Řidič tramvaje odsouzen. Primátor odpovědnost necítí

Tomáš Netočný, Petra Sasínová
22. 1. 2009 19:15
Rozhovor o tramvajovém neštěstí s primátorem Ostravy

Ostrava - Primátor Ostravy Petr Kajnar po drastické havárii tramvají na lince číslo 5 ve Vřesině prohlašoval, že ve vedení dopravního podniku nemají co dělat lidé, kteří dopustili, aby trať byla zabezpečena tak primitivním způsobem. Teď jakoby zapomněl na své tehdejší rozhořčení.

Trať je zabezpečena pořád stejně, řidiči jen dostali navíc mobilní telefony, aby mohli komunikovat s dispečerem. A prvnímu muži Ostravy připadá v pořádku, že z dopravního podniku nebyl za neštěstí nikdo hnán k odpovědnosti.

„Hlavní viník je bývalý ředitel, kterého zastupitelstvo odvolalo už v lednu 2008. Kdyby tehdy ještě byl ve funkci, stoprocentně by byl po nehodě okamžitě odvolán. Byl ředitelem mnoho let. Měl vědět o rizicích na trati, měl mít informace o tom, že se dělo na lince číslo 5 v minulosti," má jasno sociální demokrat Petr Kajnar.

Současného ředitele a další členy vedení podniku ale brání. Říká, že nejsou ve funkcích dlouho, omlouvá je, že nemusí znát drážní zákon. A zdá se, že má dokonce pochopení i pro to, jak ohledně linky číslo 5 mlží a možná i lžou.

„Kdyby ředitel u soudu řekl, že byl důvod trať lépe zabezpečit, pak by zaplatil pokutu," řekl totiž primátor v rozhovoru pro Aktuálně.cz a dodal, že jako ředitel by asi postupoval stejně. Kořínek bez ohledu na důkazy odmítá, že by se na této trati v minulosti dělo cokoliv, co by si zasluhovalo změnit bezpečnostní systém. A primátor s tím nemá problém.

Aktuálně.cz: Od prvního okamžiku po nehodě je z chování řidiče zřejmé, jak své viny lituje. Je pokorný, zdá se upřímný, omlouvá se lidem, kterým ublížil. Jeho šéfové naopak nebyli schopni přiznat ani morální odpovědnost. Jak jejich postoj hodnotíte?

Odpovědnost tady má několik rovin. Jedna je odpovědnost řidiče. Lze to srovnat s tím, když vjedete do křižovatky na červenou. Ta křižovatka není zabezpečená o nic lépe než ta tramvajová trať. Odpovědnost je přitom zřejmá.

Další rovina je právní. Sem patří otázky, zda podobné případy, které se na oné trati odehrály v minulosti, byly či nebyly mimořádnými událostmi, měly se či neměly hlásit dalším orgánům. Z toho se potom dá vyvozovat odpovědnost dopravního podniku.

Další je rovina manažerských schopností. Domnívám se, že lidé, kteří byli odpovědni za technické zabezpečení tramvajových linek a věděli, že na jednokolejném úseku trati řidič čas od času přejede místo, kde má dát přednost, měli z toho vyvodit, že je trať třeba lépe zabezpečit. Tak jako na začátku jsem i teď přesvědčený, že plně odpovědný za to je bývalý ředitel František Vaštík. Inicioval jsem jeho odvolání již předtím, v lednu 2008 ho zastupitelstvo odvolalo.

A.cz: Myslíte si, že manažeři, kteří podnik řídili v době nehody, nesou morální odpovědnost? Oni tvrdí, že ne.

Vedení podniku selhalo. Morální odpovědnost plně nese. A je jedno, jestli případy z minulosti byly či nebyly mimořádnými událostmi. Selský rozum mi říká, že vedení musí mít schopnost znát slabá místa a odstraňovat je. V tom selhali.

A.cz: Nový ředitel Miroslav Kořínek, který byl už v době nehody pověřený řízením dopravního podniku, žádnou odpovědnost necítí. Vy asi také evidentně nevidíte důvod nějak ho postihnout. Přitom říkáte, že vedení selhalo.

Miroslav Kořínek je ekonom. Technické zabezpečení není jeho parketa. Vedením celého dopravního podniku byl pověřený teprve velmi krátce.

A.cz: Dopravní podnik je akciovou společností jejímž zřizovatelem a hlavním akcionářem je město Ostrava. Vy jako primátor morální odpovědnost také necítíte?

Město má například jen asi čtyřicet příspěvkových organizací s čtrnácti tisíci zaměstnanci. Neumím si představit, že bych měl mít odpovědnost za všechno.

