Cestující opět ohrozil systém, který ministerstvo hájí

Lenka Smyčková
9. 10. 2008 15:20
Drážní inspekce opakuje: Zabezpečovací zařízení chybuje
Při srážce vlaků v Moravanech zahynul v květnu strojvedoucí, tři cestující byli zraněni. Drážní inspekce tvrdí, že tam selhalo stejné zabezpečovací zařízení ESA 11, jako tento týden v úterý na stanici v Hodoníně. Tentokrát se nikomu nic nestalo
Při srážce vlaků v Moravanech zahynul v květnu strojvedoucí, tři cestující byli zraněni. Drážní inspekce tvrdí, že tam selhalo stejné zabezpečovací zařízení ESA 11, jako tento týden v úterý na stanici v Hodoníně. Tentokrát se nikomu nic nestalo | Foto: Drážní inspekce

Hodonín - Podezření, že ministerstvo dopravy podceňuje nebezpečí ohrožující cestující Českých drah, nebo se je dokonce snaží zamést pod koberec, nabývá na síle.

Přispěla k tomu mimořádná úterní událost na nádraží v Hodoníně. Českým drahám tam opět "zmizel" vlak. A to hned dvakrát po sobě.

Po květnové tragédii v Moravanech a další mimořádné události v Hulíně tam bezpečnostní systém znovu nezaznamenal vlak na obsazené koleji a hlásil, že je kolej prázdná. To je jedna z nejvážnějších situací, ke které může na železnici dojít.

Podezřelým z mimořádné události je opět zabezpečovací zařízení ESA 11 společnosti AŽD Praha, přestože ministerstvo dopravy i AŽD vinu zařízení odmítaly.

Ministr dopravy Aleš Řebíček sestavil po neštěstí v Moravanech vlastní vyšetřovací komisi, která došla k závěru, že zařízení ESA 11 je v pořádku.

S tím nesouhlasí Drážní inspekce a míní, že ministerstvo i firma AŽD usilují o to, aby skutečné příčiny těchto mimořádných událostí zůstaly utajeny.

Vlaky nemizí ve skutečnosti, ale jen "virtuálně". Když se mezi kola vlaku a koleje dostane písek užívaný při brzdění, zařízení ESA 11 - které má kontrolovat pohyb vlaků na kolejích - soupravu ztratí.

Tak se může stát, že se na jedné koleji ocitnou dva vlaky. V Moravanech kvůli tomu zahynul strojvedoucí. V Hulíně a Hodoníně se naštěstí nikomu nic nestalo.

Inspekce: Vlak zmizel dvakrát

Drážní inspekce teď vyšetřuje, zda v Hodoníně mohlo dojít k nějakému problému. Podle generálního inspektora Romana Šiguta došlo ke zmizení vlaku v Hodoníně celkem dvakrát, když stál ve stanici lehký motorový vůz a čekal na jízdu do Zaječí.

Generální inspektor Roman Šigut podal trestní oznámení na neznámé pachatele, kteří se snažili ovlivnit vyšetřování květnové nehody v Moravanech. Drážní inspekce došla k závěru, že tam selhalo bezpečnostní zařízení ESA 11
Generální inspektor Roman Šigut podal trestní oznámení na neznámé pachatele, kteří se snažili ovlivnit vyšetřování květnové nehody v Moravanech. Drážní inspekce došla k závěru, že tam selhalo bezpečnostní zařízení ESA 11 | Foto: Ondřej Besperát

"Také v Hodoníně se jednalo o zařízení ESA 11 a stejné kolejové obvody jako v Moravanech a Hulíně," upřesnil Šigut.

Zmizení vlaku potvrdily České dráhy. "Zmizení okamžitě zaznamenal jak pohotovostní výpravčí v Hodoníně, tak dispečeři Českých drah v Přerově. Naši zaměstnanci okamžitě postupovali podle mimořádných opatření přijatých po nehodě v Moravanech," uvedl mluvčí ČD Ondřej Kubala.

"Podle dosavadních šetření souprava ani strojvedoucí vůbec nepískovali. Písek byl tedy nejspíše již na kolejích. Jak se tam dostal, je otázkou pro další vyšetřování," dodal Kubala.

České dráhy teď budou od Správy železniční dopravní cesty požadovat odpověď na otázku, jak je možné, že zabezpečovací zařízení opět vyhodnotilo obsazenou kolej jako volnou.

Ministerstvo dopravy teď svůj postoj zřejmě přehodnocuje. Na otázku, zda by se neměla znovu sejít expertní komise, která by se zařízením ESA 11 a jeho možnými problémy zabývala, odpověděl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka: "Vyloučit to nelze. Četnost případů nás znepokojuje."

Strojvůdci: Chceme jezdit bezpečně

Okamžité prošetření zabezpečovacího zařízení požaduje i Federace strojvůdců. Situace je podle ní o to vážnější, že k selhání zařízení došlo vůbec poprvé na trati, kde se nepískovalo.

"Strojvůdci vnímají celou záležitost dost citlivě. Scházejí se nám informace o dalších případech, kdy došlo k podobným podivnostem," říká mluvčí federace Libor Poláček.

Hodonínský případ prý strojvůdce utvrdil v tom, že jsou nutné opravy nejen na zařízení ESA 11, ale i na všech ostatních zařízeních, které pracují na stejném principu.

"O situaci jsme informovali strojvůdce z ostatních evropských zemí. Jezdí k nám také vlaky z Polska, Slovenska nebo Rakouska - a ani jejich strojvůdci se necítí v bezpečí," dodal Poláček.

 

Právě se děje

Další zprávy