Do metra jen přes turnikety, chce Praha. Kvůli Opencard

Kateřina Eliášová
1. 12. 2009 13:07
Turnikety mají rychle vydělat stamilióny, stát budou miliardy. Spasí silně ztrátový projekt Opencard?
Přibližně takto by měly nové turnikety v metru vypadat.
Přibližně takto by měly nové turnikety v metru vypadat. | Foto: Dopravní podnik hl. města Prahy

Praha - Pražský dopravní podnik chce už příští rok investovat první z přibližně tří miliard korun, a to na zavedení turniketů v metru. Počítá přitom s použitím elektronických jízdenek Opencard.

Turnikety mají omezit počet černých pasažérů na minimum.

Minulý týden vyšlo najevo, že karta Opencard zatím Praze nevydělala ani korunu, zato stála téměř 900 milionů korun. Opozice nazvala projekt černou dírou.

Město rizikovou investici do karet pozastavilo a vedle příčin, proč je Opencard ztrátová, hledá taky viníky zodpovědné za prodělečnost.

Jenže přesně to nepotřebuje Dopravní podnik. Naopak, má zájem o slibný rozvoj elektronických jízdenek. Dveře turniketů totiž mají vedle klasických papírových a sms jízdenek, otevírat právě červené kartičky Opencard.

Hlavní strategický cíl Opencard? Mýto a turnikety

Projekt Opencard je s turnikety spjat už od úplného začátku. Pražští politici jej schválili pod podmínkou, že se bude rozvíjet a stanovili si pět základních cílů. Jedním z nich bylo použití čipových karet jak pro turnikety v metru, tak na placení mýtného v Praze.

Z časového harmonogramu, který si nechal Dopravní podnik zpracovat, a který má redakce Aktuálně.cz k dispozici, jasně vyplývá, že na podzim příštího roku by už mohly být na trase C a B instalovány první turnikety. Ostrý start je naplánován na půlku roku 2011.

Dopravní podnik chce už příští rok pumpovat do projektu turniketů peníze, aniž by tušil, jak dopadne projekt Opencard.

Uklidňovat jej mohou prohlášení pražských radních, kteří se dušují, že Openacard bude pokračovat, byť za jiných podmínek. "Ten projekt je v obecném záměru vynikající a je to budoucnost všech rozumných evropských metropolí," řekl o Opencard primátor Prahy Pavel Bém ODS).

Dopravní podnik dnes zveřejnil zakázku na dodávku turniketů, a to v hodnotě 3,5 miliard korun.

Jsou turnikety další černá díra?

Poté, co audit zadaný pražským radním Rudolfem Blažkem (ODS) prokázal ztrátovost Opencard, začíná opozice v souvislosti s turnikety mluvit o další černé díře.

Foto: opencard.cz

Opírá se přitom o data, která předcházela jak projektu Opencard a předchází také projektu turniketů.

Opencard měla začít městu, respektive Dopravnímu podniku, vydělávat už v roce spuštění projektu. Její výnosy se měly letos pohybovat okolo 830 milionů korun. Zatím nevydělala ani korunu.

Z důvodové zprávy k projektu turniketů, kterou má Aktuálně.cz k dispozici, vyplývá, že i turnikety mají začít vynášet už v prvním roce spuštění, tedy v roce 2011. Příjmy jsou vyčísleny na 218 milionů korun. Půjčka by mohla být podle výpočtů Dopravního podniku splacena už v roce 2015.

Kdo to zaplatí?

Ředitel dopravního podniku Martin Dvořák se zatím nerozhodl, kdo a jak turnikety zaplatí. Pracuje se třemi variantami, v nichž nicméně Praha coby jediný akcionář figuruje.

Praha zatím nedala projektu zelenou, nechala si nicméně od Dopravního podniku přednést první fakta. Projektanti prozatím dospěli k částce 2, 376 miliard korun. Pokud ale nebude dokončen bezpečnostní systém metra, třeba optické sítě či nový kamerový systém, může být rozpočet o 750 milionů korun vyšší. I to se v důvodové zprávě k projektu uvádí.

Turnikety zainvestuje pražská radnice, nebo si od ní vezme Dopravní podnik úvěr. Třetí možností je komerční úvěr, ovšem s garancí hlavního města.

 

Právě se děje

Další zprávy