy