Vlivný podnikatel Charouz sponzoruje místopředsedu ČSSD

Eliška Bártová Eliška Bártová
31. 8. 2009 8:20
Milan Urban jezdí závody za Charouzův racing team
Milan Urban třikrát. Snímek z probíhající předvolební kampaně.
Milan Urban třikrát. Snímek z probíhající předvolební kampaně. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Místopředseda sociální demokracie Milan Urban, který aspiruje na to stát se v nové vládě opět ministrem průmyslu, udržuje úzké vztahy s kontroverzním podnikatelem Antonínem Charouzem.

Místopředseda ČSSD a lídr kandidátky ve středních Čechách brázdí pod vlajkou Charouzova týmu už třetím rokem trati automobilového mistrovství České republiky. A za možnost jezdit ve voze Lamborghini Gallardo, jehož cena se pohybuje mezi 4 až 7 miliony korun, nemusel bývalý ministr Špidlovy, Grossovy i Paroubkovy vlády zatím zaplatit ani korunu.

"Mám smlouvu s panem Charouzem, že mu zaplatím příspěvek na závodění zpětně za tři roky," říká Urban na otázku, proč si nechává své závodění platit od podnikatele známého zejména dodnes nevyjasněnými obchodními transakcemi v 90. letech.

"Částka je odvislá od toho, na jakém místě se umístím. V průměru to může být 10, maximálně dvacet tisíc za závod."

Smlouvu? Neukážu

Smlouvu, která vztah mezi Charouzem a Urbanem upravuje, však místopředseda ČSSD ukázat odmítl.

"Nevím, proč bych vám ji měl ukazovat. Smlouvu mám, ničeho jsem se nedopustil," reagoval na žádost Urban. "Mě nebaví každý týden ukazovat nějakou smlouvu."

Den poté po své asistentce vzkázal, že po poradě s Charouzem smlouvu skutečně k nahlédnutí nedá.

"Ráno hovořil s panem Charouzem, a ten mu řekl, že ze zásady smlouvy nezveřejňuje," uvedla Urbanova asistentka Helena Žídková.

Sám Charouz se o svých vztazích s Urbanem rezolutně odmítl bavit. "Nemám oprávnění říkat, jak to je," uvedl pouze Charouz. "Je to obsahem obchodních smluv."

Tvář exministra za auto

V Urbanově závodní kategorii se ročně jezdí celkem šest závodů. V Charouzově závodním týmu figuruje i bratr lídra socialistů - Jan.

Podle zdroje, který působil v Charouzově týmu, se však běžně za účast na závodech platí více než dvojnásobná částka, než jakou Urban uvádí.

"Většinou to stojí od 50 do 80 tisíc korun za závod," říká zdroj obeznámený s chodem tohoto závodního týmu.

Je přece exministr

Milan Urban na mítinku s voliči v Řevničově
Milan Urban na mítinku s voliči v Řevničově | Foto: Ludvík Hradilek

Milan Urban se netají tím, že jeho smlouva, která údajně platí i pro jeho bratra, je nadstandartní.

Ani nezastírá, že získal tuto výhodu díky svému působení v politice. Podle svých slov nemusí platit za půjčení vozu milionových hodnoty.

"Ne, za pronájem neplatím. Na pronájem toho auta bych ani neměl, myslím," uvedl Urban. "Spolupracujeme s rakouským S-Berg racing týmem. Máme dohodu, že já jim poskytnu svou známou tvář, a oni na to mé jméno seženou sponzory."

Na otázku, zda tedy jde o jakýsi bartrový obchod, kdy on poskytne svou známou tvář politika k získávání sponzorů a tým na oplátku auto, odpověděl Urban: "Ano, přesně tak. Ale spíš funguje exministr než místopředseda ČSSD."

Pochopte, jde o srdce

Urban na tomto nestandardním "obchodu" s kontroverzním podnikatelem - nebo na získávání výhod díky politické kariéře - nevidí nic špatného.

"Pan Charouz je nejlepší, je to nejlepší tým, který tu existuje, je to nejlepší závodník," říká. "A já nejsem jen politik, ale také závodník."

Podle Urbana má veřejnost jeho aktivity s Charouzem brát prostě jako "srdeční závodnickou záležitost."

"Mě nezajímá, co je pan Charouz ve světě byznysu," říká. "Já nic neskrývám, jsem v tom otevřený, takže v tom žádný problém nevidím. Všichni v sociální demokracii to vědí, že jsem závodník."

Bacha na mě

Sociální demokrat Urban zároveň reportéry Aktuálně.cz upozornil, že mu způsobí problémy, pokud se informace o jeho spojení s Charouzem zveřejní.

"Jestli to napíšete, tak mě volební manažeři určitě nedovolí jet říjnový závod," strachuje se Urban. "Jsem teď na druhém místě, když nepojedu, klesnu a budu muset platit vyšší příspěvek. Budu ho pak po vás vymáhat."

Charouz a IPB

Antonín Charouz stál u pádu IPB banky, která jeho firmám půjčovala v devadesátých letech peníze.

Poté, co do IPB vstoupila japonská Nomura, zjistila, že Charouz dluží bance více než šest miliard korun. Banka následně tok peněz Charouzovi přibrzdila.

Přesto ještě ve chvíli, kdy IPB v roce 2000 padla a převzala ji ČSOB, dlužil propletenc Charouzových podniků okolo šesti miliard korun.

Jako nesplácené dluhy byly vyvedeny do České konsolidační agentury a následně prodány. V médiích se dokonce spekulovalo, že si za zlomkovou cenu koupil své vlastní dluhy sám Charouz. Charouz to nekomentoval.

 

Právě se děje

Další zprávy