Vaše stokoruna na povodeň zmizela. U Děčína ji nemají

Radek Nohl Petr Holub, Radek Nohl
15. 6. 2011 8:54
Deset měsíců od zkázy se kraj a stát dohadují, kde jsou peníze vybrané od poplatníků
Babětínské údolí. Deset měsíců povodni. Pět měsíců po zavedení zvláštní daně.
Babětínské údolí. Deset měsíců povodni. Pět měsíců po zavedení zvláštní daně. | Foto: Radek Nohl

Děčín- Stát vybírá od ledna od každého poplatníka povodňovou daň 100 korun měsíčně. Případ ze zničeného Babětínského údolí na Děčínsku však ukazuje, že ani s vybranými penězi nejsou úřady schopny škody opravit.

Jmenované údolí jižně od Děčína patří mezi nejvíce postižená místa loňských povodní, s odstraňováním škod za 150 milionů korun se tady ale dosud nezačalo.

Je to krom jiného právě proto, že se krajští a státní úředníci vzájemně přou o to, kdo peníze zdržuje a kde příslušná částka momentálně leží.

Navíc hrozí, že dříve než stavební stroje dorazí do údolí policisté. Podle místopředsedy Věcí veřejných Tomáše Jarolíma byla totiž zdejší zakázka na opravy po povodni předražena. "Do čtrnácti dnů bude podáno trestní oznámení," říká.

Stalo se před 10 měsíci

Hlubokým Babětínským údolím vede silnice III. třídy z Těchlovic do Rychnova. Rozbitá vozovka je u osady Babětín na mnoha místech poházena štěrkem, na některých úsecích ji na polovinu zužuje sesuv půdy z příkrých svahů.

"Od povodní silnici nikdo neopravoval," tvrdí penzista u jednoho z domků a sousedé jeho slova potvrzují.

Vysoká voda přitom zasáhla Těchlovice 7. srpna 2010 a už týden po povodních navštívili Babětín experti ze Správy a údržby silnic Ústeckého kraje a vzniklé škody vyčíslili.

Opravu tří můstků stanovili na deset milionů korun, odstranění sesuvů na 140 milionů. Všechny čtyři stavby se staly součástí plánu na odstranění povodňových škod na silnicích II. a III. třídy.

Ústecký kraj chtěl do oprav investovat celkem 700 milionů a polovinu z této částky přislíbilo ministerstvo pro místní rozvoj.

Úřad Kamila Jankovského má z povodňové daně k dispozici celkem dvě a půl miliardy, které rozděluje krajským, městským a obecním úřadům na Liberecku a Ústecku.

Ztraceno mezi Prahou a Ústím

Škody v Těchlovickém údolí má opravit firma EDS Holding, ale zatím nezačala.

"Připravujeme stavební dokumentaci, ale nemůžeme nic dělat, protože nám kraj dosud nepředal staveniště. Zřejmě nemá peníze," shrnuje jeho šéf Zdeněk Pejša, u něhož začíná kolotoč otázek, co se s penězi vybranými od poplatníků vlastně děje.

Mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Hanáčková totiž tvrdí, že akce u Babětína staviteli předána je. "Zatím však nebyla ze strany ministerstva pro místní rozvoj potvrzena spoluúčast," říká s dodatkem, že krajský úřad peníze na svůj příspěvek už připravil.

Kraj podle Hanáčkové za deset měsíců odstranil škody za 60 milionů, od státu však dostal jen pět milionů a další slíbené peníze zatím nepřišly.

Ministerstvo pro místní rozvoj naopak tvrdí, že všechno zdržuje kraj. "Ve chvíli, kdy investor zahájí stavbu, může začít čerpat prostředky," upozorňuje mluvčí ministerstva Jana Jabůrková.

Počátkem června už bylo prý do postižených oblastí rozesláno 900 milionů a peníze jsou k dispozici i na opravu můstků v Babětínském údolí.

Mluvčí Jabůrková však upřesňuje, že největší zakázka na odstranění sesuvů půdy za 140 milionů korun není prozatím schválena, protože její financování přesahuje možnosti ministerstva. Peníze se uvolní pouze v případě, když se na ostatních stavbách ušetří.

Jarolímova revize

Zdržování při likvidaci povodňových škod podle místopředsedy Věcí veřejných Tomáše Jarolíma ukazuje, že se s povodňovými penězi nezachází hospodárně.

Místopředseda VV Tomáš Jarolím chystá trestní oznámení.
Místopředseda VV Tomáš Jarolím chystá trestní oznámení. | Foto: EII

Příkladem může být právě Babětínské údolí, kde chce Ústecký kraj za odstranění několika sesuvů na dvoukilometrovém úseku silnice III. třídy zaplatit 140 milionů. Za stejné peníze pořídil před čtyřmi lety Plzeňský kraj zbrusu novou pětikilometrovou silnici z Oselců do Chanovic.

Jarolím upozorňuje, že cenu stanovil první odhad ihned po povodních a od té doby neproběhla žádná revize. Proto zaplatil z prostředků své nadace odbornou firmu, která provádí nový odhad nákladů, kolik peněz by stačilo na likvidaci škod v Babětíně i jinde v Ústeckém kraji.

Už z prvních výsledků auditu je zřejmé, že krajské zakázky jsou předražené. Proto místopředseda sepisuje trestní oznámení.

Pět dvorních firem

Opravy silnic zadal Ústecký kraj celkem patnácti firmám ještě loni v říjnu. Využil k tomu výjimky ze zákona o veřejných zakázkách, která umožňuje zakázky rozdat bez výběrového řízení "v krajně naléhavém případě", kdy z časových důvodů nejde postupovat jinak.

Zakázky podle Jarolíma vzbuzují i další pochybnost - že krajští radní přihráli peníze spřízněným firmám.

Tři čtvrtiny z celkové částky 700 milionů rozdělili krajští úředníci bez výběrového řízení pěti stavebním společnostem. Tato pětice - EDS Holding, Herkul, Insky, Silnice Group a VHS - už přitom inkasuje prakticky všechny peníze z evropských zdrojů, za které kraj opravuje krajské silnice II. třídy.

EDS Holding tradičně spolupracuje s firmami Insky a Silnice Group. Za majoritního vlastníka se prohlašuje šéf představenstva Zdeněk Pejša, významný představitel ústecké ODS, která řídí krajský úřad společně se sociálními demokraty.

Vlastnickou strukturu EDS Holdingu nejde ověřit, protože má akcie na doručitele. Patří tedy vždy tomu, kdo je právě drží v ruce.

Stejně nejasného majitele má společnost Herkul, která má také anonymní akcie a která na všech významných zakázkách v kraji spolupracuje s VHS. Za držitele většiny anonymních akcií Herkulu se loni v dubnu prohlásil Vladimír Repáč, jehož podle mnoha zdrojů pojí dobré přátelství s krajským radním Petrem Bendou z ČSSD.

 

Právě se děje

Další zprávy