A.cz: Dopravní náměstek  David Mlčák před soudem tvrdil, že nezná dobře drážní zákon. Co si o tom myslíte?

Pan náměstek by ten zákon asi měl znát, ale nejsem schopen to posoudit. Náměstkem není dlouho. Ovšem vzhledem k tomu, že drážní zákon je norma, která určuje zákonná pravidla provozu kolejových vozidel, tak by to asi vědět měl.

A.cz: Pokud manažeři dopravního podniku nevědí, co říká drážní zákon o mimořádných událostech ohrožujících bezpečnost tisíců cestujících, jsou to lidé na svém místě?

Vrcholový manažer nemusí mít odborné znalosti. Může být dobrý ředitel, který zná zákon, může být špatný ředitel, který zná zákon i dobrý ředitel, který zákon nezná. Musí mít odborný aparát, který mu spolehlivé informace dodá. Kdybych měl znát všechny zákony, které se vedení města Ostravy týkají, tak bych nedělal nic jiného, než se je učil.

A.cz: Vy sám jste po nehodě prohlásil, že ve vedení dopravního podniku nemají co dělat lidé, kteří dopustili, aby byla trať zabezpečená tak primitivním způsobem. Jenže ředitel Kořínek od počátku tvrdí, před soudem to zopakoval, že tam bylo vše v pořádku a nebyl důvod s tou tratí něco dělat.

Když by ředitel řekl, že byl důvod trať lépe zabezpečit, pak by dopravní podnik zaplatil pokutu Drážním úřadu. Jak už jsem řekl, hlavní vinu má bývalý ředitel. A nedokážu si představit, že by Kořínek řekl: "Dobře, zaplatíme milion." Jestli je šance, že svůj názor co se týče mimořádných událostí, právně obhájí, musí se o to pokusit. I když, samozřejmě, to nemusí vypadat moc dobře.

A.cz: Z reakcí veřejnosti, samotných poškozených, tisíců čtenářů... je cítit soucit s řidičem, který sice nehodu jednoznačně zavinil, ale lidé ho zřejmě vnímají jako oběť pracovního prostředí, dopravní firmy a jejího systému. Souhlasíte s tímhle pohledem veřejnosti na celou tragédii?

Já se domnívám, že všichni lidé chápou, že jsme omylní, můžeme selhat. Všechny ty oběti asi už také někdy selhaly. Vědí, že někdy projeli značku dej přednost v jízdě. Každý někdy selhal, všichni vnímají, že jsou chybující, cítí, že trať nebyla zapepečena proti selhání řidiče, že to bylo jen na něm. Věřím, že za dvacet, třicet let budou auta zabezpečena tak, že neprojedou na červenou. Myslím si, že lidé cítí, že v autech to zatím nejde, ale na té trati to mělo být zabezpečeno.

A.cz: Shodují se na tom novináři, drážní inspekce, účastníci události a v podstatě i vyšetřovatelé: Dopravní podnik od počátku až do konce mlží, neříká celou pravdu, podstatné informace zamlčoval. Jakou informaci tohle dává lidem v Ostravě? Myslíte si, že jste tuhle událost jako nejvyšší veřejný činitel města a zástupce ostravských voličů zvládnul?

Nejsem schopen to posoudit. Určitě někdo věděl o případech z minulosti, existují o tom záznamy. Bylo věcí vedení, aby se k tomu dostalo. I kdyby ty informace byly na úrovni středního managementu, je to chyba, vedení dopravního musí vědět o ryzicích na trati. Možná někomu chyběla osobní odvaha to říct.

A.cz: Dobře. Ale jak město při tomto neštěstí obstálo?

Já si myslím, že potom už se moc chyb nedělalo. Samotný zásah záchranářů byl v pořádku. Nemocnice to také zvládly. Dopravní podnik správně jednal s poškozenými, nenechal to jen na povinném odškodnění. Moc více se potom nedalo udělat. Bohužel, takové věci se stávají. Nejsmutnější na tom je, že o rizicích byly signály, dopravní podnik k nim ale byl hluchý.

A.cz: Soudkyně předvolala také vašeho náměstka a předsedu dozorčí rady dopravního podniku. Ten se omluvil, že má jednání. Přišly však i důchodkyně, které byly v tramvaji zraněny. Cestovaly vlakem, belhaly se o holi. To je v pořádku, že váš náměstek k soudu nešel?

Nevím. Jednání rady je důležité... 

 

Právě se děje

Další zprávy